Gå til innhold

Kan noen anbefale fastlege i Bergen sentrum??

Sushi

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte fastlege til en fastlege i Bergen sentrum, og trenger hjelp til å finne ut hvem jeg skal velge Disse er ledige i Bergen sentrum og jeg mottar gjerne anbefalinger nå som jeg skal følges opp med tvillinger i magen.

Lie, Hans Petter M Engen Legesenter

Dalaker, Carl Fredrik M Cort Piil Helsesenter

Eriksen, Ragnhild Sirenne K Legekontoret

Hatlebrekke, Trond M Nygårdsgt Legepraksis

Haugland, Christian S M Helsetorget

Lie, Hans Petter M Engen Legesenter

Thorsen, Tommy A Garden M Cort Piil Helsesenter

Vaage, Kjell M Dr. Kjell Vaage

Øversveen, Irene K Muren Legekontor

Fortsetter under...

Hei! jeg er også tvilling gravid i bergen! Hvordan får man henvisning til spesialist? Fastlegen min kan så vidt norsk, jordmor har ikke tid og jeg begynner å bli kjempe redd for alt mulig! Skal ikke helsevesenet gjøre mange skjekker i hvertfall når det er 2? Jeg har ikke målt magen eller veid meg en eneste gang! HJELP!

Annonse

Hei,

jeg kan ikke anbefale noen spesialister da mitt svangerskap har vært fulgt opp av en kombinasjon av fastlege + KK. (Men så har tv1 hos meg hjertefeil som har trengt særskilt overvåking og tid for å få stillt diagnose.)

Men til både Sushi og Thea: Dersom ikke fastlegen deres henviser dere til spesialist automatisk etter å ha fått påvist tvillinger/flerlinger kan helt sikkert KK hjelpe dere med noe slikt. (Min fastlege henviste meg faktisk til KK helt til å begynne med)

Ellers kan det gjerne være nyttig å notere seg at antall kontroller og hva som sjekkes tydeligvis vil variere både ut fra typen tvillingsvangerskap, mors helse og ikke minst personen som foretar kontrollene. Etter å ha sammenlignet med bare et par andre her inne, har jeg allere lagt merke til at det er stor variasjon i hva som er vanlig "praksis" rundtomkring.

Lykke til og håper dere blir fornøyd med spesialisten dere finner :)

Verken jordmor, fastlege eller KK mener jeg skal ha en annen type oppfølging, vet du hva jeg skal gjøre da?

Etter 21 uker en kontroll og ingen målinger er det vel litt rart at ingen "bryter inn"?

Jentene har det i og for seg bra inni der som vi kan se på ul, de har samme morkake men virker som det går bra.

Kan hende legene mener jeg ikke trenger oppfølging da?

Jeg forstår virkelig ingenting, har ringt alle veier!

Smilepia hvordan går det med dere? Hjertefeil? Er det alvorlig?

Hm... jeg er ingen ekspert, men dersom tvillingene deler morkake mener jeg bestemmt de skal følges opp ang spesiellt vekst, slik at ikke en tvilling "stjeler" mer enn en annen. (mine ble nemlig ikke "veid" så ofte med det argumentet at de har hver sin morkake så forskjell i vekst skyldes kjønn og hjertefeilen, ikke at bror stjeler næring fra søsteren) Det kan ikke måles hos en vanlig fastlege med symfysemål, det må gjøres ved UL.

Hvor ofte det er vanlig å måle dette vet jeg derimot ikke. Jeg hadde ikke kontroller mer enn en gang i mnd ganske lenge, og husker jeg syntes det var rart til å begynne med for jeg fikk intrykk av at "alle andre" gikk så veldig ofte.

Men er det noe jeg har lært i norsk helsevesen så er det at det lønner seg å stå på sitt. Så dersom du føler du får for lite oppfølging, ville jeg ringt til legen og/eller KK og krevd å få en ny konsultasjon både så du får en sjekk og dere kan snakke om hvordan og hvorfor de vil legge oppfølgingen slik de gjør.

Jeg gjorde det; krevde å få komme til en UL måling på KK selv om de mente den kunne utsettes 2 uker; og det fikk jeg.

Lykke til og håper du får tilstrekkelige svar og oppfølging så du blir beroliget.

Ps - ang hjertefeilen så er den alvorlig ja, et underutviklet hjertekammer, så vi må til Rikshospitalet for operasjon tidlig etter fødselen. Men etter vellykkede operasjoner vil hun kunne leve et helt normalt liv (stort sett - men vil aldri bli toppidrettsutøver)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...