Gå til innhold

Gir dere barnet begge etternavnene?

Anbefalte innlegg

VI er ikke gift, men planlegger bryllup etter hvert. Jeg har da tenkt aa taa hans etternavn i tillegg til mitt. Jeg er naa litt i tvil om vi skal gi barnet begge etternavnene?

Samboer insisterer paa mellomnavn ogsaa, saa det blir i tilfellet fire navn. Han er vant til lange navn i familen, og mener at man bare bruker de navnene man selv vil. Mellomnavnet vi gir er ikke ment aa bruke til daglig. Men paa alle offentige papir, post o.l. blir vel alle navnene tatt med?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138533986-gir-dere-barnet-begge-etternavnene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet må ha ett slektsnavn. Punkt 1 blir å velge hvilket det skal være.

Ellers syns jeg det kommer an på om navnene klinger godt sammen.

To -sen navn etter hverandre er meningsløst, du kan ikke være både Hansen og Jensen.

Berg Hansen går fint, f. eks.

To - vik navn er også håpløst, f. eks. Bergsvik Olsvik.

Det er ikke bare å pøse på med navn, det må ha god klang rent lydmessig, men også passe når det gjelder betydning.

Tenk på at etternavn opprinnelig sa noe om hvor du kom fra.

Jeg har to etternavn, etter mor å far. Når jeg gifter meg med min forlovede, klarer jeg ikke velge ett av etternavnene.(kan ikke ha tre etternavn liksom:) dermed blir det til at jeg tar hans etternavn. Dermed får våre barn det også. (litt kjedli vist jeg blir gift tre ganger, men det har jeg ingen planer om =)

Dessuten ser det mye bedre ut på postkassen ;p

Tok en god stund før jeg bestemte meg. så tenk deg godt om.

Det er bestemt at samboers etternavn blir hovedetternavn for familien. Vi bor i Soer-Amerika, og her er det veldig uvanlig aa ikke ha samme hovedetternavn/slektsnavn. Det blir ikke aktuelt med to etternavn med bindestrek, saa da blir vel mitt etternavn i tilfellet et mellomnavn for barnet? Vaare to etternavn begynner paa samme bokstav, men ligner ikke, saa jeg synes de klinger godt sammen.

Noen som har mellomnavn og to etternavn som kan si noe om hvordan dette fungerer i praksis? Jeg har kun to navn, saa jeg har ikke peiling.

Annonse

Jeg tok mannens navn da vi giftet oss, og mini har da naturligvis også dette etternavnet.

Hvis vi hadde hatt etternavn som lot seg kombinere, kan det hende at vi hadde gjort det, men våre etternavn passet overhodet ikke sammen.

Ja, jeg har fire navn, dobbeltnavn pluss to etternavn..eller hva man nå skal kalle det. Hvordan det fungerer i praksis kan være intressant til tider. Her forleden ble jeg intervjuet i lokalavisa, av alle ting, og da journalisten spurte hva jeg het visste jeg nesten ikke hva jeg skulle svare! Skulle jeg svare fornavn+fornavn og så etternavnet? Eller fornavn+fornavn, forbokstav på mellomnavn, og så etternavnet? Eller bare rett og slett fornavn+fornavn og bare det første etternavnet, som også er mellomnavnet? Jeg ble ganske forvirra der og da, og litt overrasket også over at jeg ikke visste hva jeg skulle svare..

Nå hører det jo med til historien at jeg er døpt med bare et etternavn, min mors, dvs jeg er døpt med tre navn tilsammen, og de klinger kjempebra faktisk! :-) Og det er akkurat passe mange navn synes jeg. Men så da jeg var rundt 14 år så fant jeg ut at jeg ville ta min fars etternavn også, og slik ble det. Så fikk jeg fire navn. Til og begynne med var det stor stas! Men ikke nå lenger. For det første passer etternavnene overhodet ikke sammen! Begge har samme ending, og det klinger ikke. For det andre så føler jeg at det nye etternavnet ikke er "meg". Så mest sannsynlig kommer jeg til og fjerne det navnet med tid og stunder. Må se an hvordan familien vil reagere på det først kansje... Men jeg syns at de tre navnene jeg er døpt med klinger helt vanvittig bra sammen, og det siste og nye navnet ødelegger litt.

Men jeg tror at de som er døpt med to etternavn er så vant med det at de vil ikke få samme problem som meg. Begge etternavnene vil være en del av dem og deres identitet, og det vil være naturlig for dem og bruke begge to når de presenterer seg. Og skulle de likevel ville presentere seg med bare et etternavn, så vil de ikke bli stående og stirre tomt ut i luften og lure på om de vil si det første etternavnet eller det andre etternavnet, slik som jeg gjorde til avisen! *FLAUT*

For de har hatt begge etternavnene hele livet og vet definitivt hva de heter, og vet hva de skal si! ;-)

Så jeg synes absolutt ikke at det er "feil" eller noe med to etternavn, så lenge de klinger noen lunde bra sammen. Og det samme med dobbeltnavn. Jeg mener at så lenge det klinger greit så kan man ha både 3, 4 og 5 navn! Men klinger det ikke, så er det bedre og la være og gi masse navn bare for og gjøre det. Man skal jo like navnet sitt. :-)

Hm...jeg er litt usikker på om jeg skled litt vekk fra selve temaet her! Men siden HI spurte etter noen med både dobbeltnavn og to etternavn så tenkte jeg og stikke nesa mi frem. :-)

Jeg fikk også kun et etternavn når jeg ble døpt, men når mamma og pappa ble skilt da jeg var 7 og mamma tok tilbake sitt pikenavn ville jeg også hete det samme som henne, sa jeg la til hennes etternavn til slutt og det har jeg aldri angret på. Jeg har mye bedre kontakt med mammas familie og det etternavnet betyr veldig mye for meg. Det er sjelden jeg bruker mellomnavnet mitt til vanlig. Bruker det kun når jeg skal fylle ut papirer og kun forbokstaven når jeg signerer ting.

Har aldri egentlig hatt noe imot å ha to etternavn, men vi valgte å gi våre barn kun mitt etternavn fordi det er enklere og ser renere ut på papiret. Min mann har også tatt mitt navn i tillegg til sitt. Vi valgte mitt etternavn fordi det betyr mye for meg og fordi han har et utenlandsk etternavn som alltid må staves. Vi har faktisk snakket litt om at hele familien skal skifte navn slik at vi får hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn, men tror heller vi lar barna få muligheten til å endre det hvis de vil når de blir eldre.

Nei, barna har pappaens etternavn. Våre etternavn er ganske like, med samme ending, de er ikke pene sammen. Dermed avgjorde statistisk sentralbyrå saken, pappaens etternavn var sjeldnere enn mitt. Syntes i begynnelsen det var forferdelig at barna og jeg ikke hadde samme etternavn, men er liksom blitt vant til det, så jeg endte faktisk opp med å beholde mitt eget da vi giftet oss, selv om jeg fortsatt sier at kanskje jeg skal bytte. Føles som om det er så mye identitet i etternavnet mitt, har liksom ikke helt klart å bytte. Men venninner som har byttet etternavn sier de er blitt vant til det i løpet av veldig kort tid, så vi får se...

Vi har valgt å kun ha pappaens etternavn på barna våre. Syns det er veldig unødvendig med navn som ikke skal være i bruk. Det er noe annet dersom begge etternavnene skal brukes syns jeg, og dersom det er spesielle og tradisjonsrike navn. Sånn generelt syns jeg mange barn får unødvendig lange/mange navn.

Vi hadde en diskusjon på dette, for samboer har 2 etternavn: Fornavn+ (bare) Vik+ -sen etternavn, mens jeg har et -vik etternavn. han ville gjerne ha begge sine etternavn. Men jeg sa det ikke var rettferdig at han skulle få bruke begge sine etternavn mens jeg ikke fikk med mitt og 3 etternavn blir for mye og -vik Vik -sen, går lliksom ikke... Så da sa jeg siden jeg har et -vik etternavn så gjør det jo ikke noe at vi tar vekk Vik. Vik blir det liksom alikevel.

Med det endte opp med dobbelt fornavn, så da ble det bare -sen etternavn (mitt valg). Mye fordi etternavnene er så lange/tunge.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...