kfb Skrevet 23. august 2008 #1 Del Skrevet 23. august 2008 ....og nå er jeg gravid igjen. Og redd. Mitt forrige svangerskap forløp helt normalt, fødselen gikk greit (bortsett fra vakuum) og alt så helt fint ut. To dager etter fødselen fikk sønnen min kramper - det ble påvist epileptisk aktivitet og utredningen som fulgte avdekket en hjerneskade som følge av intrauterin asfyksi - altså oksygenmangel i magen. I følge MR-rapporten var infarktene av ulik alder - altå har det vært flere episoder i løpet av svangerskapet hvor dette har intruffet. For meg virker det som ren flaks at ikke dette endte i en dødfødsel. I journalen fra sykehuset står det at årsaken er ukjent. Morkaken min - som riktignok ble undersøkt da ingen visste at noe var galt - betegnes som normal. Mitt spørsmål er: hvilke oppfølging tror dere jeg kan forvente meg i dette svangerskapet? Bør jeg utredes på noen måte? Eller ville eventuelle "feil" med meg gitt seg utslag i infarkter i morkaka? Jeg skal til legen til torsdag (ny lege som jeg aldri har truffet før) og er spent på hans vurdering. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138522254-holdt-p%C3%A5-%C3%A5-g%C3%A5-galt-sist/
Happy H Skrevet 26. august 2008 #2 Del Skrevet 26. august 2008 uff, dette hørtes ikkje nokke kjekt ut. forstår godt at du e redd denne gangen. har du byttet legekontor eller bare lege? vil tro alle papirene dine ligger i mappene din, så den nye legen kan sette seg inn i situasjonen. eg ville krevd å blitt henvist t sykehuset på sjekk om eg va deg. syns nesten d e rart de ikkje sa nokke til deg angående det når alt dette skjedde. i mitt første svangerskap var d misstanke om morkakesvikt. da var jeg inne på kontroll flere ganger or å sjekke blodgjennomstrømningen til morkaken og i navlestrengen. der ser de m en gang om morkaken ikke fungerer som den skal. lykke til med svangerskapet og legetimen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138522254-holdt-p%C3%A5-%C3%A5-g%C3%A5-galt-sist/#findComment-138540311
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #3 Del Skrevet 30. august 2008 Vil tro du blir nøye fulgt opp i neste svangerskap med ultralyder, målinger av blodgjennomstrømning i navelstreng og morkake for å følge med at babyne får nok oksygen. Har ikke opplevd det samme som deg, men mitt første svangerskap ble satt i gang i uke 34 pga vekstredaksjon på babyen og endte i kesisersnitt pga truende asfyksi. Det var mest sannsynligvis morkakesvikt som kunne til dette. Jeg har i mine 2 andre svangerskap blitt godt fulgt opp med ultralyder, vekstmåling av baby og dopplermålinger av navelstreng og morkake. Nr 2 ble født til normal tid med normal fødselsvekt, men jeg har likevel vært til ekstra kontroller og ultralyder i uke 30, 34, 36 og 38, også i dette svangersakapet. Så jeg føler meg godt tatt vare på. Avgjørelsen om ekstra oppfølging har hios meg blitt tatt ved rutine ultralyd i uke 18. Håper du får den oppfølgingen du trenger og blir du ikke tilbudt det, så krev det: Lykke til videre:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138522254-holdt-p%C3%A5-%C3%A5-g%C3%A5-galt-sist/#findComment-138576044
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå