Nobba Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Jeg prøver å finne den ultimate brødoppskriften:-) Foreløpig har jeg prøvd de ulike ferdige melblandingene, og noen rugbrød. De sistnevnte blir for grove og vanskelige å spise for lillemann, mes de førstnevnte føler jeg ikke er sunt nok (de er sikkert det, men...).. Noen som vil dele brødoppskriften sin med meg?
grolla Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Jeg bruker bare det jeg har i huset av melsorter, men følger en slags mal i forhold til mengde. 1 pose tørrgjær ca en liter varmt vann tre-fire ss olje en ss sukker salt etter smak Hvetemel er liksom basisen, og så plusser jeg på med bl a sammalt hvete grov og fin, samt litt rugmel. Jeg har alltid rikelig med linfrø og solsikkekjerner oppi. Hvis du vil ha ganske fint brød, bør du ha rundt 70% hvetemel, resten av de andre typene jeg nevner. Forresten blir brødet helt nydelig saftig dersom du legger i vann byggryn et halvt døgn i forveien og tilsetter i deigen! Begynner med gjær, sukker, salt olje og litt vann. Tilsetter litt av hvert vekselvis til alt vannet er brukt og deigen har passe konsistens. Lager deigen ganske så¨bløt jeg da. Elt heller for mye enn for lite! Gjerne ett kvarter i kjkmaskinen. Hever først en time i bollen, deretter en times tid i formene. Steker på ca 200 grader (180 i varmluft) til brødene blir gyldne. Dette blir også knallgode rundstykker! Blir ca tre brød. Husk å bruke veldig varmt vann, samt å heve i næreheten av varme (peis, varmekabler el lignende). Lykke til!
Sannali Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Jeg er en litt lat brødbaker og bruker ferdigposer, men med min egen vri. Har til gode å møte noen som ikke liker dem:) Oppskriften er mer eller mindre som følger: 1 pk Solsikkebrød 1 pk Matpakkebrød 3 pk tørrgjær 1,4 l lunkent vann en god slump solsikkeolje en håndfull solsikkefrø en håndfull linfrø Bakes ut til tre brødemner, legges i vanlige brødformer og pensles med vann. Forhever ikke, men setter brødene rett inn på nederste rille i ovnen og lukker døra. Har lyset på og når jeg synes de er store nok (ca en time) setter jeg rett på 200 grader og steker i 50 minutter. Har ganske ny ovn så den blir raskt varm, regner med man må beregne litt lengre tid til steking dersom ovnen er eldre. Lykke til!
Sannali Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Glemte * en håndfull kruskakli * en håndfull hvetekim
Nobba Skrevet 25. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. august 2008 Takk skal dere ha! Høres absolutt bra ut! Er litt nysgjerrig på om barna deres spiser disse brødene, når det er både solsikkekjerner, linfrø og byggryn i de? Min er litt kresen på "klumper":-)
Nobba Skrevet 25. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. august 2008 Forresten; hvor mye mel sånn ca er det tilsammen i denne oppskriften?
Sannali Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 Snuppa på 7 mnd spiser med stor glede og innlevelse:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå