Gå til innhold

Hva kan en 1-åring spise til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi vil ikke ha 12-mnd glassene med middag lenger. Skjønner henne godt, de inneholder jo bare saus, noen erter og gullrot. Og når hun får noe som er veldig suppete og med store klumper i nekter hun å spise.

Så til nød får hun 8-mnd glassene men lager nå mat som hun også kan spise og som kan krakkes. (hun blir så ivrig med spisingen at hun glemmer av og tygge, bare svelger, så jeg må krakke maten ennå)

Men vi er veldig lei av fiskeboller, fiskepudding, fiskepinner og pølser nå.

Snuppa elsker pølser og potet. Men hun må jo få noe annet også.

Så jeg lengter etter tips............... :)

Og hva kan disse små egentlig spise? Hva med ferdig-potetmos (på pose) eller inneholder de alt for mye rart? Og bønner på boks hva med dem?

Er frosengrønnsaker mindre sunn enn vanlig? Og disse pulverposene med saus, er d fy,fy? Er ikke noe helt på hjemmelaget saus.... :s

Tenkte å prøve kjøttkaker i morgen, ferdig stekt... Går d bra? Eller må jeg bli skikkelig HUSMOR nå og bruke en halv dag på kjøkkenet?

Fortsetter under...

Skrevet

Da min var 1 aar spiste han akkurat det samme som vi spiste.. Kuttet det bare opp i veldig smaa biter saann at han ikke skulle sette det i halsen. Saa kjoettkaker gaar nok bra.

Spagetti liker jo de fleste barn og bla..

Skrevet

Min lille på 1 år spiser det samme som vi.

Og det går ofte i pose-gryteretter, pasta og kjøttdeig, frossen fisk, Gilde kjøttkaker med brunsaus fra pose, karbonade og makaroni. Hvis jeg vet at dagen etter kommer vi til å lage noe som ikke passer for han å spise, så lager jeg bare litt ekstra dagen før og varmer opp til han.

Skrevet

Datteren vår spiser stort sett det samme som oss, hvis ikke vi lager veldig sterk mat ( thai f.eks). Jeg er veldig interessert i matlaging og vil gjerne at datteren vår skal bli glad i mye forskjellig mat. Spiser hun lite av en middag, så fyller vi på med noe annet ( frukt, yoghurt, brød el). Tror det er smart å ikke begynne på lage egen mat til ungene.

Ferdig potetmos ville jeg holdt meg unna. Minimalt med næring, og masse salt. Lag hjemmelaget - tar tre minutter lengre tid enn å koke poteter og veeeeldig godt.

Frosne grønnsaker er helt ok. Ofte er de faktisk mer næringsrike enn ferske fordi de er frosset direkte etter innhøsting. Bare ikke kok de for mye!

Pulverposer med saus inneholder mye salt - men om du bruker de en gang i blandt er det ingen fare. Men det er ganske lett å lage egen brun og hvit saus. Da kan du lage masse godt - f.eks ertestuing ( hvit saus og hermetiske erter - barn synes ofte erter er veldig godt)

Andre tips; avokado synes mange barn er kjempegodt. Spaghetti bolognese ( hjemmelaget med hermetiske tomater). Middagsomelett med poteter, tomater og kyllingpølser.

Skrevet

Her spiser snuppa også det samme som oss. Idag for ekempel har vi hatt grønnsaksuppe med kalkunpølser og melboller! Det var STOR suksess!!

Ellers lager vi mye av dette:

-Pølsegrateng med poteter og grønnsaker.

-Tomatsuppe med egg og brød til.

-Kalkunpanetter med potetstuing og kokte frossengrønnsaker.

-Spaghetti med hjemmelaget kjøttsaus.

-Fiskeboller i hvit saus med poteter og råkost.

-Fiskekaker med poteter.

-Seibiff med løk, hjemmelaget potetmos og gulrøtter.

-Laksefile bakt i folie i ovnen med tatziki, fullkornspasta og brokkoli. -Hjemmelaget lapskaus.

-Gryterett med ris.

-Fiskegrateng med poteter, råkost

-Hjemmelaget lasagne med salat og brød til.

-Pannekaker (ikke så ofte da)

-Omelett med poteter, skinke, ost

-Bakt potet med ost, skinke, hvitløkssmør, mais

Det eneste man bør tenke over er at man ikke salter kokevannet til poteter, grønnsaker. Og at man heller kan salte vår mat på tallerken eller ta av mat til snuppa FØR man salter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...