Gå til innhold

Fibromyalgitråd for alle med fibromyalgi.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurer pà om jeg hiver meg pà her :-)

Men kan noen si meg hvordan dere opplever fm?

Jeg har hatt mye vondt siden 15 àrs alderen. Har tatt blodpròver og alle viste at jeg er frisk som en fisk. Sà tok jeg ròntgen av hàndleddene i àr, og de var betente. Jeg skal til utredning nàr jeg har fòdt.

Jeg vet at FM ikke kan vises pà ròntgen, men synes selv jeg har hatt mange symptomer pà det. Mulig det er kombinert med noe annet....?

Jeg har periodevis vondt i skuldre, albuer, hàndledd og knaer. Det varer en 14 dager sànn ca, og sà er jeg bra et par mnd..... Opplever at jeg blir fort sliten og trenger mye sòvn. Om jeg tar i skikkelig og gjòr noe hardt fysisk arbeid, fòler jeg meg òdelagt i flere dager etterpà.

Det er verst om morgenen, men merker at jeg blir bedre og mindre stiv om jeg gjòr noen uttòyinger pà gulvet. Det er viktig à finne en gylden middelvei for min del: Ikke for mye aktivitet og ikke for lite :-)

Ser frem til à fà en diagnose snart, sà fàr jeg se hva som skjer fremover.

Jeg har vondt i nakke, albuer, håndledd, mellom skulderbladene, korsrygg, begge bekkenledd , knær og akilles.

Når tok du blodprøver sist gullunge? Hvis du tok røntgen av håndleddene, vistes det slitasje der?

Jeg har det også verst om morgenen ca en times tid og blir bedre av å bevege meg og av varme. Trenger et ganske varmt hus i forhold til normale folk...

Man kan ha normal aktivitet men man kan ikke bare ha masse aktivitet som vanlige mennesker, vi må ordne mye rundt det for å komme oss der.

F.eks deaktivering av triggerpunkter før trening, bygge seg opp med trening mens man går på betennelsedempende. Begynne mye lettere enn vanlige folk og få mye massasje mens man bygger seg opp.

Jeg skal også ha mer utredelse etter fødsel og nye røntgen og blodprøver.

hei. hiver meg inn her. jeg har vært syk siden 16-17 års alderen etter noen år med diffuse symptomer. fikk diagnose av revmatolog når jeg var 26 (tror jeg), og nå er jeg 31.

forrige svangerskap da jeg var 21 år, ble jeg mye bedre i alle symptomer, men datt i en dunge etter jeg sluttet å amme, da ble jeg mere eller mindre sengeliggende lenge. har hatt kronisk bekkenledd syndrom siden det svangerskapet. Noe jeg legger merke til at det er uvanlig mange med FM som har (bekkenløsning altså). fikk en bedring av leddsymptomer etter jeg la om til glutenfri kost, stor bedring. Ble etter mye om og men oppdaget at jeg hadde cøliaki. I den tiden hadde jeg en lege som ikke ville utrede meg videre for magesmerter, hun mente at alt skyldtes FM, og tok den lettvinte veien med å bare skrive ut mere og mere smertestillende. Så jeg måtte krangle meg vei til spesialist. i dette svangerskapet har jeg hatt en forverring av stort sett alle symptomer, så det ser ikke ut til å gå like greit som sist.

Er nå under utredning for sjøgrens syndrom, har vært hos øyelege som konkluderer med det, venter nå bare på time til leppebiopsi.

ellers plages jeg med låsninger i nakke, rygg og bekken som kommer tilbake og tilbake og tilbake.

når det gjelder symptomer bruker jeg bare å si at jeg har ikke vondt i øreflippene:-)) Det burde dekke det meste. ellers kan jeg føye til lysskyhet, tilbakevendende UVI, tretthet, og fryser bestandig. Klarer ikke mye psykisk stimuli, en ting i slengen er en fin ting, mye folk på en gang sliter meg fullstendig ut. Litt vanskelig å ramse opp symptomer når man har hatt det så lenge, da begynner alt å bli normalt.

Skal jeg begynne med en ny aktivitet, må introduksjonen skje hysterisk langsomt ellers ender det med betennelser i muskler. Ellers er store bevegelser forholdsvis ok, små monotome er helt grusomt.

ja det var meg, ble litt lengre enn jeg hadde tenkt:-))

• 2 uker senere...

Jeg har også fibromyalgi. Jeg har vært ok ganske lenge, men nå er jeg i slutten av 4. mnd og jeg har mye plager. I tillegg til vanlige svangerskapsplager som hodepine, bekkensmerter, oppkast og sånt, har jeg også vondt i hender, nakke, rygg, knær, bekken og lår. Jeg har lite eller ingen energi, og finner selv ting som oppvask og klesvask et kjempeork!

Jeg har merket at fm slår seg ut i full blomst etter påkjenninger, og i mitt tilfelle var det en STOR påkjenning ganske tidlig i svangerskapet som nå heldigvis har løst seg. Ikke til det bedre, men løst seg. Nå kommer etterdønningene med smerter hist og her. Gjør at jeg har mindre å gå på enn andre som gjerne ikke har fm. Slik virker det iallefall på meg. Har kun paracet å ta for det, så medisin bruker jeg ikke ellers.

• 4 måneder senere...

jeg har hatt det så lenge jeg kan huske. fikk diagnosen som 17åring av revmatolog første gangen.nå er jeg 27år. det meste verk dreier seg om muskler,ledd å sener som blir latente ved for mye fysisk aktivitet sammenhengende over en liten periode el for lite bevegelse over en periode.så til en viss grad kan jeg regulere helsa selv. mest plager i overkroppen,men å veldig i knærne hvis jeg sitter for mye på huk. ellers har jeg søvnproblemer,lysvar,depresjoner å alle typiske tegn for fm. alltid slitt med jobber pga dette. har også vond rygg med påvist masse skjevheter som gir masse vondter.værforandringer merker jeg svært godt.

jeg er gravid i 34 uke nå å har vært liggende hele tiden.helt slått ut i kroppen med ekstremt svangerskapskvalme i tillegg,vært innlagt et par ganger for næring. håper virkelig formen tar seg opp etter fødsel nokså fort,for dette har vært et mareritt så langt uten like.

skal til samtale ang keisersnitt pga min fysiske form å psykiske tilstand. jeg mener jeg er langt fra form til å klare å føde. i det minste håper jeg kan få en dato for igangsetting med lav grense for keisersnitt,så jeg ser en ende på ting. for hver dag føles som en uke å tiden står helt stille.har null glede av graviditeten, å er ikke en plass i kroppen jeg ikke har vondt.men jeg regner med jeg må ha laaaang tid på å bygge opp psyken,muskler å kondisjonen igjen.

• 2 måneder senere...

Annonse

hei!

ble gla når jeg så denne tråden=) jeg har fm og fått det som følge av knesmerter, feil lårmuskler, overbelasta leggmuskler, klikk hofter osv. jeg har alltid hatt vondt fra hofta og ned. fikk ikke diagnose av revmatolog før des 08. men fastlegen ga meg diagnosen for noen år siden.

vi prøver å bli gravide nå og jeg er så engstelig på at kroppen blir verre enn den er nå. vet ikke om jeg orker mer vondter. nav mener jeg skal søke midlertidig ufør og skal gjøre det. men da lurer ejg på en ting. har pappa krav på permisjon da når mor er ufør? litt lang frem i tid det spørsmålet, men liker å vite hvordan ting er. det hjelper meg.

• 6 måneder senere...

hei, fikk nettopp diagnosen av legen min.

Har egentlig hatt det i 12 år nå, men har vel ikke klaga nok til at noen ville bry seg med å sette en diagnose.

Jeg var myyyyyye verre før med vondt over alt, sov det meste av tida og konstant angst/depresjon.

Da jeg gikk gravid med førstemann var det et sant helvete.....

men det hjalp meg å få barn! Jeg fikk en helt ny driv til å gjøre noe for å lindre symptomer. Før dette hadde alt virket så håpløst at jeg ikke orket å prøve engang. begynnte på aerobic i varmtvannsbasseng da babyen var 7 uker og går ennå (han er 6 år nå :)) og dette har virkelig hjulpet!!!!anbefaler dere å prøve dette, men det MÅ være varmt vann (32-34 grader) jeg har prøvd trening i vanlig basseng med kaldere vann og ble mye verre av det.

HAr ennå ømme punkter, litt smerter, tidvis psykiske plager, tretthet men alt er mildere enn før. fungerer mye bedre og har bedre humør. Fikk en jente for 3 år siden og svangerskapet med henne var kjempebra. trente i bassenget jevnlig, og fikk god hjelp av dette.

planlegger nå nr 3. og vet at jeg må være flink med bassengtreningen og få nok hvile osv for at det skal gå greit..

har nå en 60 % stilling som jeg er halvt sykemeldt fra, men er tross alt bedre enn de 10 årene jeg var ufør.

ønsker dere alle i denne tråden lykke til og alt godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...