Gå til innhold

Butikkgrøt - like usunt som kakedeig???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Link til artikkel på vg: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=534667

Fedon Lindberg påstår butikkgrøt er like usunt som kakedeig. Har dere noe tro på dette?? Jeg ble plutselig litt usikker på om jeg skal kjøpe den risgrøten tilsatt fruktsmak i dag likevel...

Nå har jeg aldri hørt noe på det Fedon har sagt tidligere, så hvorfor begynne nå, men du vet. Når det gjelder de små, så blir en jo urolig for alt, og ønsker å gjøre alt det beste for dem!

Evt, vet noen her hvilke grøter som inneholder minst sukker? Og hva er mye/lite i varedeklerasjonen på grøtpakkene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de inneholder sukker i form av fruktose - ikke sukkrose. Er ikke like ille, men ille - og dessuten helt unødvendig mener jeg. Alt skal ikke smake søtt!

Risgrøt inneholder lite næring (naturlig), men det gjør deg mett. Ferdiggrøtene er derfor beriket med det man trenger av næring. En slags grøt med vitaminpille.

Personlig mener jeg at grøtene enkelt kan lages selv. Helsekoste butikkene har mye bra grøter (alt fra korn til ferdiggrøter uten sukker) som er laget av 100 % fullkorn. Hirse og havre er sepesielt jernrike grøter.

Men er jo lov å gjøre det 'enkleste' uten å ha dårlig samvittighet også da:)

Skrevet

Vi hadde om barnematindustrien og hva som finnes av tilsettningsstoffer i denne på en forelesning i studiet, og det har ført til at kjæresten og jeg har bestemt oss for å ikke gi hverken grøt eller middagsglass til hverken snuppi eller våre evt kommende barn. Det har ikke så mye med Fedon eller hans teorier ang. GI å gjøre, men mer det at det i tillegg til søtningsstoffer er utrolig mange kunstige tilsetningsstoffer i barnemat som vi ikke vet helt hvordan vil påvirke barna våre med åra. En del tilsettningsstoffer kan f.eks. være kreftfremkallende, og de små er mye mer sensitive for dette enn voksne er. Generellt prøver vi å spise lite halv- og helfabrikert mat.

Skrevet

Det var jo godt å høre, for jeg har selv gitt hirsegrøt fra helsekosten som smaksprøve så langt. Men tror ikke han likte den så godt, for det ble bare tull etterhvert. Er derfor jeg må prøve ny type nå. Kjipt om risgrøten ikke er så bra da, men er jo bedre enn ingen grøt?

Skrevet

Det var rart du lærte det siden det ikke er lov til å bruke kunstige tilsettningstoffer i barnematen i Norge.

Skrevet

Nå inneholder ikke barnemat verken kunstige tilsetningsstoffer eller kunstige søtningsmidler da, så det der studiet du går på, må være noe jævla jalla greier!

Skrevet

Jeg sier bare at man ikke kan bli helt hysterisk.. ungene må jo ha mat, og det er som sagt ikke lov å tilsette barnemat kunstige tilsetningstoffer eller søtningsmidler i Norge, så da fortsetter jeg å tro at det vi gir barna våre er bra for dem.

Skrevet

Vanlig sukker og fruktose (fruktsukker) er ikke kunstige søtstoffer - men gjør skade selv om de er 'naturlige'. Dette er stoffer kroppen ikke trenger i det hele tatt. Litt synd det finnes så mye av det i babygrøt.

Det er selvsagt en del fruktose i frukt, så jeg sier ikke at man bør frastå fra alt som inneholder fruktose. Personlig mener jeg man bør være var. Viss alt mann spiser skal være søtt mener jeg man er på vei i gal retning.

Barnegrøtene inneholder dessuten MYE fruktose. Dette er selvsagt for at barnet skal like grøten med en gang slik at salget går i taket.

NB. Når det står uten tilsatt sukker på grøten er det ment vanlig sukker. skulle stått i parantes under at de likevel hadde søtet grøten med fruktose.

Skrevet

Tja, jeg studerte i utlandet, men to av produktene vi så på kom fra Neslé, så jeg regnet med at det var det samme i Norge. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...