Helann og lillebror Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Jenta mi på snart 6 mndr klarer ikke å finne søvnen selv. Dersom hun legges våken (men trøtt) blir det hysterisk skriking til og fra i 1-2 timer før hun sovner. Vi tar henne opp og forsøker å roe henne innimellom, men det er vanskelig. I senga er hun helt umulig å trøste. Hun tar ikke smokk og vil ikke ha sutteklut. Det hjelper ikke å legge en hånd på magen, stryke henne, holde hånda, synge eller vugge. Av og til kan hun roe seg til én spesiell CD med rolig musikk. Ellers har det blitt mang en kveld jeg har måttet ty til sovning ved puppen, men det er en uvane jeg nå helst vil bli kvitt... Vi står opp kl 7-8 om morgenen og hun har som regel (2-)3 soveøkter på tilsammen ca 3-4 timer, våkner fra den siste oftest kl 16-16.30, senest kl 17. Leggetidspunktet er ikke stabilt enda, det forskyver seg stadig framover - for tida legger hun seg i 19-tida. Om nettene våkner hun ca hver 3.time for amming (fullammes fortsatt). Er ellers stort sett blid og fornøyd på dagtid. Noen med gode råd? Begynner å frykte at vi må til med skrikekur snart, men vil helst prøve alt annet først!
☆:*´¨`*snuppa*´¨`*:☆ Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Er HELT likt tuppa mi:) Sover som en engel på natta nå, ikke på dagen da sover hun bare 1-1,5 time tilsammen. La ned sengebunnen helt nede i bunnen, la henne ned våken, sa "mamma er her", gikk ut. Så begynte hun å hyle helt villt, men gikk inn hvert 3 min og strøk henne på hodet og sa "mamma er her".. gikk ei stund første gangen, men etterhvert går det greit. Tok henne ALDRI opp. Men du må være sikker på at hun er trøtt, mett og ikke tørst når du legger henne ned. Lærte at jeg alltid måtte gi gullmor vann (med sprøyte, så slipper du å ta henne opp av senga. Viktig) hvis hun gråt en stund for da ble hun tørst. Var veldig fælt i begynnelsen men er skikkelig glad for at jeg gjorde det nå..
☆:*´¨`*snuppa*´¨`*:☆ Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Gikk ut etter jeg hadde sagt "mamma er her" altså. Rett inn, rett ut. Var det hs sa til meg.
Natalina ´08 og snuppa ´10 Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Kanskje finner du noen tips her: www.sovlillebaby.com
Manx Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Prøv å ikke la den siste luren bli lenger enn til 15.00 hvis det er mulig da. Har hørt flere som sier at de ikke bør sove etter kl 15.00 når de er i den alderen, og hvis de trenger en liten lur til, vekk de etter 20 min. Jenta vår nekter å sove i egen seng, og jeg var helt fortvilet da vi prøvde (hun har sovet sammen med oss stort sett). Hylte med en gang vi la henne ned, og hylte like mye når jeg tok henne opp for å roe henne. Var helt grusomt, så jeg gikk tilbake til samsoving- fungerer best for oss alle 3! Før måtte jeg alltid amme eller bysse henne i søvn, men nå holder det med at jeg ligger ved siden av henne. Gjør ikke noe spesielt, hun styrer litt og river meg i håret og så sovner hun bare. Har vel egentlig ikke så mange råd, men hva med å øve på dagtid med å finne søvnen selv? Hvis hun pleier å sove i vogn kan man trille vognen til hun nesten sover, for så å stoppe. Eller holde henne til hun nesten sover for så å legge henne i våken tilstand. Vi har øvd litt sånn med vogn og det har fungert bra.. uansett lykke til! Får håpe det går seg til!! Uansett: lykke til!
tittentei... Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 på min gutt så måtte jeg bare prøve hardt.Det er verdt det.God tolmodighet:) Prøve prøve.Min gutt sov ellers godt,men har hatt problemer lenge med perioder dårlig med og få sove pga kløing-tenner.Pass på ikke sove så mye rett før sengetid.Har dem sovet mye,og mye mot sengetid klarer dem ikke sove helt til neste dag igjen:)Jeg er rask ut av rommet.Så gutten min meg,så begynte han og symte-grine.Skyntet jeg meg ut av rommet,så gikk det som regel bra.Men rart med det,så di fleste ganger så var gutten min tørst selv om han mest akuratt fikk mat osv.Så han fikk en skvett i senga,så sovnet han.I begynnelsen sang vi rolig i mørket når han lå i senga.Da stoppet han og grine.Så noen ganger bysset vi han til han sovnet og la i senga.Gjorde ikke det lenge.Ellers har gutten min fått noe melk i senga,så har det gått bra.Men det var en lang periode han klødde fælt.Før 3mnd.Måtte hjelpe han og masere han på gommene.Det likte han.Han gnaget meg på fingrene.Men må bare stå på.Natt er natt.Ikke ta babyen ut av rommet.Ha det mest mørkt...
anne* Skrevet 26. august 2008 #7 Skrevet 26. august 2008 vi har også slitt mye med legging.... Måtte helt fram til 5mnd bæres eller ammes i søvn. Helsesøster fortalte meg at når barna runder 6mnd begynner søvnen å bli mer viljestyrt, og det kan vi se litt på snuppa vår. Det går sakte framover, men det går faktisk framover:) Den siste uka har hun sovna i senga si uten for mye styr, og i går sovna hun uten grining. Jeg eller sambo sitter inne på rommet ved fotenden av senga til hun har sovna. Tar henne opp og roer hvis hun gråter. Det tok lang tid i starten, men nå sovner hun bittelitt raskere for hver dag som går nesten. Hun virker tryggere nå enn før når vi dreiv og gikk inn og ut hele tida. Jeg liker ikke skrikekur heller, så vi prøver oss fram. Har lest litt om No cry solution, og synes mange av ideene der var fine. Har du forresten prøvd å legge henne på siden? Det gjør ofte susen her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå