Mamma til 2 søte jenter Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Hvordan ble dere diagnostisert?? Når fikk dere vite om det? Overlegen jeg var hos på mandag snakket indirekte om dette (jeg skjønte det -siden jeg har lest litt om det tidligere). Jeg hadde små cyster rundt eggstokken, og han spurte meg om jeg har mye behåring - noe jeg har nesten overalt på kroppen i mer eller mindre grad - og verre har det blitt de siste 2 årene. (Leste på en nettside i uken som var om PCO - og der nevnte de plasser som 70% av kvinnene med diagnosen hadde kroppsbehåring - og på alle disse plassene har jeg behåring i tillegg til andre plasser.) Dessuten har jeg kviser. Han lurte på om jeg hadde tatt blodprøve for ett eller annet (jeg husker selvsagt ikke hva det skulle vært av), noe jeg ikke visste, men jeg sa at jeg har tatt en del blodprøver i forbindelse med utredning på Riksen, uten at jeg vet nøyaktig hva som er kommet ut av det. Senere var jeg inne hos en annen overlege som ringte lab'en så de skulle analysere en ting til på blodprøven min som jeg hadde tatt tidligere på dagen. Om det var dette hormonet, som skal være høyt ved PCO, er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror det. Ved PCO skal vel det være større sjanse for overstimmulering. Ved det første forsøket tok jeg 150 ie Puregon i 8 dager før eggløsningssprøyta ble satt - så det gikk veldig fort. Og ettersom jeg leste her om dagen så skal 150 ie egentlig være en liten dose. Ved ev neste forsøk skal jeg endre medisiner og ikke gå på spray (Suprecur) har jeg fått vite. (Dette er mitt 2. IVF forsøk). Jeg har ellers fått diagnostisert endometriose og en tett eggleder ved lap i desember 07. Og hvordan er raten for å lykkes med ivf - dersom man både har endo, en tett eggleder og pco? - vil den være mye lavere enn uten pco?? Hva er forresten forskjellen på PCOS og PCO? Jeg nevnte det her for min fastlege og hun sa at det forkortes med PCO og ikke PCOS...
Lillevenn33 Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 PCO og PCOS brukes mye om hverandre, men strengt talt er PCOS syndromet som de fleste av oss her har, og PCO er når man bare har syster på eggestokkene uten andre symptomer. Man blir vant til at de fleste sier PCO, selv om de mener PCOS. Det høres ut som du har PCOS siden du har overbehåring og kviser i tillegg. For å svare på spørsmålet om det er vanskeligere å bli gravid med PCOS: Jeg tror at sjansen for å få SA er litt høyre med PCOS enn for vanlige kvinner. Men det er mange kvinner med PCOS som blir gravide og aldri mister (bl.a. meg som har fullført et svangerskap uten noen tidligere SA). En tett eggeleder har jo ingenting å si hvis du får IVF, da kommer eggene ut gjennom buken, ikke eggelederen. Endometriose er vel også en risikofaktor. Men også her finnes det mange kvinner med endometriose som blir gravide. Så det er noen risikofaktorer her, men det betyr ikke at du ikke kan bli gravid. De fleste kvinner med PCOS blir gravide etter hvert, med eller uten hjelp. Ikke fortvil helt enda!
Mamma til 2 søte jenter Skrevet 25. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. august 2008 Tusen takk for svar! Nei, jeg vet jeg har 2 sjanser offentlig til med IVF - så regner med at det en eller annen gang skal gå i boks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå