Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 er litt forvirret her jeg, trodde det var det samme?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 dytter også.... lurer. ingen som vet?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 prøvde å google lakserolje, men fant ikke ut HVA det er, bare hva det brukes til.
suski22.12.08 Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 Dette er klippet: "L12.10 Laksantia Egenskaper Flere grupper med forskjellig virkemåte. Praktisk talt ingen av midlene har vært utprøvet klinisk. o Romoppfyllende (hvetekli, loppefrø, linfrø), osmotisk (og på annen måte) vannbindende effekt (laktulose, laktitol, magnesiumsulfat, kombinasjon av mineralsalter). o Midler med sekretorisk og/eller motorisk stimulerende effekt: sennaglykosider, bisakodyl, ricinusolje (lakserolje), og forskjellige kombinasjoner. o Bløtgjørende midler (parafin flytende og emulsjon). o Klystermidler (bisakodyl, glyserol, dioktylsulfosuksinat, laurylsulfat)." _______________________________________________________ dvs: laktulose og duphalac virker på den måten at de kjemisk sett virker tiltrekkende på vann, men ikke tas opp i kropen. Den vil derfor suge til seg vann, ta opp mer volum i tarmen+bløtgjøre den- og vips har du en mild og pålitelig (og helt ufarlig) avførende virkning. Lakserolje virker direkte på tarmveggen ved å mildt irritere denne. Det vil da oppstå små sammentrekninger i tarmen, og dermed avførende virkning. Laktulose kan alle bruke inkl syke, gravide, ammende og små barn. Bruk av lakserolje er mer restriktivt, dog har jeg lest mange fantasifulle bruksåmråder her på Bim- som ikke har noe med avføringen å gjøre. Langvarig bruk av lakserolje kan gjøre tarmveggen avhengig av denne irritasjonsstimulien for å virke optimalt, det skjer ikke med laktulose. Hvis du vurderer avføringsmidler av typen lakserolje selv om du er gravid, ville jeg hørt med legen først. Spesielt om du er under 36 uker på vei. Mvh meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå