Gå til innhold

Mye syke ved barnehageoppstart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nok litt sær, men gruer meg til mini skal begynne i barnehage, spesielt med tanke på omgangssyke. Snakka med ei venninne i dag og hennes gutt på 3 år hadde omgangssyka på mandag, hun sa de fleste barna på avdelinga hans hadde hatt det i helga som var og at det var slik hver høst. Er det noen av dere som har hatt oppstart i barnehage uten at barna har blitt syke/fått omgangssyke rett etter de startet der?

Trenger å høre at man ikke er dømt til å få det svineriet i huset titt og ofte så snart mini starter i barnehagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poden har gått i bhg i et halvt år nå, og fortsatt ingen omgangssyke (bank - bank - bank i bordet!). Men spør du om forkjølelse og øyekatarr, så har vi hatt noen runder med det, ja :(

Skrevet

Bare en del forkjølelse her..

Skrevet

jeg jobber i bhg og du må nok belage deg på noen runder med all mulig slags sykdommer..

grunnen til at det smittes så utrolig i bhg er fordi noen foreldre ikke holder ungene sine hjemme når de er syke eller at de ikke holder de hjemme lenge nok.

da mener jeg de foreldrene som faktisk gir ungene sine en paracet på morgenen og tror at feberen holder seg unna hele dagen så bhg personalet ikke merker noenting..

det er jo oxo en grunn at ungene blir syke er jo at de putter de samme ting inn i munnen osv..

Skrevet

Jeg har etterhvert fått meg den erfaring at noen barn er mer robuste enn andre og det er gjerne ulikt hva for sykdommer de lettest får. Ungene mine f.eks får lett øyektarr og forkjølelse, og har også hatt halsbetennelse og ørebetennelse og sånt, men de slipper for det meste unna spysyke og de har heller aldri hatt lus selv etter 3 epedimier siden største sin første dag for 4,5 år siden. Vi har vel hatt spysyke her 3 ganger tror jeg på 5 år. Min ene venninne derimot har spysyken på sine barn 2-3 ganger i året, men tilgjengjeld så har de aldri hatt ørebetnnelse ol.

Ellers er det ganske vanlig at barnet er mye sykt frste halvåret i barnehagen dersom det er førstemann. Barn nummer 2, 3 osv er gjerne mer syk som babyer i stede og slippere lettere unna ved barnehagestart. Dette stemmer i hvertfall med både mine barn og venninners barn. Så du må nok antagelig regne med endel småsykdom i starten ja, spesielt nå utover høsten, men det er ikke sikkert det blir spysyken.

Skrevet

Sønnen min har vært i barnehagen siden april og har vært småforkjølet en gang og øyekatar en gang. Ellers ikke noe som helst. :)

Skrevet

Takk for svar. Skjønner ikke at noen foreldre har hjerte til å pakke paracet i ungene å sende de i barnehagen, når de er syke har de det best hjemme i rolige omgivelser mener nå jeg. I tillegg blir andre barn utsatt for smitte. Har fått plass i friluftsbarnehage, så det kunne ikke falt meg inn å sende han i barnehagen hvor han må være ute meste av dagen hvis han var syk. Mini er forkjølt nå, skjønner ikke hvor han har hentet den fra, har ikke vært i kontakt med noen syke i det siste, så jeg håper han heller blir mye forkjølt enn mye omgangssyka.

Flere svar mottas med takk.

HI

Skrevet

Står en artikkel på vg.no i dag at et gjennomsnittsbhg.barn har 12 infeksjoner i året, i motsetning til de som er hjemme og har 6.

Skrevet

lillewirre på 18mnd har vært i barnehagen siden 7.august uten å ha blitt syk.

Skrevet

Småen var konstant syk de første 6mnd i barnehagen. Han var aldri på de 6mnd frisk og i bh 2 uker i strekk.. Det gikk i forkjølelse, influensa, øyebetennelse, bronkitt osv... Men han hadde bare vært syk en gang før han begynte der..

Omgangssyke har han faktisk ikke hatt en eneste gang. Bank i bordet.. :)

Skrevet

Hei!

Mine tvillinger har gått i bhg i 3 uker og på torsdag nå ble den ene syk. Rennende nese og feber. På lørdag ble den andre syk. Det samme og nå har mamma og pappa fått det også.....:))))))

Skrevet

Dere som har mye syke barn, de 10 dagene man får fri fra jobben i løpet av 1 kalenderår blir vel fort brukt opp? Hvordan løser dere det? Tror ikke jeg har lyst å skaffe barnevakt i såfall, selv ville jeg helst være hos min mamma når jeg syk som barn. Min samboer jobber i et selvstendig familieforetak og kan ikke være borte fra jobb.

Skrevet

Gutten vår hadde omtrent ikke en eneste hel uke i barnehagen fra han startet i oktober og frem til mai. Det var omgangssyke, ørebetennelser og omgangssyke. Og feber og øyekatarr og halsbetennelser. Og JA, vi tydde til å gi ham paracet om morgenen et par ganger - hadde aldri trodd det på forhånd, men han var i form til det og helt desperat etter altfor mange kjedelige dager hjemme. Så det så. Skyt meg gjerne for det.

Og hvordan vi løste alt fraværet? Ja, de 10 dagene for mor og far ble kjapt brukt opp, og uten besteforeldre i nærheten ble det mange kreative løsninger. Noen dager delte vi mellom oss (jobbet på skift altså), vi tok ut feriedager og vi avspaserte (jobbet kveld og helg). Greie arbeidsgivere ble gull verdt, men jamen er jeg glad for at det foreløpig ser ut som han nå er blitt bedre rustet... (håpe, håpe).

Skrevet

Til Anonym 20:40, skjønner det er fristende å pakke paracet i ungen da, men det blir fort en ond sirkel med mye sykdom i barnehagen dersom noen foreldre gjør det. Da blir alle ungene mye syke og alle foreldrene mye borte fra jobb. Er jo en stressende situasjon å stadig vekk må være vekke fra jobb, men å sende feberbarn i barnehagen er jo ikke så lurt med tanke på smitte.

I tillegg til alt fraværet pga sykt barn, fikk dere alle disse sykdommene selv, slik at dere på toppen av alt hadde mye eget sykefravær?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...