Gå til innhold

Har noen brukt donor fra Riksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter og ha lest mye her inne virker det som "alle" drar til Danmark for å kjøpe donorsæd... Er det "tilfeldig" eller hva er hovedgrunnen?

Jeg lurer fordi jeg tenker tanken selv (sammen med min mann) Men for 3 år siden fikk vi ikke det på Riksen fordi jeg har en tett eggleder. Tenkte kanskje de har kommet litt "lengere"... Noen som veit? Bare synes det virker litt mindre masete og dra att og fram til Danmark når vi bare bor noen min unna Riksen....

Jeg blir snart rar av alle de forbanna reglene rundt dette med ufrivillig barnløshet! :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hovedgrunnen er antagelig at de fleste aktive debattantene her er enten single eller lesbiske, og dermed ikke får behandling i Norge.

Skrevet

Ja hadde jeg kunnet dra til Riksen eller mitt lokale sjukehus og fått donosæd så hadde det definitivt vært mindre masete :)

Nå åpnes det jo opp for hjelp til ass. befrukting for lesbiske, men for oss single jenter er det fortsatt Danmark som gjelder.. dessverre

Skrevet

Heia!

Ja, jeg har hatt donorbehandlinger på Riksen =)

Send meg gjerne en PM dersom det er noe du vil spørre om...

Skrevet

Vil tro det også er mange som velger Danmark fordi det der er anonym donor motfor i Norge. Jeg og min mann kommer sannsynligvis til å velge Riksen dersom donorsæd er vår eneste sjanse.

Skrevet

Tusen takk for svar..

Selv så tenker jeg at det ikke nødendigvis er noe problem med en åpen donor, man kan vel velge og ikke fortelle det til barnet? Eller er jeg helt på jordet nå?;)

Skrevet

Ja, som du har fått svar på over, så er de fleste single eller lesbiske og har ikke rett til å få hjelp i Norge.

En annen viktig ting er at det ikke i Norge er tillatt med anonym donor. dvs. man må ha åpen donor, og barnet ditt får da vite hvem som er faren da det blir 18 år, og jeg tror donoren må stille opp på ett møte om barnet ønsker det.

Kravet til åpendonor kom for noen år siden i Norge, og etter det sluttet "de vanlige medisin studentene" å donere sed, i redsel for alle barna som kunne stå på døren om 18 år. Tidligere var ungen medisin studenter den største gruppen donorer.

Nå er det så og si bare homofile menn som donerer i håp om at barnet dukker opp om 18 år. Jeg har selv flere venner som har donert, og håper så inderlig at barna dukker opp den dagen de blir 18 år. En av de vet han er blitt "far" 6 ganger, som er max på Riksen. Han kaler seg ikke donor men far.

Så som vi tenkte på da vi valgte Danmark og lukket donor.

Er at vi er allerede en familie med en sterk farsfigur.

Vi ønsker ikke at det dukker opp en om 18 år, mulig det er egoistisk.

Men det er allerede en far her, og han må få slippe å føle seg utrygg og at han kan bli byttet ut om han ikke er kul nok også vider..

Vi tror det er enklere å akseptere for ett barn, enn at det har en "far" som har 6 andre barn i samme alder og som ikke ønske å være del av livet, noe som vil føre til at barne føler seg sviktet, eller en som ønsker det alt for sterk å være en del av livet til barnet, og som ett barn på 18 år kan få problemer med å holde på avstand.

For oss er lukket donasjon det beste, og i Danmark snakker de hele tiden om donorer - og har et godt nettverk for hjelp. De anbefaler også på det sterkeste å være ærlig med barnet, at det har en Pappa (som er Pappa (din mann) og en donor - som "bare" var en som hjalp til at Du/vi var så heldige som kunne få han/hun.

Nei, det er mye å tenke på og ta hensyn til.

Du skriver at du har tette eggledere, hvorfor kan ikke Riksen tilby dere både ivf og donasjon?

Det kan de i Danmark - om jeg forsto deg rett da.

Det var våre, veldig private tanker.... Håper vi ikke proviserer alt for mange med dem..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...