Gå til innhold

Er mine svigerinners / svogeres barn mine nieser og nevøer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg regner de ikke som det, men hører andre som gjør.

Hva er rett bruk av disse betegnelsene?

Skrevet

Litt upresist ser jeg nå...

Altså barna til min manns søstre og brødre mine nieser og nevøer?

Skrevet

ungane mine kallar samboeren til mi søster(dei har ungar) for onkel, så då er vel mine ungar hans nieser og nevøar(onkelungar). Eg kallar jo mine "filletanter/-onklar" for tante/onkel, og reknar med dei føler at dei er det også.

Skrevet

Selvfølgelig er de det.

Mener du at du ikke er tanten deres?

Nieser/nevøer får man på to måter: enten får dine søsken barn, eller så får din partners søsken barn.

Skrevet

Når mine svigerinner og svogere får barn så kommer jeg selvfølgelig til å se på de som mine nieser og nevøer :)

Og selvfølgelig er mannen til svigerinnen min like mye onkel til snuppa vår som broren til samboeren min er.

Hva kaller disse barna deg da? er det onkel og "kari" liksom?

Om man ikke er i et seriøst og langvarig forhold så er det jo en annen sak :)

Skrevet

De er vel egentlig ikke det.

Men vi regner likevel min søsters samboer som ungenes onkel og min brors kone som ungenes tante. Jeg har spurt de førs om de vil kalles tante og onkel av våre barn og det ville de:o)

Skrevet

jepp,sånn er nå det her ihus...Ungene til min svoger kaller nå meg for tante..Kjekt det :-),men nå har vi vært sammen i mange år og...Ogdet er noe de har fått bestemme selv...Etter mitt ønske...

Skrevet

Hmm..litt "skjevt" her i gården: Min samboers bror og hans kone sier de er onkel og tante til vår lillegutt. Men jeg regner meg ikke som tante til deres barn, og de kaller meg også kun ved fornavnet mitt.

Men jeg og min samboer har vært sammen i ca fem år, og de barna som min samboer er onkel til (og jeg altså ikke tante til.!) er mellom 9 og 17 år, så det er vel derfor jeg ikke plutselig ble tante til store barn :-/

Ellers så ville min "riktige" betegnelse blitt filletante, evt. tante-xxx(fornavnet) slik jeg er vant til :)

Skrevet

Klart de er det!! Nå har min mann bare en søster og hun har ikke barn enda, men når de får det så blir jeg tante:) Jeg har da alltid sagt onkel og tante til mine, selv om onkel er mammas bror og hans kone er inngiftet tante. De hadde jo vært gift i 15 år før jeg ble født, så regner da hun like mye som tante som det onkelen min er. Tenker aldri på at hun ikke er "mitt blod" hvis du skjønner hva jeg mener.

Og min mann er stolt onkel til mine brødres vakre småjenter, hadde blitt såret hvis han ikke så på seg selv som onkel og brydde seg om de som en ordentlig onkel burde gjøre.

Skrevet

Er vel min niese i teorien, men jeg sier at det er min manns niese. Men jeg vil ikke bli kalt for "tante", synes det blir litt for 70-talls etter min mening. Med tanke på at 50 % av alle ekteskap gå til helvete, så blir det for mange barn en god del personer de gjennom årene skal kalle onkel ellet tante.

Tittelen tante har jo ingenting å si på mine relasjoner til dette barnet uansett, og ingen av mine søskens barn kaller min mann for onkel, men kun navn, de kaller meg for tante X og han for navnet.

Skrevet

Inngiftet tante ville jeg si. Men fullt ut tante. Jeg har hatt mine tanter og onkler hele livet (da mener jeg de som er gift med mine foreldres søsken) Min samboer er onkel til min søsters barn og min søsters mann er onkel til mitt barn. (de er gift, men ikke vi)

Skrevet

La oss snu på slisa da.

Når du tenker på dine egne tanter og onkler, er det da begge i paret eller er det bare dine foreldres søsken som har vært dine onkler og tanter?!

Hos oss er partner til søsken like fullt onkler og tanter. Trår riktignok litt varsomt med de ynste som er 21 og begge i faste forhold, men det er jo ikke akkurat sikkert det varer.

Skrevet

Jeg tenker på mine egne onkler og tanter som"ekte"Alle sammen .

Det er helt naturlig hos oss ihvetrfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...