søteste-gullet-mitt Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 hei. har ei jente på 6 mnd som har blitt fullammet til inntil nylig. har fått grøt i snart 2 uker nå, ca kl 17-18- legger seg kl 19. men, det er tydelig at hun nå trenger mer mat enn hva jeg kan gi henne ved å amme. så da lurer jeg på om noen har noen forslag til hvordan jeg kan legge opp dagen i forhold til når kan/bør jeg amme og når kan/bør hun få fast føde. evt. hva?
Trine_80 Skrevet 24. august 2008 #3 Skrevet 24. august 2008 Hei, jeg svarer ikke her fordi jeg er spesielt erfaren på dette området, men fordi jeg lurer litt på det samme selv.. Mini her er også 6mnd og viser nå tydelige tegn på at han trenger mer mat. (ammet ham 4 ganger i natt, istedet for 2..) Vi var så smått igang med smaksprøver på hirsegrøt for 3 uker siden, men måtte ta en pause for alt ble bare tull. (nektet å gape, slo til skeia, kastet opp og gulpet opp maten, ble hard i magen (full stopp i 5 dager), osv. Har nå hatt en liten pause, og startet så smått med maisgrøt i går kveld. Fikk også litt banan og eple pure til formiddagsmat i dag. So far so good! Så jeg kommer til å kjøre videre med dette løpet en ukes tid nå. (Maisgrøt til kvelds - øke mengde for hver dag, purè til formiddagsmat etter første hvilen). Etter en uke tenkte jeg å prøve risgrøt med fruktsmak for at han ikke skal bli lei smaken av grøten, også gi denne en ukes tid, deretter tenkte jeg å gi litt sånn så det passer seg. Etter en månedstid tenkte jeg å prøve meg på en grøt som også inneholder gluten og mer jern. Så får vi ser hvordan det går.. Så da blir det ca sånn: * MM til alle måltider utenom: * Formiddagsmat etter første hvilen: frukt/grønnsakspurè + mm (introdusere litt forsiktig i tiden fremover, for så å gå over til middager etterhvert som mini blir flinkere til å spise og jeg vet at han tåler det meste i glassene/evt hjemmelaget grønnsaksblandinger) * Kveldsmat ca 1 time før legging: Grøt + mm + sviskepurè for magen. Prøver å få mini til å drikke vann også, men så langt uten hell. Han tar hverken flaske eller tutekopp... Men etterhvert vil jeg gi dette til måltidene med fast føde. :-)
Trine_80 Skrevet 24. august 2008 #4 Skrevet 24. august 2008 Kom på en ting til: Når mini begynner å vise tegn til tyggebevegelser når han spiser, kommer jeg til å prøve å gi ham pittesmå biter av skive med pålegg til formiddagsmat. :-)
aragon Skrevet 24. august 2008 #5 Skrevet 24. august 2008 Ville gitt grøt morgen og kveld(forskjellige typer).Vi ga også most banan til lunsj og grønnsakmos til middag når gutten vår var 6mnd. Når du ammer er det lurt å amme mellom måltidene og gi vann til måltidene med fast føde.
Trine_80 Skrevet 24. august 2008 #6 Skrevet 24. august 2008 Hm, bra tips. Jeg skal prøve å få det til med vann til fast føde etterhvert når mini vil drikke fra noe annet enn pupp...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå