Gå til innhold

Tips til ketolyse're :-)


LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver

Anbefalte innlegg

Er i gang med andre runde ketolyse, sist gikk jeg ned ca 14 kg på ettpar mnd, men de snek seg på igjen etter aaalt for slapt kosthold. Så nå, ett år etter har jeg starta igjen. Ned 5 kg første uka, satser på at i løpet av et år mangler jeg ytterligere 25-30, får se hvor på vekta jeg trives.

 

Ser det er mange som går på ketolyse her, og ville bare komme med ettpar tips fra erfaringen min sist. Jeg kjører litt min egen stil, men innenfor ketolysens rammer. Sikkert ikke etter boka, men det funker for meg, så tenkte å dele litt med dere.

 

For det første har jeg valgt å ikke veie maten. Årsaken er at jeg har barn i huset, å drive å veie alt man putter i munnen sender ut dårlige signaler om kosthold. Jeg lærer meg heller hvor mye karber det er i de ulike matvarene og tar det på feelingen. Det resulterer nok i at jeg noen dager spiser 24 gram, andre dager 11. Men grovt regnet ligger jeg rundt 15.

 

Jeg spiser ikke frokost hver dag (det står forøvrig i boka at man kan sløyfe frokost, men ikke kvelds), rett og slett fordi jeg ikke alltid er hypp på det, og fordi jeg merker at jeg blir mindre sulten utover dagen om jeg ikke spiser før litt senere.

 

Jeg spiser ingen sukkererstatninger til daglig. Jeg opplevde i fjor at det forsinket nedgangen, og økte søtsuget. Av og til bevilger jeg meg lettbrus eller te med splenda, men altså ikke daglig.

 

Jeg har valgt å droppe "brødmat" foreløbig. Sist opplevde jeg at det økte suget etter skikkelig brød (pizza, burgerbrød, knekkebrød, kjeks). Desuten fikk jeg kun til hjemmelaget RugSprø, alt annet jeg bakte smakte spy og ekkelt. ;-)

 

Fløte viste seg også å ikke funke så bra for meg desverre, så den spares til helgen en skjelden gang (fløtestuede champignon er nammenam!). Eller spiser jeg stort sett rene produkter, helt enkelt. Kjøtt, fisk, fugl, egg, grønnsaker og nøtter (med måte).

 

Ja og en jeg sikker ommer til å få pes for, men som var en vekker for meg. Det har jo lenge vært kjent at begrenset faste kan ha gunstige virkninger på kropp og helse. Før ketolyse var det derimot ikke aktuellt å ikke spise på et døgn, det hadde jeg aldri klart, blodsukkeret hadde stupt og jeg hadde blitt kjempedårlig. Men tilfeldigvis endte jeg opp med en fastedag i fjor, etter en periode med lite nedgang. Den satte fart i nedgangen igjen og siden la jeg inn fastedag, enten etter noen uker, eller når vekta stoppa opp. På en fastedag spiser jeg ingenting fra jeg står opp til jeg legger meg (spiser ikke i sengen heller altså), og drikker moderat til mye vann. Jeg merker faktisk ikke at jeg er sulten på samme måte som før, og etter en slik dag føler jeg meg både pigg og "renset". Så spiser jeg normalt frem til neste fastedag.

 

For skeptikere kan jeg opplyse om at faste har vært brukt i årtusener bla i religiøst øyemed, og det er derfra man har viten om at det kan ha positiv innvirkning på kropp og helse. Men det gjelder folk på høykarbo, forskning sier lite om oss på lavkarbo, men jeg mener at vi, om noen, er bedre rustet til å faste pga den allerede eksisterende ketosen vi er inne i (ketose er forstadiet til sult).

 

Så håper jeg at noen kanskje fikk et tips eller to, men husk jeg snakker kun av egen erfaring, det er ikke sikkert dette funker for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo

Ser du har mange gode tips her, skal ta å prøve.Føler både cm og vekt står stand by.No har eg nett hatt mensen og då men likevel...Det eg lurer på,de dagene du har faste, tar du tablettene då? Eg tenker på at det kan bli lett å bli kvalm då.Og så lurer eg på om du trur ein shake med omtrent reint proteinpulver vil gå an på ein slik dag? eg bruker det eindel gjerne om morgonen og kvelden no og.men då berre med vatn,tenker på fastedag.men deter vel kun vatn om det skal bli faste.Må ta det ein dag der eg ikkje trener då,ellers blir eg nok svolten.men merka du då at vektnåla flytta seg rette veien etter ein slik dag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste, for å oppnå den gode effekten, er å ikke innta ny mat i det hele tatt slik jeg har forstått det. Etter et fastedøgn går jeg som regel ned ettpar kg, for så å fortsette nedgangen jevnt. Glemte å skrive det i hovedinnlegget, men jeg har kutta tablettene også. Heeelt sikkert ikke å anbefale, men det funka ikke for meg, ble kvalm og uvell og klarte aldri huske om jeg hadde tatt eller ikke, bare rot. Så langt har jeg ikke opplevd noen bivirkninger av det. Og så lenge jeg går ned, er frisk, ikke føler meg dårlig på noe vis og ellers kjenner det bra så fortsetter jeg slik.

 

Har null erfaring med proteindrikker/shaker/smootie, så der må du bare prøve deg frem. Selv funka ikke bakemix for meg, da tviler jeg på at proteinpulver hadde vært et alternativ for meg. Er mer tilhenger av ren mat jeg. Men prøv deg frem, dette er nesten gøy! :-)

 

Målte forresten i dag, minus 4 cm rundt LÅRET. Djiiises! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja faste er jo ikkje mat inn. Og shake er jo næring då, det er det jo.Men fortsatt kjenner eg litt svolt på kuren, så spørs om eg vil merke det for godt med faste. Så er det treninga eg går på då,måtte i så fall være ein dag uten trening og for mykje aktivitet. Ja ja seint men sikkert kjem vel de kiloa av meg igjen.Skal sei det gjekk fort å få de på i ferien he he.Lykke til videre du og!!Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...