Gå til innhold

Anbefales KS på grunnlag av stor ruptur ved tidligere fødsel?

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på om noen har skikkelig informasjon angående dette temaet?

Jeg fødte for ca 2,5 år siden og er nå snart 18 uker gravid. Jeg hadde da en traumatisk fødsel med tang og sugekopp, og som følge av at fødselslegen "dro feil vei" etter eget utsagn, revnet jeg max (ruptur 4). Jeg har faktisk ikke hatt mange plager i etterkant med tanke på hvor stor skaden var, men har litt nedsatt funksjon når det gjelder å holde på luft. Jeg vurderer nå å be om keisersnitt, fordi jeg er redd for ytterligere skader som kanskje ikke lar seg trene opp igjen/rette opp ved fysioterapi og korreksjonskirurgi.

Mine spørsmål: Er arrvevet svakere enn om jeg ikke hadde hatt skaden, og gir dette større risiko for ruptur denne gangen? Har noen vært i samme situasjon, og hva ble dere rådet til?

Takk for svar.

Fortsetter under...

Jeg har fått innvilget keisersnitt etter to fødsler med ruptur....

Det var ikke noe problem for min del hvertfall.

Snakk med legen din om det, er veldig deilig å få svar. Slipper dermed å gå rundt å tenke på det hele tiden.....

Lykke til, håper det ordner seg for deg også:)

hei der. tok keisersnitt i desember i 07 det gikk kjempe fint. jeg hadde valgt ks om jeg var deg. jeg hadde en reptur grad 3b etter fødsel i 06. både fast legen og jordmor mente ks var det rette for meg..det var det.. lykke til

Hei!

Jeg fikk en gutt på 4 kilo ved første fødsel. Det endte med totalruptur grad 4, pga at alt gikk utrolig fort.

Har heller ikke noen store plager nå i ettertid.

Jeg får ks denne gangen etter eget ønske. Ingen har anbefalt meg å føde vaginalt igjen. Legene og ekspertene som har sett på meg sier det ikke er tale om at jeg skal føde vaginalt på nytt, om jeg ikke absolutt insisterer på det selv.

Arrvevet er lite tøyelig, og derfor er sjansen for å revne i samme området ganske stor. Nå vet jeg ikke hvor tynt arrvevet ditt er, men med meg er det papirtynt, så jeg kan rett og slett ikke tillate meg å føde vaginalt igjen med tanke på at jeg da mest sannsynlig blir inkontinent fordi musklaturen og slimhinnen vil revne igjen.

Jeg syntes ikke det var et så vanskelig valg å ta, selv om ks er en stor operasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...