Gå til innhold

Hvilke medisiner bruker du?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På begynnelsen av 1900 tallet kunne vi her i vesten regne med å bli ca 47 år gamle. 100 år senere hadde den gjennomsnittlige levealderen økt til 76 år.

Grunnen til dette er blant annet nye vaksinasjonsprogrammer, oppdagelsen av penicillin og antibiotika. Medisinsk teknologi og utvikling av medisiner som f eks cellegift osv.

Hvem som er "åndssvak" her hersker det vel ingen tvil om;)

Hvem har oppdaget/funnet ny kur for kreft Alice?

Hva består den i?

Vanskelig å vite hva du snakker om når du ikke informerer oss bedre!

Fortell oss ignorante fjols litt, ikke bare sleng med leppa:)

Del kunnskapen med oss, så vi slipper å tro at du er "helt blåst"

Annonse

Fascinerende og festlig tråd.. Lurer på hvor mange som er seriøs.

Det er akkurat bevist at underrapporteringen av bivirkninger og mangel på virkning antidepressiva er voldsom (over 40%), dvs at effekten av disse medisinene ofte ikke er den det har blitt sagt at den skal være.

Problemet innen psykiatrien er muligens at man ikke klarer å skille av gruppene pasienter sånn at man kjører igang studier på medisiner på all verdens forskjellige psykiatriske lidelser og dermed ikke får representative utvalg med samme diagnose.

Det er flotte medisiner, men ikke til "normal" depresjon da man heller burde ha samtaleterapi. Det har vært en massiv økning i bruk av disse medisinene da man som lege/psykiater ikke har noe annet å tilby de fleste pasientene.

Om et år er jeg ferdig lege, og jeg ville ALDRI tørre å skrive ut cipralex eller liknende til noen med kun en depresjon, da det ikke er bevist at disse virker godt nok i forhold til bivirkninger og ettervirkninger.

Og til de idiotene som velger å ikke vaksinere ungene sine.. Sjekk opp hva babyer/barn døde av for 100 år siden. Deres barn vil spre disse sykdommene rundt sånn at de som kanskje har vaksiner som ikke virker 100% blir syke. Vi har epidemier med både kikhoste og andre ugne ting i dag på grunn av dere.

lege om et år ja....da har du jo litt tid til å sette deg inn i vaksinespørsmålene da......dere har kke epidemier av kikhoste på grunne av de som ikke vaksinerer......dere har det fortsatt fordi vaksina ikke virker som den skal....den styggeste statisikken er blandt de vaksinerte.....så den vaksina kan du stappe oppi ræva på neste legemiddel-pusher...den virker ikke og kommer aldri til å gjøre det heller......

men jeg synes det er betryggende at du har satt deg inn i serotonin reopptaks hemmere.....helt enig det er virkelig en helt jævlig medisin når man ser på bivirkninger.....men sånn blir det også med vaksiner den dagen du setter deg inn i dette.....

og til deg som har brukt kalorier på å "avsløre" at jeg er gangster`n.....hahaha....du kunne spart deg bryet.......trudde du jeg var dau av legemiddelmangel......jeg er og forblir frisk irriterende nok for sånne som deg......

Det eneste som er litt irriterende er at du sitter der og lirer av deg en hel masse tull på kvasivitenskapelig nivå. Jeg skal være den første til å erkjenne at legevitenskapens største problem er uvitende leger, og man trenger en revolusjon innen medisinerings spørsmål og kunnskaper. Syns selv det er skummelt med en del av kollegene jeg kommer til å få. Vi trenger en skikkelig diskusjon og opprydning!

Jeg har heller ikke sagt at det er sånn at de som blir syke er de som ikke er vaksinert. Jeg har bare sagt at det er de som ikke er vaksinert som er bærere av mikroorganismene... jaja.. det er klart at foreldre av barn med negativ virkning på vaksiner lager foreninger og kjører på. Synd det er så få fagpersoner som er enige med dere..

Medisiner har fordeler og ulemper, noen ganger bør de brukes, andre ganger er vi altfor kjappe med å ty til piller e.l. Sånn er det bare.

Jeg har ingen utdannelse om dette, bare meninger, men i motsetning til andre her inne føler jeg ikke for å tråkke på andre som er uenige med meg. (Forøvrig noe som virker veldig uintelligent.)

Jeg har selv hatt opplevelse av å ha behov for medisiner, men senere funnet andre og bedre løsninger på problemer. For eksempel har en osteopat hjulpet meg med mine nakke- og ryggplager som før førte til masse vond hodepine og "muskelugg". På den annen side sett mener jeg å være i levende live i dag på grunn av medisiner, men ikke på grunn av dem alene. Jeg fikk annen behandling i tillegg som var helt uvurderlig. Prøvde begge deler uavhengig av hverandre først, men det hjalp ikke for meg. I kombinasjon gjorde det utslaget.

Her er det tusen meninger (eller fler), og like mange erfaringer. Jeg tror ikke et øyeblikk på at én person sitter med løsningen for alle =)

Men at legemiddelindustrien er nettop dét; en industri... Å ja. Og det er mye penger ute og går. Skeptisk og spørrende skal man være.

det er bare tull og tøys at de uvaksierte er bærere i noen større grad enn vaksinerte....dette bør du sette deg inn i....

med tanke på kvasi-vitenskap???...hva mener du da??....hva kaller du en business som skriver ut medisiner det knapt har vært forsket på....og bruker befolkninga som prøvekluter......det er ikke bare tilfellet med anti depressiva, viox etc.....men jeg tror du har en sunn skepsis...så det skal ha for....men jeg misunner deg ikke.....jobbe blandt ignorante tullinger er alltid en utfordring.....men for å ikke bli en sånn sjøl bør du nesten lese deg opp mere på vaksiner....

Annonse

Nå kommer det vel an på hvilke vaksiner du velger bort hos barna dine, og det er ikke sånn at alle vaksinene er like gode. Syns det er pussig at du som tydeligvis har grundig og god kunnskap skjærer alle vaksinene over en kam. At noen av vaksinene har dårlig dekning eller ikke tilbyr full immunisering hos en større mengde av mottakerne er et stort problem og bør absolutt opplyses om og forskes videre på. Problemet er bare at en del foreldre velger å ikke vaksinere sine barn uten å vite hva dette betyr, eller hvilke vaksiner man evt. kan kutte ut, og at det absolutt sees større epidemier i områder med stor prosentdel ikke-vaksinerte. Hvor har du lest at det ikke er de ikke-vaksinerte som blir syke?

Selv om jeg snart er ferdig lege så betyr ikke det at jeg forsvarer legemiddelbransjens virkemidler, eller mangelfulle dokumentasjon. Jeg undrer meg stadig over hvordan legeverden lar seg presse til å ta i bruk nye medisiner uten å gi de tid til god nok dokumentasjon. Dette gjelder særlig innen psykiatrien, kolesterolsenking, antiinflammatorisk og blodtrykksenking. Et problem er vel at vi i Norge bygger ned pengebidrag til psykolog tjenester og fjerner legens mulighet til å foreskrive psykiatrisk behandling. Da står man igjen med medisiner, og mange tyr til det som eneste "utvei"..

Jeg gruer meg til denne delen av jobben, har tenkt å jobbe med barn og der er det jo særlig tydelig. da det nesten ikke finnes dokumentasjon på medisinbruk og barn.

Jeg tror ikke at det å velge bort vaksiner er løsningen på våre problemer med enkelte barnesykdommer, og de fleste av vaksinene i programmet kan ikke regnes for å være prøvemedikamenter da de har vært brukt i årevis med beviselig nedgang i sykdomstilfeller og barnedødlighet.

Skjønner godt at du "snart" er ferdig utdannet lege. Man lærer nemlig mye av å PRAKTISERE. Det har du nok gjort fint lite av enda.

Jeg skal gi deg en nøtt å tygge på: Den dagen du kommer ut i yrkeslivet for alvor og du får inn 5 pas. i uka med depresjoner grunnet dette og hint. Du gir ikke ut antidepressiver - hva gjør du da? Ber dem gå hjem å ta en paracet og hvile? De er så deppa at de ikke orker å jobbe. Skriver du ut en sykemelding og ber dem komme igjen om 14 dager da? Se om det går over av seg selv? Så kommer de igjen etter 14 dager. Situasjonen er den samme. Følelsen av depresjon og maktesløshet. Nå er du nødt til å rasle med rekvisisjonsblokken. Det er bare det at det er fåååå psykologer som har en avtale med folketrygden. Enda værre er det å komme til en psyiater. Kommer du utenfor oslo er det enda færre. Så sier du at du kan henvise dem til den nærmeste poliklinikken da. Hvor lang ventetid er det for å komme i poliklinisk behandling??????

Det kan jeg fortelle deg: 3 måneder eller mer!! Du skal være rimelig suisidal for å få time uka etter eller om en måned. De fleste jeg kjenner har måttet vente 3-6 måneder. Ei venninne av meg som studerte var så desperat at hun gjorden som psykologen på UiO anbefalte - hun skrev TYVE brev til forskjellige psykologer i oslo området. Hun fikk napp på EN!! Så man skal være rimelig oppegående for å være syk.

Så mens pasientene dine lider seg gjennom denne ventetiden - har du altså ikke noe å tilby som du stoler på. Stakkars folk sier jeg bare!!

Nå mener ikke jeg at man skal dele ut antidepressiver ved første legebesøk. Det er det faktisk mange som gjør. Det være seg samlivsbrudd, et dødsfall i familien eller at man har blitt oppsagt på jobben. Det man trenger da er faktisk en prat med en psykolog. For fastlegen har ikke tid til slik "snikksnakk". Han får du max 10 minutter mede for han skal ha unna 6 pasienter i timen!! Ikke rart det går på helsa løs sier jeg bare.

Problemet er jo at det stort sett ikke hjelper noe særlig med antidepressiva da... Men det er klart jeg kan og må få meg litt mer praksis før jeg kan uttale meg om hva jeg vil gjøre i disse tilfellene. Sannheten er at jeg ikke aner hva jeg ville gjort og at det kommer til å bli en helvettes hodepine i de månedene jeg må jobbe som almennpraktiserende i turnusperioden. Jeg føler faktisk ikke at jeg kan ta ansvar for å skrive ut denne typen medisiner til nedstemthet. Det finnes helt klart pasienter jeg ville anbefale å bruke SSRI og liknende, men nå snakket jeg om lett depresjon og nedstemthet.

Tror ikke jeg trenger mere praksis for å kunne tilegne meg kunnskap og sette meg inn i de faktiske forhold når det gjelder disse gruppene medisiner. Det skrives ut alt for mye av det uten at de praktiserende vet effekt, virketid eller hvilken kategori de skal putte pasienten i. Og dette er bevist ved flere interne undersøkelser blant fastleger i Norge.

Skjønner dillemaet ditt. Men når du som lege sier at du vil kvie deg for å skrive ut antidepressiva gir du hønsehodene vann på mølla: "det var det vi sa, medisiner er dumt".

Kan du som lege prøve å forklarer disse unge, friske besserwisserne hva det vil si å leve med kroniske smerter som feks, gikt, migrene, fibromyalgi, astma, allergier, diabetes2 (som pas har mislyktes i å regulere med endrete matvaner og trim), osv? Kan du forklare disse at det ikke nytter å "tenke vekk" disse typer lidelser? At medisiner er påkrevet om de skal klare å leve et tilnærmet normalt liv? At man faktisk ikke kan jogge av seg dette?

Er selvfølgelig enig i at det er lettvint å ty til reseptblokka før andre alternativer er skikkelig utprøvd. Feks høyt kolestrol - da burde det offentlige ha gratis kurs som pas. kunne henvises til for å lære hvordan de skal få kontroll på det. Samme med dia2. Men slike tilbud finnes ikke.

Off..blir helt oppgitt her når jeg tenker på det. :o(

jadda hadde bare skumlest og antok du mente folk skulle tilfredstilles oralt på legekontoret etter samlivsbrudd.....er nok med stor sannsynlighet skarpere enn deg.....men det er ikke sikkert det hjelper så mye....når jeg har med plasbestikk å gjøre inne på dette debattforumet stort sett omringa av idioter....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...