Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så sint!!! Nesten så jeg ikke klarer skrive engang. Vi er jordbrukere, og i sommer fikk jeg høre at det var lønnsomt for oss heller søke fødselspenger mot å motta engangsstønad. Så det gjorde vi. I dag får jeg svar, en dagsats på 254 kroner. ER DET MULIG?? Jeg hadde en inntekt på 241 tusen i fjor, men i 2005 og 2006 er vel satsen rettferdig. Men skal de ikke regne med 2007?? Det står at om du går rett fra sykepenger til foreldrepenger, så er det den satsen som gjelder. SKAL JEG BLI STRAFFET fordi jeg var SYK dette året(2008)?? Å, jeg er så sint at jeg har lyst til å gråte!!

Siden vi er selvstendig næringsdrivende var ikke inntekten min for 2007 klar før regnskapsslutt 2007 i juni 2006. Så de sykepengene jeg har fått fra januar er jo tall fra 2005/2006 eller hva??

Nå er jeg så lei meg, for det var ikke dette jeg trodde skulle skje. Hjelp meg noen??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138534709-jordbruker-f%C3%B8dselspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du fikk papirene på at du får foreldrepenger var det også med ett papir der det sto hvordan du skal gå frem om du vil klage på vedtaket.

Der kan du skrive hvordan saken ligger ann.

Ellers er det nok rett at det er sykepengene som er grunnlager for utregningen. Men jeg ville nok klaget på bakgrunn av det du har skrevet her.

Jeg forstår ikke helt hva du mener, men om du har vært sykemeldt i år så har de jo brukt tidligere lønninger for å beregne sykepengene.

Du har d krav på det samme som du har fått i sykepenger i foreldrepenger.

Det er riktig at selvstendig næringsdrivene får beregenet foreldrepenger på grunnlag av de 3 siste ferdiglignede årene

Hovedregelen for selvstendig næringsdrivende er at man får snittet av de tre ferdigligna årene, altså i ditt tilfelle et snitt av 2004, 2005 og 2006. 2007 kan ikke tas med for det er ikke ferdig lignet enda.

Sykepengen regnes må samme måte - så dersom du er sykemeldt fra januar blir det samme snittet.

Dersom du ikke har vært selvstendig næringsdrivende de siste tre ferdigligna år er det åpnet for bruk av skjønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...