Gå til innhold

Søsken&navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere velger navn til barna deres, er dere veldig opptatt av at de står i stil? Hvorfor og hvorfor ikke?

Hva med deres egne navn og søskens? Står de i stil?

I min familie har vi Kaja og Karine (mine døtre)

Hanne, Ingrid og Erik (meg og mine søsken....)

Tror nesten de fleste søsken har navn som rimer jeg.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det ikke så viktig at de står i stil. Passer navna tilfeldigvis sammen, så er det en bonus. Som jeg skrev i et annet innlegg her, så er det snakk om to helt forskjellige individer som kun lever under samme tak den første delen av et langt liv. Jeg og søsknene mine har ikke navn som passer i utgangspunktet, men jeg er så vant til dem så jeg føler at de passer sammen...

Skrevet

Altså, jeg synes ikke det er så viktig av navnene passer. Greit at de kler hverandre litt, synes for eksempel Linus og Ingeborg blir helt stilkrasj, men dette er jo uansett 2 eller flere ulike individer og derfor synes jeg Emilie og Emil f.eks blir fantasiløst. Dessuten synes jeg Christopher-Alexander og Bo blir litt feil .. :P Men ellers er jeg åpen for mye.

Jeg har et navn som er på topp 10 på jentelisten nå - og har vært det i mange år. Lillesøsteren min har et navn som er svært sjeldent - og mer gammelt og klassisk en mitt "poppis-navn".

Kaja og Karine står forresten veldig bra til hverandre :-)

Skrevet

Nja, jo - kanskje. Man liker jo ofte samme type navn... Men jeg vil ikke si at mitt navn nodvendigvis staar saa veldig i stil til alle sosknene mine sitt navn... Men kommer vel an paa oyet som ser.

Skrevet

Jeg er enig i forklaringen til "mamma til Ava". Jeg synes det at søskennavn MÅ ikke passe perfekt til hverandre, men samtidig så synes jeg at Linus og Ingeborg blir skikkelig stilkræsj, ja.

Begge mine foreldre har navn som står i stil til søsknenes navn. Jeg har også et navn som står i stil til mine halvsøskens navn, stort sett.

Jeg har trestavelse+trestavelse, og min søster og bror har tostavelse+trestavelse. Våre mellomnavn står helt i stil til hverandre. Eneste som skiller seg litt ut er min brors første navn, det er litt mer sterkt og traust i forhold oss jentene. Og så står da mitt og min stebrors navn i stil, men det er jo da helt tilfeldig ;-)

Men når jeg får barn, så vil jeg at navnene skal stå sånn noen lunde i stil hvertfall. :-)

Men noen ganger kommer det jo også an på øyet som ser har jeg oppdaget. I flere av innleggene her ser jeg at noen synes at navn passer kjempebra sammen til søsken, mens jeg synes det er totalt stilkræsj! Og motsatt..

Skrevet

Jeg har en sånn litt greie med det der. aner ikke hvorfor jeg føler det må være slik.. men jeg synes at søsken skal ha navn som passer sammen ja. Jeg synes navna skal være ca like lange og være innenfor samme "stilart".. om et barn har 2 navn synes jeg også de andre skal ha det..Aner ikke hvorfor jeg synes det skal være slik, men jeg kommer nok til å gjøre det med mine barn. Men det er bare meg og min meining!! Det er jo veldig individuelt hva man synes og hvilke navn man synes passer sammen.. Det viktigste er jo at man blir fornøyd med navnene de gir barna sine!!

Alle vi barna har et navn, og alle har korte greie.

Jeg synes for eksmpel navn som:

Leander, Jonathan og Emilian passer sammen. ca like lange og i mitt hode er de under samme "stilart"

åsså synes jeg korte navn som: Liam, Noah og Theo passer sammen for eksmpel..

Og stødige navn som Ingrid passer sammen med Kristine.

Dette var bare eksempler på hvordan mitt system er i hode..:P:P så er jeg litt rar og jeg da:):)

Skrevet

Takk takk for svar alle sammen... Er ikke lett det med navn:)

Skrevet

Jeg signerer mammaen til Ava og iiiise!

Skrevet

Syns navna skal passe sammen, men trenger ikke nødvendigvis være helt i samme stil. Det viktigste for meg er at de klinger noenlunde godt sammen.

Vi valgte korte enkle navn uten R på 4 eller 5 bokstaver til barna våre. De måtte være internasjonale og fungere godt i Norge. Helst litt gamle navn som har kommet litt tilbake nå. Både Ella, Jenny og Isak er gamle norske navn som også er en del brukt på barn i dag. Sofia skiller seg vel litt ut på det området i og med at det ikke er særlig gammelt i Norge, men vi syns Sofia er finere enn Sofie og uttalen blir mer lik på norsk og engelsk. Ellers vil vel mange karakterisere Ella, Sofia og Isak som litt poppisnavn og der skiller Jenny seg litt ut, men alt i alt syns jeg navna klinger veldig godt sammen og det er viktigst. Når det er sagt syns jeg det er viktigst at vi begge liker navna godt, så de må ikke nødvendigvis passe veldig godt sammen, syns bare det er litt greit at det ikke blir tungt å rope på alle barna samtidig.

Har selv tre søsken, to halvbrødre og en skikkelig søster. Eldste bror er født på 70-tallet og har to navn, oppkalt etter begge bestefedrene. Vi andre tre som er født på 80-tallet har enkle navn på 5 bostaver som er litt typisk 80-talls navn og står veldig godt i stil til hverandre. Mamma har sagt at hun valgte navn som skulle passe sammen.

Skrevet

Til "tre prinsesser og en prins":

Jeg synes at barna dine har helt NYDELIGE navn og passer kjempegodt sammen! :-) Og jeg synes ikke at Jenny skiller seg ut, fordi: både Isak, Ella, Sofia og Jenny er gode gamle navn med laaang tradisjon i Norge. Jeg har forresten ikke noe forhold til at de navnene er poppis nå, jeg forbinder de navnene med eldre folk. ;-)

Skrevet

Tusen takk huldra87, vi er selvfølgelig veldig fornøyd med navna selv, hehe. Jeg har egentlig heller aldri fått med meg at navna er poppis, men har sett at mange her inne syns det. Det kommer vel litt an på hvor folk bor i landet.

Skrevet

Jeg vektlegger ikke at navnene skal klinge sammen, men fint om det skjer.

Min første fikk dobbeltnavn, så da var det riktig for meg at neste fikk det også.

En evt nestemann vil også få dobbeltnavn.

Ellers har begge mine barn r og a i navnene sine, så ville muligens tenkt litt på det på nestemann, men det er ingenting som vektlegges.

Det viktigste for meg ved navnevalg er at samboer og jeg er fornøyde og gir barnet et navn vi er stolt av å gi til barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...