Gå til innhold

Hvilket HPV virus har dere?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk påvist kjønnsvorter da jeg var 16 år. Jeg er nå 22, og har hatt flere partnere de senere årene, og kondom beskytter jo ikke alltid likevel.. Vet at HPV viruset som fremkaller vortene er ikke kreftfremkallende, men hva hvis jeg har flere HPV virus.. Blir litt tullete i hodet av å tenke, for det er jo kvinner i 20 årene som får livmorhalskreft pga dette viuset.. Kanskje på tide å sette i gang med barn snart?!..

Noen som har sjekket hvilket virus dere har?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138520471-hvilket-hpv-virus-har-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, vet ikke om det er noen trøst men selv fikk jeg påvist unormal celleforandring og måtte derfor ta en HPV test, denne var positiv. Samme prosedyrer som vandlig ved unormal celledeling, det er da 75% sjangs for at jeg ikke utvikler kreft. Dessuten tar det 10-15 år fra påvist unormal celledeling til man utvikler kreft. Er ikke det minste bekymret, og føler jeg får god oppfølging. Tar celleprøve hver tredje mnd. i svangerskapet. Du har helt rett i at det er andre typer HPV som kan føre til unormal celledeling. I noen land vaksinerer de mot HPV, det er noen som jobber for at dette skal komme med i de neste års statsbudsjett. Litt sent for vår del, men trygger for våre etterkommere. Jeg var bare ca.8 uker gravid når jeg fikk påvist HPV, men kan ikke si at det har bekymret meg særlig.

Hei og takk for svar! Puh det var en liten trøst i å lese dette;) Jeg vurderer å få fastlegen min til å videresende meg til spesialist for å finne ut hvilket HPV virus jeg har, synes egentlig det er litt greit å vite det.. det er bare så skummelt å ringe og bestille den legetimen...;)

• 2 uker senere...

HPV testing er en del av masseundersøkelsen for livmorhalskreft først når du er påvist tidlige celleforandringer. Man får ikke tatt en HPV test "bare for å se hvilken type" i Norge, da dette er en oppfølgings test ved celleforandringer.

• 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Selv om du har blitt sendt videre til spesialist så betyr ikke det at du får vite hvilken type du har. Gynekologer må innrette seg til regelverket, og hvis de uansett tar en prøve så blir prøven sendt i retur uten analyse hvis det ikke er indikasjon for prøven.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...