Gå til innhold

strekkemerker??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg husker jeg tenkte det samme som deg da jeg vart gravid. veit ikke egentlig om det er noe som funker da, men jeg smører meg med bodybutter og tar godt tak i underhuden da det er i underhuden du får merker og ikke i ytterhuden.. er ikke hjelp i og bare smøre seg du må også massere og strekke. og så er det viktig med et sunt og variert kosthold.

er nå i uke 30 og ingen tegn til strekkmerker ennå, kun 2 små på ene brystet =P

Har hørt at det er noe arvelig med disse skrækkmærkan.

Og det finnes ikke noe mot strekkmerker eller for og stoppe det, som nevnt over, smør deg godt og tidlig inn. så hvis du er uheldig og får strekkmerker så kan du dempe det!

Jeg for min del, kommer til og bli et eneste stort strekkmerke før dette svangerskapet er over*sukk*

De fleste får stressmerker, og verken kremer eller noe annet kan helt forhindre det. Desverre. Det er det innerste av tre hudlag som sprekker, og kremer trekker bare inn i de to første. Men jeg smører meg likevel, for det er jo ikke bra med tørr hud, pluss at huden kanskje kan bli litt mer elastisk av det. Bruk en drøy krem med MYE fuktighet, f.eks cocoa-body butter fra Bodyshop, som er den kremen med mest fuktighet fra Bodyshop. Kvinnene i Afrika har i alle år smurt seg med kakaobønner mot strekkmerker.

Men likevel er det nok umulig å unngå dem helt. Strekkmerker har nok også med gener osv å gjøre. Så har mammaen og bestemora di lite strekkmerker, så er du mest sannsynlig heldig du også.

Men de fleste ser ut som et norgeskart likevel. Vi kan trøste oss med at de bleker og blir mer hvit og sølvaktige etterhvert, og vises da ikke så godt. De kan bare fjernes med laser.

Og det at kjendiser ikke har strekkmerker er bare bullshit! ;)

Selvfølgelig får de også det. De bare redigeres bort. ALLE forsidebilder og alle fotografbilder vi finner i blad osv er redigerte. Jeg har selv vært på fotoshoot, og vet hva som kan fjernes. Man kan få porselenshud bare med å mikse og trikse litt med et program.

Men du er nok ikke alene, vi er MANGE, og det er mer unormalt å ikke få strekkmerker i det hele tatt...

På helsekost kan man også få kjøpt en olje som heter Wedela som visstnok skal være veldig bra. Har ikke testa selv enda, men har ei venninne som var fornøyd med den.

• 5 uker senere...

Annonse

Jeg skrubber magen med klut (en som er litt grov) og lunket vann hver morgen og kveld før jeg smører inn med en lett bodylotion (sans soucis)

Jeg har hørt at strekkmerker er arvelig belastet, og siden jeg vet hvordan magen til moren min ser ut har det vært fullstendig panikk hele svangerskapet.

Jeg har heldigvis ikke fått antydning til et eneste strekkmerke noen steder!

Jeg har smurt med dyre strekkmerkekremer (gikk amok på taxfree *hehe*), og hadde lenge ikke et eneste strekkmerke, jeg var så fornøyd! Inntil uke 34, da kom plutselig strekkmerkene som om de var kastet på meg - de kom fort, og de var mange. Jeg var i grunnen ikke så overrasket - jeg visste jo at kremer etc ikke virker mot strekkmerker (se det lange innlegget lengre opp i denne tråden for nærmere info), men jeg synes likevel det er fint å smøre seg inn med "eksklusive" kremer for velværets skyld.

Jeg leste et sted her inne at 85% av gravide får strekkmerker, så man må vel bare innfinne seg med det, og det er heller ingen krise. Verre ting har skjedd her i verden! :)

jeg også tenkte myyye på dette i starten. så jeg smurte og smurte! men nå som jeg er i uke 37 med sure oppstøt, bekkenløsning, leggkrampe, det er tungt og har vondt i ryggen, så driter jeg i det! :) strekkmerkene får bare komme, bare gutten min er frisk og rask:) dette med strekkmerker har med hudtypen din å gjøre og det finnes ingen bevis på at kremmer og andre ting hjelper. men selvfølgelig, verdt et forsøk:)

Det er en krem som heter Biotherm Biovergtures som selges på parfymerier o.l. (kosta ca. 375kr.) Den er beregnet spesielt for strekkmerker, og har hørt at det er mange som er svært fornøyd med denne kremen. Jeg har begynnt å bruke den selv, for jeg er full i strekkmerker på lår og rumpe(fra puberteten) og er nå gravid for første gang og vil ikke få strekkmerker på magen i tillegg.. Selvom det som vokser i magen min kommer til å bety alt for meg og gjøre meg verdens lykkeligste, så er jeg veldig lei av at selvbilde mitt skal være på bunn. Så jeg prøver hvertfall så får jeg se hvordan dette går :)

• 2 uker senere...

Eg dreiv òg og smurte meg med gode kremar og oljar for å forhindre strekkmerker. Masserte huda og styrte på. Det gjekk fint lenge, men ca veke 32 kom dei likevel - raude merker både her og der. Dei dukkar opp i periodar der ungane (tvillingar) veks mykje - då utvidar huda seg ekstra fort.

Eg har òg høyrt at dette er arveleg betinga, men enno større innverknad har det om du er overvektig i utgangspunktet. Dei som er "godt polstra" frå før, får lettare strekkmerker.

Vi får sjå på det som goded teikn - betyr jo at den veslke veks og legg på seg. Og det vil vi jo....

I mitt første svangerskap fikk jeg ikke strekkmerker før uken før termin, dette svangerskapet kom de litt tidligere, rundt uke 37-38. Har heldigvis ikke så fryktelig mange, og de fra første svangerskap viser omtrent ikke når magen har trekt seg sammen igjen. Denne gangen er de litt mer synlige, men spent på hvordan det blir etterpå denne gangen. :o

Første svangerskap la jeg på meg 25 kg, smurte meg med body butter fra Body Shop morgen og kveld hver dag, denne gangen har jeg lagt på meg 15 kg og smurt meg nokså sporadisk, men har tatt omega 3 tabletter hver dag hele svangerskapet.

Arv og kosthold spiller nok en mye større rolle enn kremer dessverre :(

Annonse

Jeg har ikke lagt på meg en eneste cm noe annet sted enn på magen i svangerskapet, men fikk likevel strekkmerker på leggene(!) og på magen i uke 25. Har smurt meg hele tiden med gode kremer, men det hjalp ikke i det hele tatt. Så mine strekkmerker er nok hormonelle, og det er ingenting å gjøre med. Nå er magen tigerstripet i uke 39. Leggene har striper på baksiden, lårene på innsiden, litt på hoftene og øverst på rumpa... Jeg må si jeg gråt og gråt når jeg første gang oppdaget hvordan leggene så ut. her blir det strømpebukse resten av livet:(

• 2 måneder senere...

jeg smører daglig med boddy butter fra body shop (den feteste de har med kakao bønner) jeg har i alle fall merket at hunden er blitt mere tøyelig enn den var før jeg begynte å smøre, så noe gjør den jo..

Men jeg har ei veninne som ikke fikk strekkmerker, helt til hun skulle føde. Da kom de.

Men kommer de så kommer de...

Og grunnen til at vi ikke ser de på kjendisene er vel at de har behandlet de vekk med laser eller syre om de har fått da

• 1 måned senere...

strekkmerker er arvelige,du kan ikke unngå det. jeg har selv sprukket noe sinnsykt på magen... å jeeeeett om det klør da... smører meg med alt men hjelper jo ikke det støyt.. men dere kan jo bare prøve... strekkmerkekremen ville jeg anbefalt å ta etter fødsel. da den er dyr i tillegg. og du ikke vet hvor mange fler man får... og hvis dere bruker strekkmerkekremer under graviditet så pass på å lese bruksanvisningen nøye... jeg var å fikk mot strekkmerker selv, og en salve som heter Eurax.. begge de to kremene bør man ikke bruke under graviditet pga at det ikke er forsket nok på det... å dette var noe apotekteknikeren ga meg selv om hun såg jeg va høygravid.... aaaarg..

har ikek fått noen, håper jeg er heldig å slipper unna også. Men smører meg etter dusj med body butter fra body shop den som er med kakao. (er den feteste kremen av de) jeg merker i alle fall at huden blir mere smidig ved å smøre, for før jeg begynte å smøre var den veldig stram.

Men tipset om strekkmerke krem etter fødsel skal jeg notere meg =)

Til dere som sier det klør helt sinnsykt på magen. Min venninne fortalte meg at hun ble helt gal av all den kløingen. Husker ikke hvor kangt hun var på vei nøyaktig. Men hvertfall et godt stykke. Mgen hadde blitt stor hvertfall:-) Hun prøvde mye mot denne kløen, men ingenting hjalp. Så kom jeg på noe som funker mot alt. Elisabeth Arden, eight hour kremen. (åtte timers kremen) Den funket:-) Dempet kløen skikkelig kraftig...:-) Bare et lite tips

Jeg er 28+4, og har ikke fått et eneste strekkmerke enda, og jeg har smørt meg med fuktighetskrem kun 2-3 ganger gjennom hele svangerskapet... Så har foreløbig vært heldig.

Men jeg hadde trodd jeg skulle få MASSE, for jeg har tidligere strekkmerker både på hoftene og lårene etter at jeg har lagt meg ut litt siden tenårene.

Kan det ha noen sammenheng med vektoppgang tro? Jeg har kun lagt på meg 6 kg hittil også...

A-creme skal visst funke :)

Jeg tenker faktisk ikke så veldig mye på det jeg. Kanskje litt rar.. hehe :-) fikk litt strekkmerker på siden av magen i fjor, pga at jeg raste opp i vekt.. gått opp 20 kg på kort tid. (ikke smart å jobbe på gatekjøkken) hehe... men nå som jeg er gravid har jeg bare fått litt på ryggen, nederst på ryggen/rompa :-)

Det står på siden til A-creme at den er forebyggende mot strekkmerker i hvertfall. En dyr, men ypperlig krem til alt egentlig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...