Colargoll77 Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 JEnta mi på 5 mnd begynte med et kveldsmåltid grøt og litt fruktpure om dagen for ca 14 dager siden. Etterhvert har hun blitt så hard i magen og har mye oftere avføring enne før. Jeg gir sviskepure hver dag, men vet ikke helt hvor mye jeg skal gi før det hjelper... Er det fruktpureen eller grøten som magaen reagerer på? Det er typisk at dette kommer på kvelden ved leggetid og nå er hun over to timer på overtid... Det virker ikke som hun har vondt i magaen akkurat nå siden hun holder show med prating og fliring til oss, typsik overtrøtt... Det har ikke kommet noe i bleia, men det har kommet en del luft. Begynner å angre meg litt pga grøten og lurer på om jeg skal vente ei stund med den siden jeg ammer og har bra med melk enda, Det er bare at hun er så interessert i annen mat og vi har lagt om leggetidene litt for henne samtidig som at vi begynte med grøten... flere med samme erfaringer?
Trine_80 Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Vi begynte også med litt smaksprøver på grøt da mini var litt over 5mnd. Han hadde da hatt veldig løs mage i 6-7 uker. Heldigvis hjalp det med litt grøt i magen, så avføringen fikk litt mer konsistens etterhvert. Vi holdt oss til noen ts i to uker, prøvde å øke til 50ml 3. uka, det gikk dårligere og dårligere. Han nektet å spise, slo skeia vekk og bar tullet. Jeg prøvde da å gi litt most potet blandet med mm. (20-30ml). Da sa det bom stopp i magen hans, og det varte i 5 døgn!! Det var gjerne dråpen som gjorde det, og at magen var blitt hardere og hardere av grøten, og poteten gjorde ting verre. Fikk løst opp med å gi sviskepure og malt utblandet i vann. (via sprøyte, for skeia nekta han å se på engang!) Uansett - vi har tatt pause noen dager nå med hele fastføden. Skal begynne igjen over helgen (er 6mnd i morgen) med en ny type grøt. Han ble tydeligvis lei hirsegrøten jeg begynte med. Skal nå prøve risgrøt med fruktsmak etter anbefaling av hs. Men jeg sliter enda med å få i ham annen væske enn mm, da han nekter å drikke av noe annet enn pupp. Og jeg ammer før grøten, må vente 1-2 timer etterpå for å gi grøt, ellers er han ikke sulten.. Får derfor ikke så mye væske i ham til måltidet. Dillemma her altså.... Rutiner har også blitt forskyvet litt. Må jo begynne med kvelds (pupp) i 4-5 tiden skal vi klare alt innen leggetid kl halv 7-7. Ikke lett dette her med mat altså!
Colargoll77 Skrevet 22. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2008 Nei, det er en helt egen vitenskap! Og når en har begynt å få inn en vane med legging og funnet ut et opplegg som passer, er det noe nytt som skal skje... Vi hadde litt problemer med kolikk -4 uker fra 2-3 mnd alder, men har hatt det fint frem til vi begynte med grøten bortsett fra at hun ikke la seg før oss... Håper ting går seg til etterhvert, men jeg må nok kutte kraftig ned på grøten ei stund til det roer seg i magen. Hun elska grøten og spiste med STOR lyst helt til for to dager siden, da hun bare begynte å gråte når jeg skulle gi henne. Håper ikke jeg har ødelagt den gode apetitten hennes nå. I mellomtiden får hun få litt mer sviske og fruktmos, som hun også elsker ) Det skal sies at hun hadde 38.5 i feber i forrigårs og i går, var slapp, uopplagt og sov mye. Vet ikke om det kan ha sammenheng med magen, men det kom to store bleier igår. Kanskje er det tenner som kommer også, har hørt at det kan ta md seg både feber og dårlig form. Tuppa mi har sovnet nå, men er nesten tre timer på overtid. Jeg nekter å gi slipp på den nye døgnrytmen hennes som egentlig fungerer veldig bra og skal kjempe meg opp til bronsekampen i mårra tidlig klokka åtte, så får hun heller sovne igjen i vogna etter ei stund. Bra det ikke er bare meg som sliter med dette ihvertfall. Vet du forresten om det er forskjell på type eller merke grøt hvordan det påvirker magen?
Trine_80 Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Nettopp! Disse rutinene... altfor kortvarige... Det er veldig godt mulig at det er tenner på gang hos jenta di. Vi merket ikke noe på mini her før det spratt opp to tenner nede, men jeg tror det er tenner på gang oppe nå, for han har vært litt utenom seg selv de siste dagene. Litt småvarm, fryktelig store bleier nå i 2 dager (men det er sikkert fordi det var stopp i 5 dager..) sov masse i dag formiddag, men ingenting etter kl 14 frem til legging, og generelt mer sutrete og krevende. Vil ha meg til å leke med ham hele dagen... Når det gjelder døgnrytmen så får du bare være streng og holde fast på programmet deres. Er du utholdene og sterk nok så vet du at de må gi seg til slutt. ;-) Mini her har prøvd nå i 2 kvelder å skrike seg til å bli tatt opp etter leggetid, for det fikk han lov til kvelden før pga at han hadde så vondt pga forstoppelsen i magen. Han hylskreik når han presset, stakkars. Vi tok ham inn i stuen og han begynte å se litt på tv som en liten distraksjon, mens jeg ringte legevakten for å høre hva jeg skulle gjøre. (hønemor meg ja..) Og dette var tydeligvis knallskoi for mini, for nå vil han det hver kveld.. Men, regner med vi har tatt knekken på det verste nå etter at han har måttet gitt opp begge kveldene etterpå. Når det gjelder grøttyper, så vet jeg kun at hirse skal være veldig bra for magen med tanke på at det ikke skal påvirke så mye. Jeg merket hvertfall ikke noe magevondt på mini i det hele tatt. Eneste var jo at han fikk litt mer konsistens på avføringen. Tror nok det var poteten som gjorde utslaget for forstoppelsen. Gav sikkert litt for mye til å være første gang. Ellers har du risgrøt og maisgrøt, som i tillegg til hirse er glutenfri grøt. Er bra å begynne uten gluten, men skal samtidig introduseres når du ammer pga en mildere tilvenning. Vet dessverre ikke så mye mer hvilken effekt de har på magen, men jeg kommer til å prøve å få i ham litt sviskemos evt. ha malt i grøten når jeg begynner igjen, for å slippe ny bæsjestopp. Håper bare han aksepterer skeia igjen snart... Heldig du som har ei som har god appetitt hvertfall! :-)
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 23. august 2008 #5 Skrevet 23. august 2008 Tror nok du skal gi skylden for treg mage til grøten. Den inneholder en del fiber som magen må jobbe litt ekstra med. Hvilken grøt gir du? Vi brukte maisgrøt med morsmelk ganske lenge, og med litt malt i grøten gikk det helt fint. Vil anbefale deg å prøve litt malt i grøten, dette både setter smak og gir litt fart på magen. Nå når vi lager grøt på vann må han ha både malt i grøten og gjerne litt sviske i løpet av dagen i tillegg. Min erfaring er at det må en del sviske til før man merker forskjell. Men her må du nesten prøve deg frem. Det verste som skjer er at han får løs mage til du reduserer eller kutter ut sviskene igjen... Evt kan du gi henne bare litt grøt sån at hun får stilt litt av nyskjerrigheten hennes, og heller "fylle på" med litt pupp da mm inneholder enzymer som hjelper på fordøyelsen kan dette være gunstig (forts m malt/ sviske i grøten) Eller som du sier, kutte ut grøten og prøve igjen senere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå