Gå til innhold

Hvor mye sover babyene dine??

Fanny08

Anbefalte innlegg

Har hatt min første uke alene med babyene, og først nå merker jeg hvor sinnsykt slitsomt det er... til nå har jeg fått hjelp av mamma etter at pappaparmen var over, og når man tar både natt og dag alene tar det på gitt... (får selvfølgelig hjelp av sambo når han kommer fra jobben, men det er liksom litt lite totalt sett).

Sønnen min er flink til å legge seg om kvelden. Sovner rundt kl.23, våkner i 3-tiden, spiser og sovner med en gang igjen. Våkner rundt 6-7, spiser og sovner kanskje. datteren min derimot sovner IKKE. Hun tar små lurer i løpet av natten, men man kan aldri vite når. Enten sover hun litt før kl.3 eller etter kl.3, men uansett er det MYE skriking både før og etter søvn. Hvorfor hun skriker vet jeg ikke, hun oppfører seg helt annerledes enn om dagen. Babyene er 8 uker. På dagtid sover de veldig opp og ned begge 2.

Så mitt spørsmål til dere er:

Hvor mye soveer babyene dine?

Fortsetter under...

Nå er mine to gutter 12 uker og har akkurat begynt å sove hele natten, fra ca kl 21-22 til et sted mellom 05-06.30. På dagtid er det litt si som så. Etter dagens første frokost (kun en pupp hver) sovner de om og sover ca 1-2 timer. Så serveres andre frokost, flaske med tillegg. Etter de kan de gjerne sovne og sove 0,5-1 time innen de våkner, er litt sosiale og vil ha mat igjen. Matingen her tar litt tid, så når lunsjen er ferdig og bleier skiftet er kl gjerne blitt 13 eller 14. Da sovner de som regel uten protester og sover mellom 2 og 4 timer. Sen er de sosiale, spiser kvellsmat og dupper litt innimellom forran tvn innen de sovner for kvelden. Det vil si at de sover sån 10-15 timer eller nåt.

Kanskje din datter har vondt i magen på kvelden og derfor ikke får sove? Eller så kanskje hun trenger mer mat, gir du tillegg?

Vet hvordan du har det.. men slapp av det blir bedre.Fra gutta våre var ca to mnd.. begynte vi å legge de helt samtidig.. uansett dag og natt.. mat også samtidig.. maten påvirker jo mye når de vil sove.. i en periode måtte den ene vente lenge før han sovnet.. men etter en stund ble de samkjørte.. så godt som.. er du sikker på at jenta får nok mat da.. de har jo ulike behov.. vet ikke om du ammer... men litt mme erstatning på kvelden kan kanskje gjøre susen. vi hadde generelt mye gråt og skriking på kveld og natt.. da vi begynte med mere mat.. fast hver tredje time og nok søvn.. det vil si hvertfall tre lurer på dagen gjorde det susen..

da de var ca 2 mnd tror jeg de sov ca 4 timer på dagen.. jeg har alltid gått tur med de, eller trillet på senter eller noe ( i 1-2 timer).. så en lang vogn lur har de alltid fått.. det er da de sover godt og lengst!!fra de var 2 mnd begynte vi å legge gutta i 7-8 tiden.. i begynnelsen var det null stress å sovna.. voknet da ca to og fem og så ca 7. da de ble tre mnd ble det vanskeligere og vanvittig mye grining da vi la de.. vekte hverandre og det var et helvete.. legging kunne ta mange timer og vi tok ofte en ut av rommet for at den ikke skulle vekke den andre. men etter prat med andre med tvllinger og med helse st.. begynte vi å legge de ned etter siste mat ca 19.. vi satt på rommet, uten at de så oss.. putta inn smokk men lot de grine i noen min også.. gråt og skrek de tok vi de ikke opp.. bare koste med de nede i senga.. sa at det var natta osv.. sån holdt vi på ca i en mnd.. det var slitsomt men helt fint vært det. de ble vant til hverandres sine lyder og nå er det en drøm. Nå legge vi de ca 1900.. sovner innen 15.. vokner ca halv seks.. får mat og sover til 07-08.

De sover tre lurer fortsatt.

står opp ca 0800

sover 0930-1030

sover 1,5 time mellom 12-14 engang

ca 30-40 min mellom 15-1630 en gang.

tro meg det blir bedre.. hvertfall det med søvn.. men prøv å samkjør på alt.. kjenner mange som må bysse i søvn til barna er store og det var det jeg tenkte at det var det jeg ikke ville.. jeg ville lære barna å finne roen selv.. og måtte da tåle en del grining i en periode.. selv om det stikker i hjertet.

vet ikke hvor mye hjelp det var.. men som sagt når de bikker 3-4 mnd blir alt egentlig lettere.. at de ligger å holder leker.. ser og ligger på magen gjør susen! begynte forresten med grøt da de var 3,5 mnd.. det gjorde også susen på humøret. men må jo si at grøt og mating har gjort at det med mating er mye mer krevende.

det å være alene.. er helt sykt slitsomt.. blir jo liksom vant med det.. men syns egentlig det bare er sån passe jeg.. begynner nok å jobbe 50 prosent tidl en planlagt jeg.. deler mem pappan..

Du bør forresten komme deg på dib.. mange kjente der og mange mer mer erfarning enn oss.. naturlig nok er det mer stille der men får alltid svar om en lurer på noe!

Hei hei :)

Her er barna litt over 3 måneder - og nå har de begynt å få litt faste rytmer.

Som Bøllefrøene her skriver kan det være et triks å legge de samtidig, ta de opp samtidig, mate samtidig - alt samtidig.

Jeg hadde en tendens til å mate etter hver av deres behov og tok dem opp av sengene like lett når de laget lyd.

Men så tok jeg et lite basketak i heimen. Tar dem opp samtidig, mater dem samtidig, holder dem våkne i ca 1-1,5 time, så sover de minst like lenge før det er neste stell. Det tok et par dager med ramaskrik, men til slutt skjønte de at mamma ikke tar de opp. Fra der ble det meste mye bedre :)

Jeg begynte tidlig med velling-grøt, for ca 2 uker siden. Tynn, tynn grøt - for deretter melk - og det tok tre dager, så sov de fra 22/23-tiden til 6/7/8. Jenta våkner innimellom engang på natta for å få mat, rap og sover deretter i tre timer til. Gutten sover helt rundt.

Jeg våkner av meg SELV midt på natta - er vant med å mate :P Så jeg må riste litt i meg selv før jeg snorker videre til neste stell. Er mye mer uthvilt og holder hele dagen uten å sove til og med..

Jo eldre barna blir, jo lettere blir nettene - og andre ting også :) Veldig greit å være strikt på rutinene - og forandre dem etterhvert som barna blir eldre og trenger mindre søvn og er mer våkne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...