mammarettogslett Skrevet 23. august 2008 #1 Skrevet 23. august 2008 snuppa er 5 mnd og må alltid bysses og vugges, har nå begynt å prøve å la henne finne søvnen selv.. hs mente vi måtte gi henne en sjanse med litt skriking. Gikk ganske greit ved legging i går, sutret litt og skrek litt før hun sovnet av seg selv(gikk inn flere ganger og trøstet henne i sengen, tok henne også opp hvis det ble for ille)virket som det funket med "hysjing" (erfaringer?) så gikk det bra neste gang også, deretter fikk hun pupp kl 23. Skulle egentlig slutte med nattammingen samtidig mente hs, men dette klarte jeg ikke ettersom hun var utrøstelig i natt! Hun fikk da pupp kl 4.30 huff gruer meg allerede til natta nå.. Noen med erfaringer og tips til hvordan de skal finne søvnen selv?
Nenya^juni2010 Skrevet 23. august 2008 #2 Skrevet 23. august 2008 Spiser hun mange faste måltider om dagen da, siden HS mener du bør slutt med nattpupp? Det sies jo at de bør spise minst 2-3 faste måltider før en kutter ut. Når hun er bare 5 mnd hadde ikke jeg stressa med det så lenge det går fint for deg:) Når det gjelder det der å finne søvnen selv, hvis hun trenger trøst ville jeg prøvd å vært der inne helt til hun sovnet. Kost og hysjet sånn at hun vet du er der. Og så etter en stund begynne å gå ut litt og litt når hun ikke trenger trøst lenger. Det MÅ ikke være brå overgang selv om HS mener det:)
mammarettogslett Skrevet 23. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2008 nei vi har jo ikke begynt ordentlig med grøt ennå så jeg venter litt med det. Det har vært veldig ofte og unødig pupping på natta, men en gang syns jeg er greit, både for meg og henne. kanskje det går litt bedre i kveld, at den første natta er verst?(*håpe håpe*)
Gjest Skrevet 23. august 2008 #4 Skrevet 23. august 2008 Jeg synes vi ikke skal høre 100% på disse helsesøstrene....de vet ikke alt og er LANGT ifra oppdaterte på nyere forskning. Min hs mente bla at vi skulle flytte frøkna på eget rom når hun var 4mnd og når hun vokna på natta for å få mat, så skulle vi la henne grine i minst 15 minutter før vi gikk inn til henne!!! Det er jo helt horribelt. Vi måtte bare bli vant til at barn lager lyd mente hs!!!!! Nei, hør på mammahjertet ditt og gi henne litt mat enda på natta. Vi skal i hvertfall ikke begynne med nattavvenning før vi er oppi i minst to måltider med fast føde per dag. Og lykke til videre med å få henne til å finne søvnen selv, det ser ut som om dere har klart det;-)
mammarettogslett Skrevet 23. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2008 desverre er det like ille når jeg prøver å få henne til å sovne nå på dagen. blitt bysset i 5 mnd så jeg skjønner det jo, men er jo så vondt å høre på...og ingenting jeg gjør hjelper:(
lille sprelle Skrevet 23. august 2008 #6 Skrevet 23. august 2008 barn gråter som regel av en grunn. Å være trøtt kan være en av dem, men også litt ubehag i magen (f.eks. luft). Hos oss går det ganske greit å legge om hun ikke er overtrøtt eller har noe luft på gang den ene eller andre veien. Det blir imidlertid av og til amme i søvn likevel. Synes det er vanskelig å vite forskjell på vondt på grunn av noe smerter og "sovegråt"
anne* Skrevet 23. august 2008 #7 Skrevet 23. august 2008 Enig med hun over som synes dere skal være på rommet med henne:-) vi har samme problemet her i gården med jenta vår. Vi har derimot en veldig ok helsesøster som fortalte oss at når barna bikker 6mnd + så begynner søvnen deres å bli litt mer viljestyrt. Mini er snart 6 mnd nå, og vi begynner å se bedring. Det går sakte, men det går framover. Vi snakker her om ei jente som har blitt bært i søvn:-) nå legger vi henne i vogga, og sitter ved siden av. Noen kvelder må vi rugge litt på henne, men det tåler vi:) Hold ut litt til før du utsetter dere for masse grining er mitt råd:-)
Axus' girlfriend Skrevet 24. august 2008 #8 Skrevet 24. august 2008 ser ut til at vi er i samme situasjon Nybakt_. Oda har aldri funnet søvnen selv, enten har hun sovnet ved puppen, vi har trillet, bysset osv. Synes det er en del av spebarnstiden jeg, og har egentlig bare hatt det kos. Men nå er hun blitt 5mnd og jeg synes det er greit å kunne slappe av på kveldene, gå meg en tur mens sambo sitter hjemme - og da må hun kunne finne søvnen selv (har brukt puppen masse på kveldstid). Begynte da forrige lørdag med å venne henne på egen seng - har samsovet fram til nå. Da la jeg henne sovende i sengen sin, og det gikk sånn passe greit. Hun våknet en del, og da tok jeg henne opp når hun IKKE skrek (skal ikke gi signaler om at senga er skummel). Etter hvert fant jeg ut at dette vil fungere bedre om hun faktisk sovner selv her, hun våkner jo hver gang hun treffer madrassen! Så for to dager siden la vi henne trett, mett og blid i sengen. Hun sutret, skrek og var i perioder veeeldig glad fra 19-2330. Jeg satt ved siden av henne hele tiden, sang og koste. Tok henne opp om jeg syntes det var nok og roet henne helt ned. Og til slutt sovnet hun da! Neste kveld sovnet hun etter en time, og i går sovnet hun med en gang hun traff senga. våknet etter 30min, og sovnet av seg selv etter litt sutring etter ca 15min. Er kjempe slitsomt og kjedelig mens det står på, men det er verdt det. jeg er anti-ferber/skrikekur. Vil anbefale å vær der for babyen din, slik at den føler seg trygg. Og ikke få henne til å tro at senga er skummel, vent alltid med å ta henne opp til hun ikk gråter. Dette har funket for oss i hvertfall:) send pm om du lurer på noe - jeg er langt i fra noen ekspert, men har som sagt nettopp gjennomgått det samme selv:)
~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 24. august 2008 #9 Skrevet 24. august 2008 Jeg tror dette er noe man må føle på selv.. men om man bysser, ammer eller ligger sammen med barna sine til de sovner, så får man det vanskelig senere.. du får den skrikingen en gang uansett.. det er ikke til og unngå når man skal venne barna av med ting.. men om din samboer tåler og høre ongen skrike mere enn du, så kan du prøve og dra bort en liten tur i nærheten, slik at du ikke hører, men likevel er tilgjengelig om ting skulle bli for ille om du skjønner? snuppa vår er 5 uker.. og hun har så smått begynt og ligge i sengen til hun sovner.. men der er det ikke noe mye skriking heller da.. hu ligger og pludrer med seg selv.. kan skrike litt, men da går jeg inn og gir hu smokken.. og det funker hvertfall her.. sovner til slutt i helt mørkt rom.. tar max 1 time før hu sovner.. om hu skriker mye og lenge, da tar jeg hu selvfølgelig opp.. (litt til far's iritasjon tror jeg..hehe.. men det bryr jeg meg ikke om;))
Nenya^juni2010 Skrevet 24. august 2008 #10 Skrevet 24. august 2008 Jeg tror ikke at man utsetter skrikingen ved å sørge for at barnet er trygt og være der for barnet når det skal sove. Den skrikingen MÅ ikke komme! Jeg mener heller at man legger grunnlag for en trygg unge. En unge som er trygg på foreldrene sine og dermed også mer selvstendig!
Har to herlige gutter! Skrevet 24. august 2008 #11 Skrevet 24. august 2008 Dette vet vi alt om, vi gjennomgikk en søvn metode forrige uke der vi ventet 4 min på gangen før vi gikk inn dyttet i smokk og var der max halvt minutt før vi gikk ut igjen,...og inn igjne etter 4 minm,,,,til han endelig sovnet...Gjøres til han sovner.. før dette ville han ha mat hver 3 time!! 1 natten tok 1,5 t før han godtok at han ikke fikk mat kl 0130..,neste natt 20 min!! og så nå etter en uke trenger vi ikke alltid gi mat kl 2300 heller...han finner søvnen selv dersom han våkner ..og får mat da i seks tiden!!(best å sette av en helg der far gjør det nattestid og du tar baby på dagen) Tar som regel 2-3 dager før du merker endring, men tro meg DET ER VERDT DET!! lykke lykke til, vet det er tøft men vet at dere går inn hvert 4min vet babyen at den ikke er alene og tilslutt sovner den løpet av de 4 min
Nenya^juni2010 Skrevet 24. august 2008 #12 Skrevet 24. august 2008 Babyen vet ikke at dere kommer inn igjen om 4 minutter. Babyer har ikke begrep om tid.
Labambie Skrevet 24. august 2008 #13 Skrevet 24. august 2008 Dette med å sove er noe små barn trenger å lære akkurat som alt annet. Det høres ut for meg som om mange her har utrolig høye forventninger til de små. Og som hun over sier, de har ikke begrep om tid. Det å la et lite barn ligge å skrike alene (eller skrike generelt) er jo grusomt. Da har du et grusomt kaldt og egoistisk mammahjerte iallefall... Du forventer jo ikke at et barn på 5-6 mnd skal kunne krabbe, selvom noen selvsagt gjør det. Samme sak med dette å sove hele natten / finne søvnen selv.
Yo&La+spire Skrevet 24. august 2008 #14 Skrevet 24. august 2008 Vil bare si at det er helt feil at man maa ta det med skrikingen en eller annen gang uannsett. Man kan velge aa skape trygghet og tillit hos barnet sitt og dermed unngaa skrikekurer og mye skriking generelt. Eg har aldri avvent snuppa med noe. Hun fikk pupp paa natta til hun var 9 mnd, pupp paa dagen til hun var litt over aaret og hver gang hun skrek gikk eg eller sambo inn og trostet. Hun avvente seg selv med pupp baade paa natt og dag og sovner naa max 10 min etter at vi har lagt henne, uten noe graating. Dersom hun ikke er saa veldig troett ligger hun aa leker litt for seg selv til hun sovner. Min datter er ikke er "vidundersovebarn" og vi har hatt vaare perioder med sutring og vanskelig legging, men har holdt fast paa at hun ikke skal graate, iallefall ikke alene. Vet om mange andre som ogsaa har brukt denne "kuren" og har hatt det paa samme maaten, og oppnaadd samme resultat. Det er fullt mulig aa faa barnet til aa legge seg fint uten graating! Men man maa ha tolmodighet og stole paa seg selv og mammahjertet sitt, og ikke alltid paa det HS sier;) Lykke til!
vimsa;) Skrevet 24. august 2008 #15 Skrevet 24. august 2008 sitter å leser alle innlegg og vil legge til en liten kommentar.. jeg har i utgangspunktet vært veldig mot at datteren skal skrike, så hun har nok nesten aldri måtte gjøre det. vi har bysset vi har bært og puppet. hun er nå sju og en halv måned. men syns dere som sier så bastant at babyen ikke skal skrike er litt lite nyanserte også. for av og til er det helt forferdelig for mamma og høre på, men kanskje det beste for babyen ( da mener jeg av og til) det jeg mener er at alle tilfeller er forskjellig. som hos oss foreksempel, vi har nå en liten jente som er nesten kontant trøtt. for hun får så masse avbrutt søvn. Antakelig fordi hun har lært å forbinde søvn med meg. derfor når hun våkner om natten våkner hun opp og klarer ikke sove for det er noe anderledes enn når hun sovnet. og må feks ha pupp for å sovne igjen. for meg er det helt greit, men hun blir tydelig trøtt av alle oppvåkningene.. selv om hun ikke er våken lenge. tok kontakt med en søvnterapeut og fikk vite at dette er fordi hun ikke kommer til de dypeste søvnfasene pga oppvåkninger.. skal være komplisert.. og for å ikke våkne opp måtte hun lære og ikke assosiere søvn med noe annet enn seg selv.. jeg mener at det ikke alltid er av egostiske grunner mann må lære baby og finne søvnen selv.. !!! det blir litt lite gjenomtenkt å si det synes jeg!! tro meg jeg ville heller våknet 100 X om natten enn å la min lille skrike, men det ser ut som vi ikke har noe valg.. for hennes del!! så mitt budskap er til noen av dere over, slutt å anklage folk som velger andre metoder enn dere!! jeg vil legge til at jeg ikke er komfortabel med å gå fra lille når hun gråter så det kommer jeg ikke til å velge, men gråte må hun nok. ja; jeg har prøvd no cry solution, sjekke henne hos lege .. det meste tror jeg.., men noen babyer vil bare ikke sove tror jeg.. huff nå har jeg tømt meg.. måtte bare for dette er et litt sårt tema for meg om dagen..
Gjest Skrevet 24. august 2008 #16 Skrevet 24. august 2008 Vil legge til at man trenger ikke la babyen gråte for å få inn nye vaner. Et av mange eksempler: Vi samsov til frøkna var 4 mnd og da la vi henne i egen seng. De første tre nettene våkent hun opp velig ofte. Vi tok henne bare opp og bysset henne tilbake i søvn før vi la henne ned igjen. Hun har faktisk aldri gråti noe på natta og nå er hun 5 mnd og sover trygt og godt i egen seng på eget rom - hun vet at vi er der for henne:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå