Gå til innhold

Embryo adopsjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen som har forsøkt dette her? Siden forrige IVF ikke gikk så må jeg innrømme at jeg har tenkt veldig på alternativer. Er ikke så opptatt av gener, ønsker oss bare veldig barn og ut fra det jeg leser så tror jeg det kan passe for oss. Ser at spania har denne muligheten. Noen med erfaring på godt og vondt fra enten institut marques eller embryoadopsjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Skjønner jo at du begynner å tenke i nye baner, men jeg tror nok eggene dine er gode nok. Hvis det derimot skulle bli påvist noe rart, kan du kanskje bruke eggene til kona? Hvis det er en mulighet?

Har et venninnepar, der ho ene er kommet i tidlig overgangsalder, og hun har INGEN egg igjen. De skal mest sannsynlig til en klinikk de har kontaktet i England, der ho ene skal donere egg til ho andre.

Er jo den optimale måten å få barn på hvis man er to jenter, for begge blir del av barnet. Men det koster!! Du kan få redusert utgiftene betraktlig ved å donere bort overskuddsegg, men det er jo ikke for alle.

Jeg er sikkert på at dere skal klare det uansett :)

Skrevet

Takk for oppmuntringen:) ingenting er spikret i stein men godt å vite at det finnes en løsning:) Kona er eldre enn meg, så det er et usikkerhetsmoment. Men vet england har mulighet for egg swap så tenker på det og. Alt bra m dere?

Skrevet

Prøver jo å oppmuntre så godt jeg kan, men skjønner så inderlig godt skuffelsen deres. Og dere har jo vært ganske uheldig, med to avbrutte forsøk. Jeg synes det avbrutte forsøket vårt var noe av det verste vi gikk gjennom, for da fikk vi liksom ikke prøve engang!

Men, det er jo ikke normalt at det er noe galt med 5 egg, og tror derfor at det var uheldige omstendigheter rundt dette, og ikke at det er noe galt med eggene dine.

Neste gang, med lang protokoll og alt tror jeg det blir bra. Men vær obs på overstimulering! Pass på at du ikke begynner på høy dose.

Med oss går det perfekt, og koser oss med å kikke på babyutstyr og planlegge ting som må i orden før guttebassen vår kommer :)

Skrevet

Det føles bare så bra å ha alternativer kan du si, det legger så mye mindre press på meg ift neste IVF. Men ser jo her på BIM at ganske mange har opplevd det og så gikk det bra likevel.

Og det hjelper veldig at du muntrer meg opp :) Bare så det er sagt! :):):)

Skrevet

Har vært igjennom 3 AID og 2IVF med donorsæd ved Ciconia med resultatene egg/befruktet/innsatt/frys 6/3/1/0 og 6/3/0/0. Konklusjonen var dårlig eggkvalitet.

Jeg bestilte Embryoadopsjon ved IM Barcelona og fikk satt inn to ferske egg (de gjør det uten ekstra kostnad om de har noen til overs) i juli. Postitiv test på første forsøk og er nå 9+2.

Har bare positive erfaringer med den klinikken. Det er kun de og IVI Valincia som tilbyr ambryoadopsjon, men IVI har ikke mailtjeneste lenger og det synes jeg ble tungvint.

Vet det er et tøft valg du står overfor nå, og ønsker deg lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar:) Jeg har veldig godt inntrykk jeg og, de svarer på mail på et blunk. Prisen er ok og, ikke verre enn vanlig IVF. Kan jeg spørre om man er garantert to embryo hvis det er det jeg ønsker satt inn? Takk for svar det satte jeg pris på! Og at du fikk klaff er jo bare topp!

Skrevet

Hei Cathy!

Jeg har bare positive erfaringer med I. Marques. embryoadopsjon defineres primært som et brefruktet egg som noen andre har fått laget - det er ikke så dyrt, og fungerer sikekrt ofte bra. Men man kan jo også få begge deler donert samitid - med to donorer valgt for å matche dere; det fikk jeg. Jeg prøvde ikke med egne egg først, pga tidlig overgangsalder og forventet dårlig kvalitet på egg. For meg var det viktigste og lykkes så raskt som mulig, og å få et så godt embryo som mulig. Og med et embryo der kvinnelig donor er 24, har dette mye bedre kvalitet enn det ville hatt hvis jeg hadde brukt egne egg (er 43 nå)- med tilsvarende mye lavere sjanse for komplikasjoner i svangerskapet. Jeg har ikke tatt noen tester i svangerskapet pga høy alder for eksempel - det regnes som helt unødvendig. (men jeg har blitt godt fulgt opp altså :-) )Jeg lyktes på andre forsøk.

Har hatt et flott svangerskap, og min lille gutt kommer om tre måneder. Lykke til med deres valg,

Klemmer fra

Skrevet

Hei CathyS

Som nevnt her er jo embryoadopsjon at man får satt inn frosne egg fra par som har vært igjennom IVF allerede og som har beslyttet at de ikke ønsker å benytte seg av sine "overskuddsegg".

Ulempen med embryoadopsjon er at du ikke får noen innvirkning på hvilke opprinnelsen til embryoene. Hverken hår, øyne, høyde eller det som ellers er vanlig ved donasjon. De siser de vil gjøre sitt beste for å finne en match.

Ved IM Barcelona setter de inn 1, 2 eller 3 embryo avhengig av hva du selv ønsker. De anbefaler minimum 2. Du skal være garantert topp kvalitet på alle embryoene de setter inn. Dersom de embryoene de tar opp ikke er topp kvalitet legger de dem til side og finner frem noen andre. Alle embryoene som settes inn er fra samme par de blander ikke.

Ved en enkelt behandlign med eggdonasjon som er 3 ganger så dyrt har du heller ingen garanti om antall egg, kvalitet og hvor mange som går til frys. Min vurdering var derfor at sannsynligheten for å lykkes ville være like høy ved embryoadopsjon. Spesielt i og med at de også vil gi deg ferske egg befruktet med sæddonor om de har noen ekstra der og da. Hvor de får de ferske eggene fra sier de ingen ting om - dette er business for dem (kynisk men sant dessverre). De jeg fikk var fra en 25 år gammel kvinne og gutt på 24. To perfekte egg, ingen grums eller ugjevnheter ett 6delt og ett 4delt.

Lykke til :-)

Skrevet

Tusen takk for svar, skjønner mer nå :) Er ikke så opptatt av å velge donors karakteristikker, for meg ville det bli mer som en adopsjon hvor jeg er så heldig å få med meg også starten. Men alt passer jo ikke for alle. Greit med alternativ som sagt, det legger mindre press på at IVF i nov må lykkes. Embryoadopsjon koster mindre enn det vi har brukt per forsøk med IVF. Ha det fint videre og nyt den voksende magen :)

Skrevet

Hei @Desea!

Kan jeg få linken til klinikken av deg?

Hva koster det for embryoadopsjon med alt inkl.? Tenker da med reise, opphold, med., embryo.

Skrevet

Hei

Håper det er greit jeg slenger inn et svar...

http://www.institutomarques.com/

De koster 3500 Euro for selve behandlingen og 100euro for obligatorisk forsamtale. Flybillett er kjapt oppe i 2500.

De svarer lynraskt på e-post og alt i første e-post fikk jeg tildelt egen konsulent som har "min sak". Ikke til forkleinelse for Nordica, men det kan ta tid med Nordica og det er deilig å få utfyllende info uten å be mer enn en gang.

Skrevet

Glemte å si at medisinen bare er hormonplaster og stikkpiller og det skal visstnok være billig(ere) å kjøpe det i Spania.

Alle egg er fra donorer under 35 år.

Skrevet

Takk skal du ha. Det var da en vanvittig flypris. Er det for en eller to? Tenker dette kanskje kan være noe for meg dersom det ikke går på femte IVF-forsøk.

Skrevet

Lurte på om du og hadde tenkt tanken :) Litt av en prosess dette!

Det var NOK jeg mente for flyet, ikke i Euro. ca 2100-2500NOk for en person tur-retur.

Skrevet

Da ble jo flyprisen grei. Lurte litt med nesten 20 000 kr i fly, he he. Tenker tanken men skal i allefall ha et IVF-forsøk til.

Skrevet

Nå har jeg repsekt for at de valg folk gjør er gjennomtenkt.

Jeg vil likevel - eller nettopp derfor - spørre hva dere tenker om det at dere ikke kjenner noesomhelst til barnet genetisk, annet en at minst en av foreldrene ikke kan få barn.

Jeg tenker særlig på informasjon rundt arvelige sykdommer o.l., men også på at man ikke vet hvor barnet kommer fra /siden det er folk fra overalt som kommer til Spania), og at det dermed kan komplisere ting for barnet og dets etterkommere hvis det trenger organdonasjon osv.

det er klart, man kan si det blir som adopsjon - bla.. er det stor sannsynlighet for at minst en av de biologiske foreldrene er spanske, slik at barnet blir "middels høy og mørk" - og i mindre grad ligner på sin "sosiale" familie - men ved adopsjon vil det i større grad være kjente biologiske foreldre, søsken m.v.

(får man en datter, må hun da ligge unna alle spanjoler?..)

Er slike ting noe dere tenker på, eller tar dere det litt på hæl'n?

Skrevet

Kjære anonym

Jeg har respekt for at de som ikke har satt seg inn i temaet kan stille spørsmål som har de enkleste svar. Det jeg ikke har respekt for er antydninger om at vi her inne ikke er reflekterte i våre valg. Da vil jeg heller anbefale at du faktisk bruker litt mer tid på dette forumet.

Så til det du spør om:

Blandt de jeg kjenner som har laget barn på "historisk vis" er det ingen som har latt sitt valg av partner bli styrt av partnerens genetiske opphav. Hvorfor skal så jeg gjøre det?

Vedrørende informasjon om arvelige sykdommer er dette vel heller ikke et normalt partnerutvelgelseskriterium? Fakta ved all donasjon er at den donerte part blir screenet for fler sykdommer en en gjennomsnittsperson blir i hele sitt liv.

Videre vil det ved fare for "liv og helse" eller alvorlig kriminalitet kunne opplyses om hvem donor er.

Det er også begrensninger på hvor mange opphav som en donor kan bidra til (i spania er grensen 6 levendefødte barn). En grense etter min mening så lav at dersom ditt opphav har vært utro er kanskje sannsynligheten for at du må holde deg unna alla nordmenn like stor.

Vær trygg Anonym, ingen her inne tar denne prosessen på hæl'n.

Skrevet

Takk, Desea. Å ta på hæl`n er på ingen måte en dekkende beskrivelse av tanker og prosesser i forkant! Men når tankene er tenkt og diskusjonene - med seg selv og andre - unnagjort, så er det likevel en enkel avgjørelse. Har likevel full forståelse for at det er vanskelig å sette seg inn i tankene og avgjørelser som har kommet etter en kronglete - og kanskje både tøff og lang vei for mange.

Skrevet

Først og fremst slutter jeg meg til det @Desea skriver. Nest etter det må jeg si at dette er ikke forum for diskusjon på hvorvidt vi som velger donor har tenkt gjennom dette eller ikke. Spesielt ikke når Anonyms innlegg tydelig bærer preg av å ha svaret allerede og med det skal opplyse oss om hva vi ikke har tenkt igjennom. Det finnes nok av andre forum for dette og å stille spørsmålstegn ved hvor gjennomtenkt dette er for oss, er for meg arroganse i praksis og når det signeres anonymt oppleves det for meg som feigt. Anbefaler at du Anonym fortsetter debatten i et annet forum, dette er for de som velger donor av det ene, andre eller begge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...