Gå til innhold

Dere som har PCO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ble dere diagnostisert?? Når fikk dere vite om det?

Overlegen jeg var hos på mandag snakket indirekte om dette (jeg skjønte det -siden jeg har lest litt om det tidligere). Jeg hadde små cyster rundt eggstokken, og han spurte meg om jeg har mye behåring - noe jeg har nesten overalt på kroppen i mer eller mindre grad - og verre har det blitt de siste 2 årene. (Leste på en nettside i uken som var om PCO - og der nevnte de plasser som 70% av kvinnene med diagnosen hadde kroppsbehåring - og på alle disse plassene har jeg behåring i tillegg til andre plasser. Jeg ble helt paff!) Dessuten har jeg kviser. Han lurte på om jeg hadde tatt blodprøve for ett eller annet (jeg husker selvsagt ikke hva det skulle vært av), noe jeg ikke visste, men jeg sa at jeg har tatt en del blodprøver i forbindelse med utredning på Riksen, uten at jeg vet nøyaktig hva som er kommet ut av det.

Senere var jeg inne hos en annen overlege som ringte lab'en så de skulle analysere en ting til på blodprøven min som jeg hadde tatt tidligere på dagen. Om det var dette hormonet, som skal være høyt ved PCO, er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror det.

Ved PCO skal vel det være større sjanse for overstimmulering. Ved det første forsøket tok jeg 150 ie Puregon i 8 dager før eggløsningssprøyta ble satt - så det gikk veldig fort. Og ettersom jeg leste her om dagen så skal 150 ie egentlig være en liten dose.

Ved ev neste forsøk skal jeg endre medisiner og ikke gå på spray (Suprecur) har jeg fått vite.

Jeg har ellers fått diagnostisert endometriose og en tett eggleder ved lap i desember 07.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvordan er raten for å lykkes med ivf - dersom man både har endo, en tett eggleder og pco? - vil den være mye lavere enn uten pco??

Skrevet

Hei!

Jeg har PCOS, og har gått igjennom ICSI (siden samboer hadde dårlig kvalitet også).

1. forsøket var med nesespray i noen uker og så 125ie puregon i 8 dager eller noe sånt (glemmer fort). Det endte med alt for mange eggposer og avbrutt forsøk. Neste forsøk ble nesesprayen droppet (HERLIG :o)) og 75-100 ie puregon i 10 dager. Det endte med 5 perfekte befruktede egg, 1 inn og 4 i frysa. Nå sitter jeg her med kul på magen og kommet meg helt til uke 30!!!

Jeg tror ikke det er så ille å ha PCOS i tillegg til endo, men nå er det jo mange med "bare" PCOS som sliter, så det varierer nok veldig! Så lenge de klarer å dosere deg riktig for å få modne egg på deg, så bør PCOS problemet være minimalt. (Men det er vel nok av dem så får modne egg, men at de aldri vil feste seg f.eks) Uff, skal ikke være enkelt dette. Lykke til iallfall!!

Skrevet

Hei! Det anslås at kanskje 10-20 prosent av norske kvinner har PCO(s), og andelen her inne er nok enda høyere. Jeg ble diagnostisert i forbindelse med utredningen. Hadde en dose på 112,5 på forsøket, og ble gravid på første forsøk. Nå skal vi også i gang og prøve på nummer to. Tror ikke du skal tenke så mye på den diagnosen, ut over at det er en fordel å bli diagnostisert, så de får justert medisinen. Det er jo en fordel å bruke minst mulig, det blir billigere. Da jeg fikk diagnosen, fikk jeg ett råd av legen, og det var: ikke gå hjem og les alt du finner om dette på Internett. Selvsagt gjorde jeg det, men det er viktig å tenke at det er veldig store forskjeller, og veldig mange blir gravide. Og du har allerede ett barn? Det er jo i så fall et veldig godt utgangspunkt for å få nummer 2. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...