Gå til innhold

Overgang fra sprinkelseng til stor seng.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann har fått stor seng, og han står opp en million ganger før det hele ender med skrik og skrål, og han til slutt sovner av utmattelse...

Han har bestandig sovnet greit på kvelden, men etter att han har fått den nye senga både sovner han sent og våkner tidlig. Og han går og er trøtt hele dagen..

Føler at vi har prøvd alt.. Være rolig og følge han inn hundre ganger hjelper ikke, og heller ikke bli strenge. Har også prøvd å overse han totalt, men da holdt han på lenge med alt mulig rart.

Har trua noen ganger med at vi må sette opp sprinkelsenga igjen. Har en reiseseng, så jeg vurderer å legge han i den..

Men er det noe lurt, eller blir det bare verre igjen.

Har holdt på en ukes tid nå...

Gode råd??????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår var litt over 2 år da vi byttet til juniorseng og det gikk veldig greit. Sto litt opp de første to kveldene, men ellers ingen problemer med det. Vi hadde to senger en stund vi da.., han lå i sprinkelsenga selv om han hadde fått den store. Så ba han etterhvert selv om å få ligge i den, og da sa vi at da måtte han være flink gutt og ligge stille, hvis ikke måtte han ligge i sprinkelsenga. Ble en slags belønning da, ikke noe vi voksne stresset frem. Kanskje dere kan prøve å ha både reisesena og juniorsenga en stund?

Skrevet

Vi bytta til stor seng i juni, gutten blir 2 år nå i oktober. Enda kan han stå opp 15 ganger hvis han ikke er trøtt nok eller tulle mye før han sovner men er jo mye bedre nå enn de første ukene, da holdt vi på fra 19-23 som regel men alle kunstens regler og utprøvinger. Det går seg til, bare ha tålmodighet og hold ut! Vi måtte bytte til stor seng tidlig fordi han klatret ut av sprinkelsenga og det ble farlig...

Skrevet

Kjenner meg saa godt igjen i alt dere skriver.

Vi er tilbake til sprinkel seng etter 3 ukers horror.

Hun bare ville sovne med mamma inne paa rommet ,og helts i fanget mitt etc. Det gaar jo ikke.

Og hun kom inn til oss i ca 01.-02 tida paa natta hver natt.

Tilslutt ble vi enige om at jeg tolk paa gitteret igjen ,og naa sover hun som normalt.

Jeg tror noen er mer modne for aa sove uten gitter en andre.

her maa vi nok bruke litt lengre tid tror jeg.

Hun skal faa ny seng naar hun paa en maate ber om deg.

Glemte aa skrive at vaar datter blir 3 i des.

Lykke til,hold ut:-)

Hilsen

Skrevet

vi bytta til stor seng på onsdag og hun har enda ikke kommet ut en eneste gang...eneste hun lurte på den kvelden var hvor senge hennes var, og hun la seg på gulvet der sprinkelsenga hadde stått hehe. hun er 2 år og 4 mnd:)

Skrevet

jeg har prøvd sånn innimellom i et halvt år. hun har fått en natt eller 2 uten ene siden men det har ikke funka så har det berodd i en god stund før jeg har prøvd på nytt. i sommer harhun hatt noen netter i vanlig seng når vi var på ferie og vi var en uke i syden der hun bare sov i vanlig seng. så har det alltid vert tilbake i sprinkel sengen. men i helgen laga jeg litt stas av det, og hun hjalp meg å ta vekk ene siden og gjemme den vekk ogh hun har lagt seg helt fint i 2 daer no. hun kikker i bøker og koser md dukkene før hun sovner av seg selv i sengen. og natten har gått helt supert ingen trasking enda iallefall :) jeg merker det no at hun er klar for stor seng, men tror det at alle unger er forskjellig, kan hende ungen ikke er klar for det. tror ikke alder er så avgjørende i seg selv men ungen. om mi no begynner og bare skaper seg tar eg opp igjensiden og hun må vente en stund før hun får prøve seg igjen.men håper på å kunne shoppe seng tiul henna i høst :)

Skrevet

Vi hadde litt styr en ukes tid og dette hjalp:

Stole på at barnet ikke tar skade av at man er bestemt og lar det skrike litt. Det får jo masse kos i løpet av dagen.

Han får med seg noen bøker i sengen hvis han vil.

Det er heller ikke krrise om han tasser litt rundt i rommt (etterhvert har han forstått at han skal legge seg). Han går heldigvis ikke ut.

I stedet for å dulle med han ved sengen (noe som han fort prøver å utnytte), sier vi positivt " nå skal vi legge oss". Setter ham i sengen, gir en kos og lukker døren og går. Ingen god natt sang. Kosen tar vi utenfoor soverommet (for dersom vi koser på soverommet vil han ikke slippe taket).

Så lukker jeg døren og går.

2-3 kvelder var det skriking i 1 time i strek. Jeg gikk inn med jevne mellomrom og sa "nå må du sove, god natt god natt" med rolig og vennlig røst. Til slutt skjønte han at vi mennte alvor, og nå er det ikke problem.

Har lest om dette i flere bøker.

Barn trenger foreldre som balanserer forutsigbare regler med kos og kjælighet. Uten konsekvens blir de forvirret og frustert. Reaksjonene hos slike små er enorme, men det er også fordi de ikke kan styre seg. Vi voksne må derimot holde hodet kaldt og smilet fremme.

Jeg er tilhenger av Gina Ford og har dessuten funnet mye hjelp i "Sleeping for Dummies" (faktisk).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...