Gå til innhold

Hvordan beregner nav sykepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste 6 månedene har jeg jobbet 50% deltid, men tatt på meg en del ekstravakter. Fra januar til april var lønna mi ganske sprikende hver måned, men fra mai til juli har jeg jobbet like mye ekstra hver måned, så lønna har vært omtrent lik disse månedene. Ble sykemeldt i juli, og lurer på om noen har peiling på om hvordan nav bruker å regne ut hva en skal ha i sykepenger??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det enkleste er sikkert å levere inn alle lønnslippene dine fra de 10 siste mnd.. Mer vet ikke jeg.

Skrevet

I utgangspunktet er det lønnen du har på sykemeldingstidspunktet som legger grunnlaget for sykepenger.

Dersom du har hatt en variabel inntekt før du blir sykemeldt skal det regnes et snitt. Enten de 3 siste eller 6 siste mnd er mest vanlig.

Det er din arbeidsgiver som skal gjøre dette og sende det inn til NAV via et inntekts- og skatteopplysningsskjema.

Så det er i utgangspunktet ikke NAV som regner ut dette, men din arbeidsgiver. Det er kun ved store avvik ifht tidligere inntekter at det innhentes kopier av lønnsslippene dine.

Det som er vesentlig er at du får i sykepenger det du taper på å være syke - hverken mer eller mindre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...