Gå til innhold

Han er så redd for å bæsje etter rift i rumpa!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre med lignende erfaring? H.... er løs flere ganger om dagen og over flere timer og mini roper, gråter og hyler "aua ompa" i ett kjør.

Lurer på hvor dette skal ende!?

Han våkner flere ganger om natta, er SÅ trett!!

Vi har prøvd det meste for å holde bæsjen myk, men han tør likevel ikke å bæsje. Slik at han holder desperat igjen til det samler seg opp til en stor klump som sikkert kjennes godt når den skal ut.

Vi vet ikke hva vi skal finne på for å hjelpe gutten vår? Dette går jo ut over humør, lek, livsglede og hele familielivet.

Håper på at noen vil dele sine erfaringer med oss...

Fortsetter under...

Skrevet

Stakkars liten. Vet ikke helt hva som kan hjelpe, men jeg ville smørt han godt med Inotyol, da dette holder huden myk, er litt lindrende, og kan forebyggenye rifter/sårhet. Gi han frukt, og mye drikke for å få fart på magen. Viktig med fiber, og da vil han ikke klare å holde det tilbake.

Huff, ikke noe kjekt når de små sliter med sånt....

Håper det går over snart.

Skrevet

Heisann!

Jeg har veldig god erfaring med dette, desverre :(

Snupp har slitt i flere måneder, og jeg tok det til slutt opp på helsestasjonen når jeg var på 2-års kontroll.

Legen der ba meg kjøpe Vitapan salve for å smøre der det var rift, det fungerte veldig bra her.

Samtidig fikk jeg beskjed om å bruke store doser med laktulose, rundt 30 ml om dagen, event mer ved behov.

Det vil være litt diarebleier noen dager, men det gjør at riften gror slik at det til slutt ikke gjør vondt lenger.

Prøv deg frem og ta det med legen hvis ikke det fungerer, bedre å gjøre noe med det med en gang.

Lykke til! :o)

Skrevet

Takk for gode svar :-)

Og jeg som trodde at dette var et lite og forbigående problem. Begynner nå å forstå at dette vil ta tid og krefter framover... Sukk!

Skrevet

Hei

Jeg måtte svare på innlegget ditt da jeg vet hvor fortvilet du er nå.

Vi har svart belte i "redd for å bæsje".

Gutten vår slet i 2 år til sammen, han begynte allerede som 6 mnd med forstoppelse og var ikke "frisk" før han var nesten 2,5 år. vi har prøvd alt fra klyster, laktulose, sviskemos, sviskesaft, linfrø, grovt brød, knuste solsikkefrø, biola, homeopati, fotsone, ikke hvitt mel, ikke mye sukker og vanlig melk, frukt, masse vann, masse væske, bæsje i grønnsåpevann, osv osv.....vært til masse undersøkelser og leger for å utelukke sykdom. Det var kun fokus på dette problemet og jeg tror vi som foreldre (jeg som mor) prøvde for hardt når det gjaldt kosten, mulig jeg gjorde vondt værre?

Nå har han bæsjet normalt i 4 mnd og vi har fått et helt nytt liv HURRA!!!! Plutselig en dag gikk det over av seg selv, utrolig. Det skjedde faktisk etter et opphold i syden hvor han fikk litt løs mage, mulig han glemte redselen for å bæsje når vi kom hjem.

Et rift gjør kjempevondt og man kan skjønne barna som holder igjen. Det som ikke kommer ut blir bare hardere så veldig viktig å få det ut rimelig raskt.

Det viktigste er væske, drikk så mye som mulig!!

Masse frukt!!

Biola er fint for magen, vår drikker litt hver dag.

Grovt brød, ikke hvitt mel.

Laktulose gjør tarminnholdet mykt og smidig, kan være bra for dere nå.

Et tips som kanskje hjelper er å smøre med vaselin i rompa, smør godt på slik at det blir glattere når han prøver å bæsje.

Du kan også prøve å sette han i balje/adekar med grønnsåpe og la han bæsje i vannet, mye lettere.

Tror det er viktig å ikke vise barnet hvor bekymret du/dere er, ikke ha altfor mye fokus på dette men vær selvfølgelig en støtte og trøst for barnet. Ikke prat om det "over hodet" på barnet, de fanger opp mer enn vi tror.

Ønsker dere lykke til, det går over og det er ikke farlig, bare veldig ubehagelig når det står på.

Hør også med lege/helsestasjon om råd og tips.

Skrevet

Tusen takk for at du deler dine erfaringer med meg Linda72! Godt å treffe på noen som har kjent på det samme.

Nå har gutten vår gått på Movicil (samme virkning som lactulose) i snart en uke og avføringen er mykere. I går hadde han bleie i barnehagen, fantastisk!! Nå må bare ting få gå seg til tenker jeg. Han må vel lære at det ikke lenger er vondt og det kan jo ta tid. Tror at tålmodighet er det viktsigste elementet framover.

Eller drar vi til syden om noen få uker, kanskje vi kan håpe på endring da ;o))

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...