lizaloo Skrevet 23. august 2008 #1 Skrevet 23. august 2008 Hei. Har ei tullepå 11 dager og hun vil bare sovne ved puppen. Hadde liksom bestemt at dette barnet skulle lære å finne søvnen selv, så vi prøver å legge henne når hun er våken/døsig for å se om hun sovner selv. Men da begynner hun å knitre og protestere litt og det ender med at jeg pupper henne i søvn. Hva mener dere/gjør dere? Er det for tidlig å tenke sånn? Og kan jeg la henne ligge å klage litt? Lar henne ikke gråte noe særlig da...... Takker for svar:)
2hærligegutter Skrevet 23. august 2008 #2 Skrevet 23. august 2008 Jeg ville prøvd smukk jeg da, tydlig at hun har et stort sugebehov. Og så lenge hun tar puppen bra burde ikke det ha noe å si ang ammingen. Jeg måtte gi det første natta, da var jeg så sår
2 prinsesser Skrevet 23. august 2008 #3 Skrevet 23. august 2008 jenta mi er tre uker, hun sovner og med puppen, skal ligge å su helt til hun sovner, begynner å bli ganske sår, så har begynt så smått å pumpe meg, og la henne ta flase i stedet. sutt vil hun ikke ha.
En snupp - og en knert i magen Skrevet 23. august 2008 #4 Skrevet 23. august 2008 Hei, Jenta vår er 7 uker i morgen og jeg lar henne fortsatt puppe seg i søvn (eller, det skjer av seg selv innimellom når hun er trøtt nok når hun får mat), ellers bysser vi henne. Hun finner så langt ikke søvnen selv (har skjedd to eller tre ganger, kanskje), men det ordner seg nok etter hvert. Vi kommer uansett ikke til å starte på den runden om en måneds tid. Mulig vi lager ris til egen bak, men så lenge hun er rolig på kveldene og sover det meste av natten bortsett fra til mat så går det helt fint så langt.
Ranveig R Skrevet 23. august 2008 #5 Skrevet 23. august 2008 Jenta vår hadde gulsott og sov dermed omtrent konstant den første tida, trur det første til at ho i ettertid og har klart å finne roen sjølv, så vi har vore heldige med ho og soving. Storebroren derimot var eit anna kapittel. Han sovna berre ved puppen. Hadde eg visst det eg gjer no, hadde vi begynt med smokk lenge før han var 3 veker gamal (som var rådet vi fekk). På det tidspunktet nekta han nemlig, og måtte puppast i søvn. Han måtte og SOVE på puppen, våkna når eg flytta han (eller meg). Når han skulle legge seg måtte eg ligge ved sida av han, puppe han i søvn og prøve å snike meg ut av senga utan at han merka det. Det tok fort både to og tre forsøk før det gjekk. Det var umulig å flytte han etter han var sovna, dermed måtte han ligge i senga med meg om natta. Forferdeleg slitsomt i lengden! Som eit under godtok han plutseleg smokk då han var 3-4 mnd gamal, og då fekk vi ein heilt ny kvardag. Han kunne sove i si eiga seng (i alle fall delar av natta), og pappaen kunne legge han. Likevel klarte han ikkje å finne roen sjølv (vi måtte vere der/klappe litt på han/synge til han sovna - og det kunne ta lang tid), og vi har brukt over 2 år på å få han til å klare å sovne på eiga hand. No (snart 3) går det som ein leik, men vi har jammen meg jobba veldig med å få det til. Så denne gongen har eg vore fast bestemt på at jenta a) skulle få tilbud om smokk så snart vi såg at ho la på seg (det var etter 4 dagar) og skulle lære seg å finne roen sjølv. Vi fekk som nevnt ein veldig grei start søvnmessig, og den gode trenden har berre fortsett. No (9,5 mnd) legg eg ho ned i senga si, gir ho smokken, seier god natt og går ut. Ho "syng" litt for seg sjølv, lagar litt knirkelydar, og så sovnar ho etter ca 5 minutt. Eg er ikkje fan av å la babyen ligge og grine, men litt knirking godtar eg. Viss jenta vår er sutrete, går eg fram og tilbake og gir smokken/stryker litt på ho, eller eg står inne på rommet borte ved døra, så ho "senser" at eg er i nærleiken. Ein må egentlig berre finne ut av ting sjølv, alle babyar (og mødre!) er forskjellige, og godtar forskjellige ting. Alt andre kan gjere er å dele erfaringar, som ein kan velge å høyre på eller forkaste. Du får uansett ha lykke til, det er ikkje enkelt dette med søvn (til tross for at det jo egentlig er omtrent det enklaste i verda...) )
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 23. august 2008 #6 Skrevet 23. august 2008 Mini lærte å finne søvnen selv da han var en 6-7 uker tenker jeg. Vi holdt på med byssing og amme i søvn lenge. Etterhvert ordnet det seg gradvis av seg selv. Tror vi "øvde" litt ved å legge han våken i senga etter kveldsstellet, men når han begynte å skrike tok vi han opp. 11 dager er veldig lite, så ville ha sett det litt ann før du virkelig går inn for å lære henne og sovne selv. Gi henne litt tid, så er det meget mulig hun finner ut av dette selv
*bubbs* Skrevet 23. august 2008 #7 Skrevet 23. august 2008 aner ikke hvordan det vil gå enda, men vil bare si at vi sliter med det samme som deg. snuppi er 5 uker..
anette&tutta mari :) Skrevet 23. august 2008 #8 Skrevet 23. august 2008 vi innførte smokk andre uka - det funker fint:) tutta har enormt sugebehov!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå