Gå til innhold

Hvilke medisiner bruker du?

Anbefalte innlegg

Jeg gikk på Cipralex i fire år pga angst og depresjon pga dette. Jeg hadde nok ikke vært her i dag hadde det ikke vært for medisinene. Men når jeg ville prøve å bli gravid torde jeg ikke ta sjansen på å fortsette på med. Ble da endelig sendt til psykiater. Siden har jeg vært et nytt menneske:) Ikke helt frisk, men hverdagen er ikke lenger så skummel.

Fortsetter under...

Det du bedriver her inne er noe annet en diskusjon - det skal være visst.

En av en sunn debatts kjennetegn er at man anerkjenner de andre debattantene som likeverdige og at man ikke rakker ned på dem med ukvemsord slik du svært ofte gjør.

Det er pga mangel på fornuftig og balansert diskusjon fra din side at så mange reagerer mot deg.

Her på nettstedet har du for lengst gravd din egen grav for deg og ditt manglende intellekt. Les innspillene du har fått fra andre, så ser du det.

Forvent deg ikke respekt fra andre med en slik oppførsel.

...respekt fra sånne evneveike tullinger som deg og dine dopa medsøstre trenger jeg ikke...og hihihi.....å grave sin egen grav på et anonymt nettested...jeg ler meg skakk....er du lobotomert??????

dersom du ennå ikke har skjønt det er alle like anonyme med eller uten nick...og skulle jeg vært like feig som deg hadde jeg trykt på anonym knappen......og vet du hva om jeg heter "gunda-gråstein" eller eller noe annet toskete neste gang jeg logger meg på....så vil ikke du engang skjønne det....skrulle,.....

Nobligan og parasett. I perioder går det greit med parasett og ibux. Dette er pga hodesmerter.

Paraginforte eller hva det heter for vonde eggstokker når de krangler som værst, igrunn mest for å komme meg ut at en krokete stilling. (det gubben dytter i meg når jeg henger over kjøkkenbenken, halvtimes tid etterpå klarer jeg å gå igjen)

Og siden du har kjennskap til sånne flotte vidunderkurer, hva ville du gitt meg da jeg ble lagt inn med lungeemboli? Hostet blod, og hadde jævlig vondt. Dagen etter innleggelse ble det påvist dobbeltsidig lungebetennelse i tillegg til embolien. Vitaminer hadde nok gjort susen da ja... (hadde tatt KS et par uker i forveien)

Annonse

Jøss, etter 10 år i helsevesenet og så mange utdannelser på høyere nivå, og så eier du ikke moral (handlingen- som å behandle andre med respekt) eller etiske verdier (holdningen-som respekt for hvert enkelt individ). Du må jo være plagsom å jobbe sammen med eller studere sammen med. Håper du ikke jobber med pasienter, for du virker ikke særlig oppegående med de rare bastante holdningene dine.

Hei

Jeg har hittil ikke fulgt med i denne debatten (om man nå egentlig kan kalle det det). Men til deg Alice er det bare å si at du gjør deg gjenkjennelig samme hva du har som nick. Du slenger jo dritt uansett. Sånt settes ikke pris på samme hva du kaller deg. Elendig argumentasjon du viser over her - ja, generelt.

Du forveksler argumenter med trakasering.

Dette nettstedet er ikke til for å trakassere folk med stygge ord.

Jeg tipser moderator om å følge med på din trakasserende språkbruk.

kanskje det er visse forskjeller mellom et nettforum og jobb....du trenger ikke bekymre deg for holdningene mine ute i den virkelige verden.....men det kan jo være at jeg kommer til å ha deg som pasient en gang.....folk som er glade i medisiner i utgangspungtet har en lei tendens til å ende opp som kronikere i helsevesenet.....og ja det stemmer jeg har liten respekt for skolemedisin.....og ytrer dette!!!!!!!!

He he, slapp av (jeg gjør iallefall det ;) )! Jeg blir nok neppe din pasient. Er selv sykepleier, akupunktør og homeopat (og snart ferdig naprapat),så jeg har mine kontakter i tilfelle helsa svikter ;)

Forresten- jeg er skeptisk til skolemedisin i noen tilfeller, men respekt- DET bør man ha i de fleste tilfeller.

Annonse

Vel- er utdannet innen feltet- og må si meg enig med både Kozy og Toxic her, for i følge forskningen har begge rett.

En av grunnsymptomene ved en depressiv tilstand er tiltaksløshet, det gjelder mystisk nok også de med suicidale tanker og depresjon. Derav handlingsmekanismen som Kozy beskriver- de suicidale tankene pga feks livssituasjon er fremdeles tilstede- og nå har de tiltak til å gjøre noe med dem etter at depresjonen ble bedre.

Og så har du den gruppen av pasienter som gjennom terapi aldri har vist tegn til suicidalitet, men som svært kort tid etter behandling med SSRI (spesielt) går hen og tar sitt eget liv. Det er foreløpig helt uforklarelig hvorfor det er slik, men man tror det kan ha noe med overaktivitet i amygdala pga SSRIene. Det gjelder spesielt unge mennesker, det er derfor Seroxat /paroxetin er kontraindisert hos folk under 18(?) år.

Det bør nevnes herunder at selvmord blandt den unge populasjon GENERELT har gått ned siden introduseringen av SSRI til vesten.

Når det så gjelder medisiner kontra ikke-medisiner er det jammen vanskelig syntes jeg å trekke bastante konklusjoner. De som kun er tilhengere av naturmedisin, men ikke skolemedisin, mener jeg er håpløst naive, da skolemedisinen er utviklet ut av naturmedisin, og at påstander om at naturmedisin er uten bivirkninger faller på sin egen bevisførsel- det er nemlig hauger med bivirkninger av naturmedisin.

Mange er derimot som Toxic, antar, jeg, tilhengere av en mer holistisk tankegang, hvor kjemiske midler tilført kroppen ikke er rett vei for å oppnå et mål (helbredelse), da medisiner i sin helhet er opptatt av å behandle symptomer, og ikke årsak til sykdom.

Jeg er tilhenger av dokumentasjon og metodikk når man velger hvorvidt den ene måten er bedre enn den andre. Foreløpig sliter den "alternative" veien mot helbredelse noe kraftig med dokumentasjon (beviser) på at de faktisk virker. Dette betyr IKKE at de ikke virker, bare at det foreløpig ikke er bevist at de gjør det. Men inntil da lever jeg lykkelig som pille-pusher, vel vitende om at medisinene jeg deler ut er nødvendig for de aller fleste som bruker de.

Oi for en diskusjon dette var!

Jeg brukte før ventoline mot astma-bronkitt, men så fant jeg ut at jeg heller ville kvitte meg med astmaen ved hjelp av trening og kosthold. Og det gikk, så det er ikke alltid man absolutt trenger medisiner, det er ofte den lette utveien når det gjelder slike ting.

Folk i dag er generelt oftere syk enn for 100 år siden, nettopp fordi kostholdet er dårlig, og vi er jo rett og slett lat! Immunforsvaret synker jo av slikt. Jeg tror at de som har et skikkelig godt og sunt kosthold og er i jevnlig aktivitet er generelt friskere enn de som sverger til lettvinte matvaner og sofasliting.

Men selvfølgelig, de som har plager som ikke kan i det hele tatt ordnes på alternative måter så må jo medisiner tas i bruk. Jeg er for eksempel evig takknemlig for at min mor som har MS kan bruke en type medisin som forsinker prosessen av sykdommen(den er uhelbredelig). Men hun går også på alternativer metoder, som å holde seg unna visse mattyper fordi det KAN forverre sykdommen(ikke bevist).

Det er lurt å se litt på hva andre alternativer det er enn det legen kan skrive ut, for det er utrolig mye rart man putter i kroppen som er i disse medisinene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...