Gå til innhold

Termin i Mars, mulig å gjøre ferdig skoleåret?

*kaisa*

Anbefalte innlegg

Har begynt første året på sykepleierstudiene nå, og det bør jo være mulig å få tatt ferdig første åre selvom jeg skal føde i Mars?

Om man leser mye hjemme, og evt. tar med seg babyen på de oblikatoriske, praktiske treningene på skolen? Forelesninger på høyskolen kan jo umulig være obikatorisk, og så lenge jeg klarer å stå eksamen, så må det velll være mulig å gjøre ferdig det påbegynte året?

Er det noen som vet om dette krasjer med lånekassen sine regler? Eller er det noen andre som går sykepleier, og vet om dette er mulig?

Takknemlig for svar! :)

Fortsetter under...

Det vil være veldig avhengig av hvordan baby du får. Hvis du får en som holder deg våken hver natt vil det kanske være vanskelig, men det er absolutt ikke dumt å planlegge det slik! Du kan også være heldig og få en som bare smiler og sover hele tiden.

Dessuten kan du som regel konte eksamene i august, så om du ikke klarer alle i mai så er det ingen krise.

Det hender at fag har obligatorisk oppmøte på høgskolen, men det er ikke det som er mest vanlig. Sannsynligvis vil det gå bra.

Jeg fikk forøvrig beskjed på høgskolen jeg går på at de kunne være behjelpelige med å tilrettelegge med hjemmeeksamener hvis det ble et problem. Men de måtte ha beskjed i begynnelsen av semesteret slik at faglærer fikk tid til å lage hjemmeeksamen som er mer omfattende. Nå går ikke jeg sykepleier, men en ide kunne nok vært å høre hvilke tilbud skolen din har. Informer om graviditeten din i øst og vest, og si at du vil prøve å fullføre eksamene. Jeg har veldig god erfaring med veiledere når man bare viser at man ønsker å stå på :)

• 2 uker senere...

Det er bare å prøve, stryker man så er det bare å konte. Jeg fikk en sønn i mars og fullførte skoleåret. Hadde ham med på det aller meste og de få timene jeg ikke kunne ha ham med fikk heldigvis far ta noen timer fri. Du får fødselsstipend fra Lånekassen fra tre uker før fødsel og fram til et år etter fødsel dersom far ikke tar ut noe permisjon, uansett om du fullfører, prøver og stryker, eller tar ut permisjon. Du vil ikke få fødselsstipend den perioden evt far tar ut permisjon.

• 2 uker senere...

Hei

Nå vet ikke jeg hvor i landet du går på sykepleien. Men dere har vel fått en plan som viser sånn ca når dere har eksamen eller?

Og når dere skal ut i praksis.

Går selv første året nå og skal ut i praksis ganske snart. Har eksamener da i mars bl.a

Obligatorisk på høyskolen bruker ikke være forelesninger på sykepleien. Men øvelsespost er obligatorisk bl.a samt andre dager men da (iallefall ved "min" høyskole) er det merket på timeplan. Samt man må skrive seg inn i en bok event. må ett signert brev fra veileder som skal vedlegges din mappe.

Som jeg har forstått det så er det ikke "bare" eksamener som må bli bestått for å få godkjent første studieår. Men også andre ting som f.eks de obligatoriske timene, øvelsene, 90% oppmøte på praksis.

Har selv planer om å få barn iløpet av studiet men håper at det klaffer på den måten at jeg kan gjøre klart høst semester i andre studieår og deretter ta permisjon i ett år.

Ønsker deg masse lykke til iallefall.

Annonse

Som hun over her sier, sykepleiestudiet er et av de studiene med mest obligatorisk undervisning. Dette er jo fordi det er så mye praktiske øvelser man skal lære, man MÅ delta på disse. 90 % oppmøtekrav er vanlig. Forelesninger er noe annet, de er som regel frivellig.

I tillegg er det jo praksis.

Men om du klarer det kommer helt ann på baby og din egen form. Men jeg ville ikke vært for optimistisk.

Også reagerer jeg på at så mange her inne, dette gjelder hele Gravid og student forumet, sier "om du ikke står på eksamen er det bare til å konte" Langt i fra alle studiesteder har kontemulighet. Ofte må man vente både ett og to semestre før man kan ta en eksamen på nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...