Gå til innhold

Fløtegratinerte poteter, hva er din beste oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får besøk fredag og fikk veldig lyst lage det..

Skrevet

Lage en god hvit hjemmelaga saus med salt, pepper, hvitløk og muskatnøtt.

Skive poteter og løk, legge dette lagvis med hvitsaus og ost...

Ja jeg har litt ost mellom alle lagene... Namnam....

Masse ost på toppen..

Tror det var alt:P

Skrevet

Jeg koker først potetene og lar de bli kalle før jeg skreller de.

Skjærer de opp i flak og legger d ei en ildfast form.

Heller matfløte over, presser eller skjærer opp hvitløksbåter og har ost over. Og inn i ovnen til osten har smeltet.

Mums.

Skrevet

Jeg skreller i tynne skiver med en ostehøvel. I en kasserolle legger jeg et lag med poteter, og drysser over godt med salt og pepper (fortsetter sånn lagvis til man oppnår en fin høyde). Så knuser jeg hvitløk opp i fløte, og heller blandingen over potetene. Fløten skal dekke potetene helt og ost kan man evt. strø opp på det hele. Inn i ovnen i ca. en time på 200 grader.

Skrevet

Jeg skreller og kutter potetene i skiver. Legger lagvis med finhakket løk, hvitløk, salt/pepper. Heller over fløte og godt med ost.

Skrevet

Er jo ikke min da, men coop og sånne ferdigpakker er så lettvint.

Ta på hakket kjøtt og hva du vil av grønnsaker, strø med ost og stek i halvtime. Kan det bli lettere?

Skrevet

Koker poteter, skreller, deler i skiver og legger i ildfast form. Blander rømme, fløte, hvitløk (kan evt tilsette hakket løk også), salt og pepper, og heller blandingen over potetene. Sørger for at potetene blir godt dekket av sausen, og strør så ost på toppen. Gratinerer i ovnen. Nam nam :-)

Skrevet

Skiver opp potet.

Legger det lagvis i ildfast form med purreløk og løk imellom.

Salter og peprer mellom hvert lag.

Fyller opp med fløtemelk, med hakket hvitløk i

Settes inn i ovnen, 15 minutter før det er ferdig, strør jeg på ost

Skrevet

Poteter som skjæres i tynne biter, evt med kjøkkenmaksin.

1 pk fløte, evt lit melk,

1 fedd hvitløk

Salt

Potetene legges i ildfast form, saltes mellom hver lag. hvitløkk presses i fløten og helles over slik at det akkurat dekkee potetene.

Stekes på ca 200g til de er møre

Skrevet

Jeg syntes fløtegratinertepoteter er best med en litt tykk saus jeg da

smelter en godklump med smør, mel 1 liten boks KREMfløte, sped på med melk, det skal være en mellomting mellom grøt og vanlig saus i tykkelse. Og så har jeg 2 fedd hvitløk, smak til med salt og pepper.

Skjærer potetene i skiver, koker de i 5 min (ell. kjøper ferdig skivet). legg lag på lag med poteter og saus strø ost på toppen.

Stekes på 225 gr midt i ovnen til osten er gyllen

Namnam, nå fikk jeg lyst på og

Skrevet

Eeeeelsker fløtegratinerte poteter, og det er så himla enkelt å lage at jeg ikke skjønner hvorfor folk ikke lagerd et fra bunnen av?

Men jeg har ikke noen oppskrift, alt går etter hodet, men skal klare å forklare det super enkelt.

Finn frem en form du vil bruke.

Legg ca en ss med smør på bunn, og litt pressa hvitløk, hvor mye er opp til deg.

skrell og skjær poteter (jeg pleier å skjære i flak, men bare fantasien stopper deg her)

Så legger du et lag med poteter i bunn, ha på salt og sort pepper.

Nytt lag ( du velger selv hvor mye salt og pepper du vil bruke, jeg pleier å ta to lag poteter og så peppre og salte)

Når du er kommet halveis i formen tar du en ny desj med smør og hvitløk.

Så fortsetter du bare å ha i poteter.

Hell oppi fløte (helst kremfløte) til litt over halvveis i formen, ha på ost på toppen.

Ha i ovnen på 225grader i 35-40min.

Suuuper godt.

Skrevet

i det siste har jeg kjøpt ferdig frosen pakke med det også har jeg addet melk eller fløte og ost etter hva jeg har.

det er godt og raskt, gidd ikke bruke for mye tid på det siden mini ikke kan spise melk og jeg må lage noe annet til han da og...

Skrevet

God og ENKEL oppskrift på fløtepoteter

Skiv opp råe poteter, haes i kasseroll, hell over fløte til det nesten dekker potetene. Lager som oftest med en pakke fløte, men blir det for lite sper jeg med litt melk. Så krydrer jeg med salt, pepper og hvitløkpulver.

Lar dette koke til potetene er møre, (nb! ikke for hard varme, melk brenner seg lett. Og rør innimellom :) ) for så ha det over i ildfastform. Topp med ost, og gratiner i ovnen i 15-20 min på 220 grader.

Nam, nam!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...