Ooops I did it AGAIN Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Hadde lagt dette innlegget i en annen kategori, men fikk ingen tilbakemelding, så jeg prøver her;) Så har vi begynt å planlegge, og det er noe jeg ikke har gjort før:) Jeg har et barn fra tidligere, mens han ikke har. Vi er foreløpig realistiske ifht om vi skal få dette til. Vi håper, men har jo ikke noen garanti.. Jeg runder nok 35 før en evt fødsel. Det jeg tenker på er at det blir ca 12 år mellom ungene. Selve svangerskapet regner jeg med blir noe tøffere enn sist, da jeg også er 12 år eldre. Noen med erfaring på lange opphold mellom fødslene? Min første fødsel var rimelig heftig, og fornuften sier meg at det ikke er sikkert neste blir lik. Vil helst føde normalt, men dersom jeg kommer til å oppleve det samme som sist, vet jeg ikke om jeg vil det. (tenker på fare for barnet bl.a.) Hvordan stiller egentlig helsevesenet seg til sånt dersom det har oppstått komplikasjoner tidligere? I tillegg synes jeg å høre fra venninner at fokus på hva en må ta hensyn til av feks mat har endret seg de siste 12 årene... noen som kan gi meg tips? Hadde kroppen full med vann i forrige svangerskap, noe jeg helst vil unngå..(og joda, jeg holdt meg unna salt mat...) Første gang jeg skriver her inne såvidt jeg husker, så jeg vet ikke helt hvordan ting fungerer ennå
Bæla Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Så flott!! Tenk så spennende å begynne å planlegge et lite nurk.. Du er fortsatt i en fin alder. Jeg var 35 år da jeg gikk med fjerde mann og attpåklatt og da var det 10 år, 12år og 14 år mellom .. Fordi om aldersforskjellen er stor, kan barna få mye glede av hverandre.. Det er vel i grunnen opp til oss foreldre hva vi legger opp til..Her inne er vi alt i fra 33 år - 46, 47 år og har stor alderforskjell mellom barna. Jeg er gravid og er 45 år og min yngste sønn er 10 år.. Om du hadde en tøff fødesel sist er det jo ikke sikkert du vil få det neste gang, fødsler kan være veldig forskjellig.. Jeg ønsker deg lykke til med planleggingen og håper å se deg her inne snart,-)
Serena67 Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Hei. Er gravid med nr 2 og har akkurat fyllt 41. 16 år siden forrige svangerskap. 16 åringen min gleder seg fælt, og har allerede shoppet klær til den lille..... Føler meg i bedre form nå enn sist til tross for alder. Sist hadde jag høyt bl.trykk, masse vann i kroppen og svangerskapsdiabetes. Nå har jeg 7 uker igjen, og ikke en eneste plage. tok også keisersnitt sist. Så lykke til...
Chezka Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Jeg har termin om 3 dager, og det er da over 21 år siden sist jeg fødte :-) Man kan altså trygt si at dette er en liten attpåklatt! Jeg blir 40 år om noen få uker, og hadde forventet et mye tyngre svangerskap enn sist, men har vært i knallform! Har hatt bekkenløsning som eneste plage, men fikk veldig god hjelp av fysioterapi. Alt det medisinske har vært i skjønneste orden hele svangerskapet, og jordmor påstår at jeg er langt friskere og sprekere enn 20 åringene hun har til kontroll :-) Selve fødselen har jeg kanskje urealistiske forventninger til, da fødselen med min datter var ekstremt lett. Men jeg gruer meg iallefall ikke! Hva gjelder retningslinjer for gravide og småbarnsforeldre må jeg si jeg har lest og lest med store øyne og måpende uttrykk mang en gang! Omtrent alt er forandret fra sist, og en del av rådene kan jeg nesten ikke tro er alvorlig ment (hehe) For oss som har fått barn for over 20 år siden fremstår en del av rådene som totalt hysteriske og unødvendige, men jeg har nå likevel valgt å følge disse. En annen ting jeg reagerer på når jeg leser her inne er alt utstyret som våre yngre medsøstre mener er nødvendige. En del av tingene - f.eks stelleveske - var ikke engang oppfunnet for over 20 år siden (hehe) Men slik er det vel i vårt forbrukersamfunn, produsenter skaper behov for å tjene penger. Heldigvis når man har blitt så voksne som oss kan man se ting litt i perspektiv og være litt kritisk til om man virkelig trenger alt som finnes. Bortsett fra det vil jeg si at det å bli gravid i voksen alder har innfridd alle min drømmer og mer til! Det har vært en fantastisk reise - fra vi bestemte oss for å bli prøvere til nå! Alle rundt oss har vært kjempeengasjerte og syns at det er skikkelig stas med attpåklatten vår. Det å oppleve å planlegge barn, og være gravid med et så ønsket barn (i motsetning til da jeg ble tenåringsmor) har vært en enorm lykke. Jeg ønsker dere lykke til med planleggingen - og evt svangerskap og fødsel. Det er jo tross alt ikke sååå lenge siden sist for deg! :-)
magica fra tryll Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 hei! Jeg har barn på 16(tvillinger), 11, 2 og er gravid med januar-baby. Er 41 år. Prøver å være avslappet iforhold til mat og andre ting. Er jo ikke mer som er farlig nå enn før;) Synes nesten det er mer spennende å få barn nå i "moden" alder, jeg.. Lykke til:)
bitten71 Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 Første gang jeg skriver her inne... vi planlegger også for tiden..har ei jente på snart 11 og ei på snart 9... jeg har sommerfugler i magen og gleder meg til å få oppleve svangerskap, fødsel og et nytt familiemedlem Jeg har full tro på at dette skal gå bra Jeg er 37 år, føler meg ikke gammel! Har flere venninner på min alder som har fått nr 3 siste tiden og de storkoser seg!
Ooops I did it AGAIN Skrevet 29. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. august 2008 Koselig med så mange tilbakemeldinger:) Jeg føler jo ikke at jeg er for gammel. Bare at jeg er mer moden og klar for dette. Førstemann var ikke planlagt, men selvfølgelig svært velkommen:) Barnefaren den gang var ikke like begeistret, så det å skulle planlegge dette sammen med en som vil det like mye som meg er fantastisk! Det jeg tror er mer positivt med å få barn tidlig er at en tar ting litt "som de kommer". Jeg var ganske rolig til det meste. Å være våken omtrent døgnet rundt i 10 mnd og deretter flere ganger for natta i 3 år, for det meste alene, var liksom greit. Det var sånn det var.. Skrives mye om de "forferdelige" våkenettene, men sånn er det bare. Om en ikke er forberedt på det, så har en for høye forventninger synes jeg:) Men jeg har en mistanke om at denne perioden vil bli tøffere enn forrige gang;) Det samme tror jeg gjelder bekymringer. Er mer obs og kritisk til ting nå enn jeg var da.. Kommer til å bli en skikkelig hønemor, trur jeg;)
Gjest Skrevet 30. august 2008 #8 Skrevet 30. august 2008 Jeg runder snart 39 og er ravid med mitt 4 barn. De andre barna mine vil være 19-17 og 14 år når nestemann kommer. Føler dette er nesten som å begynne på nytt. Men gleder meg utrolig til fortsettelsen og ser fremover med skrekkblandet fryd. Nå hører det med til historien at jeg har gått uten prevensjon i snart 10 år uten at noe har skjedd. Møtte mannen i mitt liv for litt over ett år siden og trodde aldri vi skulle få oppleve å bli foreldre sammen. Er nå 10 uker på vei og jeg har nettopp oppdaget at jeg er gravid :) Livet er forunderlig dere
Kongeørna Skrevet 5. september 2008 #9 Skrevet 5. september 2008 Vi venter nr 3, en heldig "glipp". Har to gutter på 12 og 14 som gleder seg voldsomt sammen med oss. Har selv søsken som er mye eldre enn meg, de har alltid vært til stor glede for meg, pluss at deres barn (mine nieser og nevø) er på min alder. Kjempekoselig!
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 6. september 2008 #10 Skrevet 6. september 2008 Hei, er på besøk fra "bli gravid". Er 35 år og har en sønn på 13,5 år. Vi har, endelig, bestemt oss for å prøve på nr. 2. Er litt skrekkblandet fryd. Har selv en bror som er 10 år eldre enn meg og en som er 2,5 år eldre. Jeg har alltid hatt best forhold til han som er 10 år eldre enn meg. Nå, i voksen alder, er aldersforskjellen forsvunnet og jeg har utrolig mye glede av begge to. Det er en av grunnen til at vi har bestemt oss for å få en til. To enebarn ja, men det gjør vel ikke noe...
busta Skrevet 13. september 2008 #11 Skrevet 13. september 2008 Hei jeg har en datter på 10 venter nå nummer 2 i slutten av april,er mye mer sliten enn jeg var for 10 år siden er 35 år,men koser meg mye mer...
Vannja Skrevet 16. september 2008 #12 Skrevet 16. september 2008 Hos meg gikk det 9 år mellom de to første svangerskapene, deretter bare 4 måneder til det neste :-) Nå som jeg er gravid igjen er det litt over 3 år siden sist. Jeg synes svangerskap nr 2 var det letteste, selv om jeg da var 33 år. Den første fødselen ble ganske langdrøy og måtte settes igang. De to siste fødslene ble styrtfødsler, noe jeg synes var veldig greit. Med sistemann hadde jeg faktisk fått 6 cm åpning uten at jeg hadde merket at fødselen var igang! Var innom på sykehuset bare for å sjekke blodtrykket fordi bena mine hadde hovnet opp endel. Kjørte selv nedover, parkerte og gikk inn. Et par timer senere hadde jeg en baby i armene! :-) Vondt ja, men veldig kjapt og greit!
corleone Skrevet 16. september 2008 #13 Skrevet 16. september 2008 35 er jo en fin alder å få barn Du er jo for en ungdom å regne i fht mange her inne. Det gikk nesten 9 år mellom min eldste og nestemann, som forøvrig kom da jeg var 35. Ble gravid da vi øvelsesprøvde, dvs under 1ste forsøk, så det ble et desemberbarn Nå er jeg gravid igjen etter en gangs prøving, med januarbarn. Så det er slett ikke sikkert at dere må streve så mye Når det gjelder svangerskap og fødsel, er heldigvis alle ulike. Det behøver ikke å bli like tøft neste gang. Svangerskapet mitt var tyngre andre gangen men vi holdt på å bygge ut så det har nok en del av skylda. Fødsel nr 2 varte i 2 timer og 3/4 mot 22 første gangen, så det var jo en forbedring. 35 år regnes jo ikke som noe risikoalder av helsevesenet, så noe ekstra oppfølging er nok ikke etter boka der. Dessuten er kontrollene sjeldnere for flergangsfødende nå om dagen enn for 12 år siden. Men du må selvsagt snakke med legen om dine bekymringer, de blir nok tatt på alvor. Masse lykke til på veien
pepperrota Skrevet 1. oktober 2008 #14 Skrevet 1. oktober 2008 hei du,,Jeg er 46 om 1 mnd og venter barn nummer 5 i februar,,, Har fra før barn på 25,23,21 og 19...Og de gleder seg veldig til å få en liten bror;-) Har hatt 4 raske fødsler før.denne gangen blir det vist keisersnitt pga morkaka,så det blir spennendes.... Jeg spiser sunt og godt og er i fin form,men merker jeg blir fortere slitne denne gangen,Men ellers er alt topp;-)) Lykke til....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå