LillyMy+1<3 Skrevet 22. august 2008 #1 Del Skrevet 22. august 2008 Har termin i slutten av februar, og skulle egentlig begynne første året på en bachlorgrad nå. Men siden jeg bare kan gå første semesteret, før jeg tar ut mammapermisjon (noe jeg vil ha siden jeg er førstegangsfødende) vil jeg da måtte vente 1 år på å få fullført det andre semestre, og de avsluttende eksamene. Så jeg har bestemt meg for å søke om permisjon til neste år istede å heller begynne første året da, så jeg kan ta hele året samlet. Vil jeg da kunne motta stipend fram til fødselen neste år, og vil jeg få fødselsstipend? Jeg kommer til å stå som student, har betalt semesteravgiften etc å sånn, men kommer ikke til å være på skolen. Noen som vet noe ang dette? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138515277-jeg-bare-lurer-p%C3%A5/
Gjest Skrevet 22. august 2008 #2 Del Skrevet 22. august 2008 For å få fødselsstipend må du ha hatt krav på stipend eller lån i 6 måneder før fødselen. Hvis du ikke studerer eller har permisjon/utsatt studiestart har du dermed ikke krav på fødselsstipend slik som jeg forstår reglene. Bachelorstudier har dessuten som regel eksamener til jul og i mai, det er som regel nye fag etter jul. Jeg forstår egentlig ikke fordelen av å skulle utsette studiene for å kunne ta året sammenhengende. Hvis du skal ta permisjon vil du uansett komme i u-takt med de fleste i kullet ditt. Det blir jo også mer krevende å studere og på samme tid skulle ta seg av et lite barn, så hvis jeg var deg ville jeg nok bare kommet i gang med studiene så tidlig som mulig. Da blir det færre eksamener å ta senere når du har blitt småbarnsmor. Lånekassen sier: Tar du permisjon fra utdanningen, kan du fortsatt få fødselsstipend. Men husk: Skal du ta permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, må dette være på grunn av sykdom eller av faglige årsaker, hvis ikke kan du miste retten til fødselsstipend. -Med mindre det er et veldig spesielt opplegg på bachelorstudiet vil du nok miste retten til fødselsstipend. Alternativet blir da å opparbeide seg rett til foreldrepenger. Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Alternativt mottatt dagpenger hvis du har krav på dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138515277-jeg-bare-lurer-p%C3%A5/#findComment-138518671
LillyMy+1<3 Skrevet 23. august 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 23. august 2008 Har fått studieplanen for 08/09, og der er ingen avsluttende eksamener til jul, desverre. For jeg regna med at det var avsluttende eksamener til jul, og hadde dermed tenkt å ta de. Men siden eksamene er avsluttende til våren, synes jeg det blir dumt med et års permisjon midt i studieåret. Derfor velger jeg å ta hele året sammenhengende neste år istede. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138515277-jeg-bare-lurer-p%C3%A5/#findComment-138520487
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå