Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å finne den ultimate brødoppskriften:-) Foreløpig har jeg prøvd de ulike ferdige melblandingene, og noen rugbrød. De sistnevnte blir for grove og vanskelige å spise for lillemann, mes de førstnevnte føler jeg ikke er sunt nok (de er sikkert det, men...).. Noen som vil dele brødoppskriften sin med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker bare det jeg har i huset av melsorter, men følger en slags mal i forhold til mengde.

1 pose tørrgjær

ca en liter varmt vann

tre-fire ss olje

en ss sukker

salt etter smak

Hvetemel er liksom basisen, og så plusser jeg på med bl a sammalt hvete grov og fin, samt litt rugmel. Jeg har alltid rikelig med linfrø og solsikkekjerner oppi.

Hvis du vil ha ganske fint brød, bør du ha rundt 70% hvetemel, resten av de andre typene jeg nevner.

Forresten blir brødet helt nydelig saftig dersom du legger i vann byggryn et halvt døgn i forveien og tilsetter i deigen!

Begynner med gjær, sukker, salt olje og litt vann. Tilsetter litt av hvert vekselvis til alt vannet er brukt og deigen har passe konsistens. Lager deigen ganske så¨bløt jeg da. Elt heller for mye enn for lite! Gjerne ett kvarter i kjkmaskinen. Hever først en time i bollen, deretter en times tid i formene. Steker på ca 200 grader (180 i varmluft) til brødene blir gyldne. Dette blir også knallgode rundstykker!

Blir ca tre brød.

Husk å bruke veldig varmt vann, samt å heve i næreheten av varme (peis, varmekabler el lignende).

Lykke til!

Skrevet

Jeg er en litt lat brødbaker og bruker ferdigposer, men med min egen vri. Har til gode å møte noen som ikke liker dem:)

Oppskriften er mer eller mindre som følger:

1 pk Solsikkebrød

1 pk Matpakkebrød

3 pk tørrgjær

1,4 l lunkent vann

en god slump solsikkeolje

en håndfull solsikkefrø

en håndfull linfrø

Bakes ut til tre brødemner, legges i vanlige brødformer og pensles med vann. Forhever ikke, men setter brødene rett inn på nederste rille i ovnen og lukker døra. Har lyset på og når jeg synes de er store nok (ca en time) setter jeg rett på 200 grader og steker i 50 minutter. Har ganske ny ovn så den blir raskt varm, regner med man må beregne litt lengre tid til steking dersom ovnen er eldre.

Lykke til!

Skrevet

Glemte

* en håndfull kruskakli

* en håndfull hvetekim

Skrevet

Takk skal dere ha! Høres absolutt bra ut! Er litt nysgjerrig på om barna deres spiser disse brødene, når det er både solsikkekjerner, linfrø og byggryn i de? Min er litt kresen på "klumper":-)

Skrevet

Forresten; hvor mye mel sånn ca er det tilsammen i denne oppskriften?

Skrevet

Snuppa på 7 mnd spiser med stor glede og innlevelse:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...