Gå til innhold

Noen her som har kjennskap til tegn til tale og Karlstadmodell...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!

Jeg har en datter som straks blir 2 år. I bhg skal de begynne med tegn til tale og Karlstadmodellen... Noen som har kjenneskap til dette? Noen bøker å anbefale??

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil virkelig anbefale deg alt du kan komme over av Irene Johansson.

http://downsnett.komsa.no/KARLSTADMODELLEN.htm

Ellers veit jeg om ei som holder til i Elverum du kan forhøre deg med, hun jobber med dette daglig og er utdannet hos Irene.

Vi ga opp Karlstadmodellen, men bruker fortsatt tegn-til-tale.

Kan jeg spørre hvorfor dere skal begynne med dette?

Skrevet

Takk for svar.

Datteren min er blitt henvist til PPT, fordi hun er sen motorisk og er sen språkmessig. Det er de som har anbefalt å bruke Karlstadmodellen og tegn til tale.

Skrevet

Vi har erfaring med tegn til tale, og det var det som satte fart i språkutviklingen, faktisk. Ungen begynte med det som 3 åring. Hadde lite til ingeting av språk, forsto, men snakket ikke. Kun "mamma" kunne andre forstå av det lille ungen sa.

Jeg vet der finnes bøker, snakk med biblioteket, eller spes.ped. så får du sikkert tips. Den boka vi hadde, tror jeg ikke er på markedet lenger, men kanskje biblioteket har den. Tror den heter noe sånt som "mer en 1000 tegn".

Vi bruker det ikke lenger, for dette er noen år tilbake i tid. Og ungen har hatt 3 år med intensiv spes.ped.-trening(5 dager i uka i bhg). Så fra å ikke snakke som 3 åring, er ungen nå nesten på linje med jevnaldringer i språket:)

Diagnosen var ekspressive språkvansker.

Skrevet

Tusen takk for svar.. Det høres veldig lovende ut for datteren min også da.. Hun blir 2 år i september. Sier mamma, pappa, voff, voff. Men hun forstår mer da.

Hun får trening av en spes ped 3 -4 ganger i uka. Jeg har ikke fått noe dagnose enda, men PPT vil ta en utredning til høsten..

• 3 uker senere...
Skrevet

dytter! Vi skal også begynne med tegn til tale for vår to år gamle gutt. Dette etter anbefaling fra spes.ped som har observert han i barnehagen....Hva slags språk har din datter? sønnen min uttrykker navn på ting, men setter ikke sammen setninger eller uttrykker handlingsord (som spise mat, kjøre bil etc). Interessant å høre andres erfaringer...

Skrevet

sorry - leste lengre ned at du hadde svart på spørsmålet om hva slags språk datteren din har.

Skrevet

Har lest et sted om en barnehage som brukte tegn til tale på en småbarnsavdeling med bare funksjonsfriske barn )ble også fulgt opp hjemme). Dette var et forskningsprosjekt hvor teorien var at det ville ta lengre tid før barna begynte å snakke. Stor var derfor overraskelsen da språket kom tidligere enn "normalt".

Vi brukte tegn til tale til guttungen fra 6-mnd alder. Ord som sulten, tørst, trøtt, potte, ferdig "tegnet" han lenge før han klarte å si mamma og pappa. Tegnene forsvant av seg selv når han begynte å snakke.

Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare.

Datteren min gjør tegn til sove, tørst, pusse tenner foreløbig. Men er fortsatt veldig nytt..

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei. Vi skal også begynne med Karlstadmodellen, men venter ennå på spesialpedagogisk senter. Så vidt jeg har forstått er modellen bygd opp i ulike nivåer. Vår minste er 1 1/2 år og har ingen ord, knapt babbling. Han begynner da på nivå 1- tror jeg. Men det er et stort poeng at dette opplegget er noe barnet møter gjennom hele dagen. Derfor skal både barnehagen, vi foreldre og andre nære omsorgspersoner delta på kurs og bruke dette i hverdagen. Snakk med barnehagen og be de informere deg. De kan sikkert også hjelpe deg å finne aktuellt stoff.

Lykke til : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...