Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Sønnen min er 20 mnd og det eneste han vil spise av frukt er banan om den er most! ikke epler. druer, pærer, jordbær- ingenting! ikke bær engang! Han stikker noen gang tunga mot frukten så lager han bare grimaser og kaster den fra seg. Er ikke surt, virker bare som han synes det er "ekkelt". Av grønnsaker får jeg kun det i ham via middagsmat om jeg moser det inn i den. F.eks gulrøtter og brokkoli. Sukk, noen flere og har noen tips?
solita 06 Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Kanskje han har kryss allergier slik at eple, pære, nektariner m.m gir kløe bakerst i munnen? Har hørt om noen barn som ikke er glad i frukt av den grunn.. Min gutt på 19 mnd har stort sett bare villet ha fruktmos og smoothie,en sjelden gang frukt i biter. Men nå har han plutselig funnet ut han kan spise både eple, pære og banan, men da skal frukten være hel og IKKE i biter!! Skjærer jeg det i biter blir han illsint! Ellers har jeg og frosset smoothie i sånne ispinne former, så da blir det en solid porsjon frukt til dessert, som han kaller isch isch! og er strålende fornøyd med. Bruker kun eplejuice, banan, bær og eventuelt litt ananas, så verken meieri eller tilsatt sukker. Lykke til, han spiser nok frukt før han blir konfirmert :-)
<3 + <3 + ? Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Min gutt på 17mnd eeelsker frukt (det er herved døpt "goa"), og det som er mest populært er hvis jeg skjærer det i biter og legger det i en plastskål (type ikea) som han kan bære på mens han spiser. Da koser han seg masse. Ellers er det gøy hvis jeg skjærer eple i "pinner" og lar han dyppe dem i yoghurt....nam nam... Smoothies er også lurt....
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Vi har et allergibarn og legen vår sier at jeg ikke skal stress med allergi - fordi de er jo mulig at han også kan reagerer på frukt. Så vi har faktisk kuttet ut å mase om frukt. Men hun elsker fruktpure på glass og juice - så da får hun jo likevel i seg noen av næringsstoppene. Kanskje litt "grønn" men hvordan lager man "god" barnevennlig smootie - uten melkeprodukter ? "oppskrift"
solita 06 Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 Jeg vet jo ikke hva barnet ditt er allergisk mot, men jeg lager smoothie av: Nora lavsyre eplejuice (mild og god) banan frosne bær (du finner de i frysedisken) Noen ganger tilsetter jeg også ananas eller friske bær. En annen variant: eplejuice mango banan ananas Prøv deg fram, mye som kan brukes. Og så slipper man problemet med overmoden frukt! Når bananene nærmer seg prikkete, skjærer jeg i biter, putter i pose og inn i fryseren. Vi får sjelden spist en hel fersk ananas i slengen, så det som ikke spises samme dag havner i fryseren. En pose bær i fryseren, og stort sett eplejuice i kjøleskapet, så har man alltid sunt godteri tilgjengelig :-)
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 Takk for svar. Han er ikke allergisk nei. Vil bare ikke ha. Han er redd for å prøve andre matsorter også, men frukten nekter han. går jo om jeg moser, men problemet er at han nekter å bite av frukten. Han vil f.eks ikke holde en banan og tygge av den, enda han liker det! Er merkelig. Da han var mindre likte han å gnage på f.eks agurk skiver, nå skyr han alt med farge på rett og slett! fint om noen som har hatt barn slik som min svarer. Lurer på når han har tenkt å slutte være så "sta"...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå