Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Bestefar passet han en times tid i morgest, og gutten hørte ikke etter. Da hadde bestefar truet med ris, og gutten hørte fremdeles ikke etter. Så jeg ga han ris, sa bestefaren da jeg kom dit. Jeg diskuterte med mannen min om at jeg synes det er vår oppgave å oppdra barnet, og når bestefar bare har han en liten stund, trenger han ikke å være den disiplinære personen i barnets liv. Jeg mener ikke at han skal få gjøre som han vil rundt andre, men å ta seg til rette med å klapse gutten på rumpa, det synes jeg var upassende. Har ikke sagt det til svigerfaren min, og siden mannen min mener det sammen, har jeg visst ikke vetorett. Gutten gråt ikke, så det var ikke hardt. Likevel synes jeg at det var et overtramp av svigerfar. Besteforeldre skal ikke rise eller irettesette barna på samme viset som vi foreldre gjør. Eller er det jeg som er totalt på jordet her??????
Gjest Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Da hadde jeg KLIKKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Jeg synes absolutt ikke du er på jordet, hadde noe sånt skjedd her hadde jeg klikket i vinkel som jeg så fint kaller det. En ting er at bestefar har lov å si ifra til gutten og være "streng" om nødvendig (altså, ikke bare dulle og gi etter når de gjør noe de vet de ikke får lov til), men fysisk avstraffelse- uansett om det er ris/klaps/younameit er å tråkke laaangt over en grense som også synes bestefar burde forstå! (Hadde det skjedd her, noe jeg vet det ikke hadde gjort egentlig, så hadde bestefar fått beskjed om at han ikke fikk være alene med ungen lengre, kanskje drastisk for noen, men fysisk avstraffelse uansett grad er noe av det sykeste jeg vet.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 Hvis han virkelig ga ungen ris (altså ikke bare tøyseklapsa på rompa og begge to lo), hadde jeg neppe latt denne personen være alene med barna mine igjen, noensinne. Og omgang ellers ville nok også blitt begrensa. Er heldigvis trygg på at ingen av besteforeldrene her ville finne på å bruke vold i oppdragelsen. Og ja, selvfølgelig skal besteforeldre (eller andre) kunne irettesette barna når de har ansvar for dem, men ikke med vold.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 Jeg hadde virkelig blitt fly forbanna. Tror jeg med nød og neppe hadde latt han passe ungen min igjen gitt. Men det var vel sånn dem oppdro ungene på hans tid..
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #7 Skrevet 22. august 2008 Hvis det er barnets bestefar det er snakk om her, så er det jo vår foreldregenerasjon. Så jeg tror nok ikke en gang at man kan skylde på at "alle gjorde det jo da han hadde små barn selv". Jeg har aldri fått ris, mannen min har aldri fått ris, opplevde heller aldri at noen av mine venner fikk det da vi var små. Uff, hadde blitt sint og lei meg ja.
blond Skrevet 22. august 2008 #8 Skrevet 22. august 2008 Det er ingens rett å slå barn, eller rise, eller daske eller smekke...
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #9 Skrevet 22. august 2008 Og når jeg leste gjennom hovedinnlegget en gang til ble jeg litt forundret over den setninga her: "Besteforeldre skal ikke rise eller irettesette barna på samme viset som vi foreldre gjør." Håper dette bare var veldig dårlig formulert? Foreldre skal ikke rise barna de heller!
Winterlady Skrevet 22. august 2008 #10 Skrevet 22. august 2008 Det er faktisk ikke bare et overtramp, men direkte straffbart, og har vært det siden 70/ 80- tallet! At det ikke er hardt er uten betydning, det å legge fysisk hånd på barnet slik er uansett straffbart ifølge loven.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #11 Skrevet 22. august 2008 Det sto på anonymsiden at HI hadde formulert det feil, og at det var en klaps utenpå bleien og buksa, og ungen hadde ikke skreket. Tror ungen overlever den ene gangen. Sikkert ikke alltid så enkelt å være bestefar, om han var helt alene med en vilter toåring. Jeg kommer ikke til å la barnets mormor være alene med min pode, for hun er et kvinnfolk med null tålmodighet, og jeg husker veldig godt hvordan hun var med oss søsken da vi var små. Jeg vet at hun ville blitt sint på en ekkel måte hvis ungene mine ikke hørte etter, eller bråket for mye. Så jeg tar ikke sjansen på mormorbarnevakt iallefall. Synd at det skal være sånn.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 24. august 2008 #12 Skrevet 24. august 2008 Fy fader, så stygt!! Jeg hadde blitt rasende, om noen hadde gitt ungene mine ris, og hadde jammen latt han få høre det. Det er dessuten forbudt å rise ungene!! At en voksen person slår et barn, er helt forferdelig. Det viser mangel på respekt for unger, og at personen mangler god kunnskap til kommunikasjon. Det finnes INGEN god grunn til å rise unger. Du er IKKE på jordet nei, det er det bestefaren til gutten din som er!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå