Gå til innhold

Skriker barnet ditt ved puppen? (min historie)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde noen innlegg her tidligere om jenta mi som var svært så vanskelig å amme. Det var alltid en ganske utrivelig seanse, og jeg holdt på å gi opp hele greia. Var i kontakt med ammehjelpen, men ingen råd funket.

I sommer var vi hos manuell terapeut pga søvnproblemer hos vesla, og hva skjer? Jo, amminga begynner plutselig fra den ene dagen til den andre å fungere kjempebra! Vesla tar seg pauser og pludrer litt og greier.

Viste seg at hun hadde jo vondt i nakken stakkaren.

Tenkte kanskje andre har samme problem.

Gratis behandling var det også:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her. Når nakken var justert var skrikingen borte og gutten min koste seg ved puppen. Lager både koselyder og smiler med puppen i munn mens han tidligere klagde og også hylskrek i perioder.

Få sjekket nakken! :-D

Skrevet

Min hadde låsning bak øret. Låsningen var i ei nerve som gikk til tarmene og gjorde dem trangere. Osteopaten løsnet dette og nå er han kjempefornøyd ! Ikke mer problemer med magen . Osteopaten sa også at barn som har låsninger på bagge sidene får ofte astma.. Hadde kostet på meg en tur til undersøkelse jeg . Koster rundt 400 kr men er værd det. Og det beste av alt er at det ikke gjør vondt for barnet

Skrevet

Jenta mi kaver noe veldig ved den ene puppen... Var ikke så ille i starten, men det har blitt verre og verre, og jeg blir ikke kvitt tilstoppingene. Samtidig har hun fått mer og mer luftplager :(

Men du anne*, hva mener du med søvnproblemer? Jenta vår er nemlig veldig uforutsigbar i søvnen, småklynker en del, og sover en god del i 15-20 minutters looper enda hun er stuptrøtt. Hun har sovet ganske lite siden fødselen, men det går opp og ned. I natt sov hun fra 23:30 til 02:45 og fra 03:15 til 06:20, men det er sjeldent og ofte er hun mye våken, men ikke egentlig utilpass. Bare våken... Hun liker ikke å ligge på ryggen heller, helst på siden, og hun våkner lettere om vi legger henne fra oss på ryggen.

Har i alle fall ringt manuellterapeut og skal bli ringt opp igjen for samtale i løpet av uken. Huff, det er fælt å ønske at det er noe, men da blir det jo så mye bedre etterpå...

Skrevet

HVa er manuellterapeut?? Siden det var gratis, var det et tilbud på helsestasjon eller?? Vi går til osteopat for kolikkplager. Men kan han også sjekke nakken tro? Jeg har hele tiden trodd han skriker mest over luftplager i magen, men han gråter og kaver veldig ved puppen. Spesielt om kvelden..

Skrevet

Manuellterapeut er en fysioterapeut med videreutdaning. Behandlingen er "gratis" fordi all fysioterapi til barn under 12 år dekkes av trygden dersom man har henvisning fra lege eller går direkte til manuellterapeut som har henvisningsrett.

Ikke alle helsestasjoner bruker manuellterapeuter (MT), det er ulikt hvorvidt de er oppdatert på at slik behandling kan hjelpe ved ammeproblemer eller skjevstilling i nakken (KISS).

Jeg har brukt både MT og osteopat, men fortsetter hos osteopaten fordi problemet sannsynligvis kommer fra hodeskallen og at selve nakkelåsningen er et symptom.

Min baby har grått og klaget mye ved puppen, har luftplager, skjevstilling i nakken og flatt bakhode, sover urolig - våkner etter kort tid og klynker. Vi har bedring, han tar nå puppen, men klarer ikke å gape nok til å ta brystet skikkelig (=såre brystknopper!!!). Sover ikke helt godt enda og klager over luft fortsatt.

Godt mulig din osteopat har sjekket nakken og jobber med hodeskallen allerede? Spør ihvertfall.

Lykke til!

Skrevet

Nå ble jeg nyssgjerrig? Hva er det med hodeskallen de kan jobbe med? Har fått time hos mt på mandag. Etter en samtale var han i alle fall enig i at det var lurt med en sjekk.

Skrevet

Gutten min nekter å spise i vuggestilling så vi har lugget å ammet siden han var 1 1/2 måned gammel, skal til manuellterapaut på fredag og jeg håper han har kiss (synd å håpe men da har vi iallefall et håp!!)

Skrevet

Osteopater har litt annen innfallsvinkel enn manuellterapeuter. De driver bl.a. med craniosacralterapi. De mener de kan påvirke knoklene i hodeskallen (kraniet) slik at de beveger seg eller står bedre i forhold til hverandre. MT mener at kraniet retter seg av seg selv.

Slik jeg har forstått det vil en MT justere nakkevirvlene ved mistanke om KISS/barnet har skjev nakke og kaller det "dysfunksjon i nakken".

Osteopaten tar utgangspunkt i og behandler skallebena og lar nakkevirvlene justere seg som en følge av behandlingen.

Osteopati er kanskje alternativt, men når jeg ser på anatomien for hodeskallen og de ulike delene hodeskallen består av, så ligger de knoklene som osteopaten mener å påvirke rett ved hodeskallen og de øverste nakkevirvlene. Små barns kranier er jo ikke vokst sammen nettopp fordi de skal passere gjennom fødselskanalen. Så egentlig er det logisk.

Om det funker for meg når ingen ting annet hjelper - så so be it!!!

Skrevet

Meget mulig du vil få stor effekt av manuellterapi! Dersom han faktisk tar puppen, men ikke klarer det i bestemte stillinger, så er det meget mulig en liten jsutering av nakken som skal til.

(Min gutt har aldri klart å ta puppen i det hele tatt. Gråter, svetter, har kolikksymptomer - litt annet bilde høres det ut som).

Lykke til - det er jo bare en liten justering øverst i nakken :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...