Anonym bruker Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Jeg tror jeg drikker for mye, eller rettere sakt jeg vet jeg drikker for mye Jeg drikker nesten (eller vel egentlig hver) dag... Begynnte med litt vin på kveldene, ett glass innimellom ble ett glass hver dag. Nå ligger jeg fort på 2-4 glass hver dag. Det er ikke bra, ungene sover og mannen er edru, mens jeg er litt på en snurr. Synes det er vanskelig å slutte, sier til meg selv hver morgen at i dag skal jeg ikke drikke, så kommer kvelden. Jeg sier til meg selv "ok, ett glass kan jeg unde meg", men jeg klarer ikke stoppe med ett glass, sjeldent jeg klarer å stoppe med 2 også. Det irriterer meg, og jeg kjenner dette tar opp mye av tiden min. Jeg er trøtt og sliten gjennom dagen og merker jeg presterer dårligere og dårligere på jobb. Kroppen er i ulage. I går skulle jeg IKKE drikke vin, klarte ikke la være og endte opp med 3 glass vin... I dag skal jeg iallefall IKKE ta vin, men kan jeg klare det. Huff, vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, dette bør jeg jo klare. Ingen har noengang påpekt drikkemønsteret mitt, men antar det gjør det snart. Jeg må ned i forbruk. Noen som har vært her jeg er nå og klart dette fint?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #2 Skrevet 23. august 2008 Du er i fare for startfasen på avhengighet. Det burde ikke være vanskelig å stoppe nå, men du må stoppe d NÅ!! Ikke la det gå lenger. Før du vet ordet av det sitter du i en situasjon som er mye verre enn den er i dag. Og da blir det mye verre å komme ut av. Gi deg selv en ny start i livet. Ring gjerne AA for en prat. Og sørg for at du ikke har alkohol stående i huset. Det er nok lurt om du er åpen ovenfor mannen din, sånn at du får den støtten du trenger av en nær person. Ta deg en gåtur eller litt hysterisk husrydding når du kjenner uroen sliter litt, det hjelper. Husk det er du som bestemmer over livet ditt, du må ta de rette valgene. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 Takker for svar. Har tatt grep om dette nå. Jeg har siden innlegget tillat meg å drikke vin 3 dager i uken. Jeg har også byttet ut vinkartongen med flaskevin. Det skal mer til for å åpne denne og jeg ser hvordan det minker i flasken og dermed begrenser det seg naturlig. Jeg ligger nå på 2-3 glass vin 3 ganger i uken. Savner ikke vinen noe særlig ellers, skal kutte mer ut fremover. Dette går jo uten problem :-) HI
Vannmann35 Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 Var jeg deg hadde jeg søkt meg inn til behandling. Det er ingen tvil om at du er alkoholiker. Søk hjelp nå, før det er for sent og du ødelegger familien din!
Vannmann35 Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 Så ikke siste innlegget ditt. Veldig bra du har tatt grep, håper bare det holder. Masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg er alkoholiker, men har ikke drukket alkohol på snart 8 år. Jeg drakk også hver dag- noen halvlitere øl hver dag, men jeg kom meg på jobb. Var mye trøtt og sliten. Ingen på jobben reagerte på dette. I helgene drakk jeg ofte mer. En gang fikk det slike konsekvenser at jeg ble redd og ba om henvisning til en klinikk. Der tok jeg hele programmet (12-trinnsprogram), og det gjorde at jeg har holdt meg rusfri siden. Så det er lurt å be om hjelp hvis dette utvikler seg, det er vanskelig å klare det alene. Lykke til.
W1ke Skrevet 13. oktober 2008 #7 Skrevet 13. oktober 2008 Vil først rose deg litt. Så fantastisk bra at du har klart å tatt grep og gjort noe! Jeg er selv 14uker på vei med mitt første barn og gift med en alkoholiker. Han er en del år eldre enn meg, og har antageligvis slitt med dette i mange år. Han inrømmer ikke at han har et problem og når jeg prøvde å ta det opp med ham igjen nå, så svarte han meg med å kjøpe 3liter hjemmebrent dagen etter! Så de siste 4kveldene har han drukket til han slokner etter et raseriutbrudd. Og som alltid er det min feil. Så jeg vil takke deg så masse for at du tok tak i deg selv, før du påførte dine nærmeste slike lidelser! Har du eller noen andre noen tips til hva jeg kan gjøre med min situasjon, så mottas det med takk...
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2008 #9 Skrevet 4. desember 2008 Kjære W1ke. Jeg føler med deg... Det er ikke lett å leve med noen som er rusvhengig! Det er i prinsippet fint lite du kan gjøre med hans situasjon så lenge han ikke innser problemet sitt selv. Men du kan ta kontakt med Al-Anon, som er en forening for pårørende til rusavhengige. Min pappa er alkoholiker, men har ikke drukket på over 10 år nå, og jeg er så stolt av ham ) Det tok dog mange år og mange "tatt på fersken" situasjoner før han tok seg sammen og begynte å gå til AA. Dette er aldri enkelt... Det du kan gjøre er å gi ham et ultimatum; enten begynner han å gå på AA møter, eller så pakker du snippsekken og drar (og da må du dra - ellers vil du aldri bli tatt på alvor!). Lykke, lykke til ) God klem fra meg
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #10 Skrevet 1. januar 2009 Stå på! ) Et stort steg på vei er å nekte seg selv å kjøpe 3-liters dunk.. Mye vanskeligere å åpne en flaske, enn å lette litt på dunken! Det er i alle fall min erfaring.... Lykke til!
second_time Skrevet 14. januar 2009 #11 Skrevet 14. januar 2009 Les dette heftet: http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00004/IS-1284_4096a.pdf
Anonym bruker Skrevet 16. april 2009 #12 Skrevet 16. april 2009 Hi her, Alt gikk greit til jul. Da ble 3literne gjeninført i huset pga masse besøk. Mannen har begynt å kommentere litt forbruket mitt I går tok jeg ingen glass, tenkte ikke på det da jeg ikke hadde lyst på, men i dag så jeg 3litern var borte fra plassen sin. Kunne ikke forstå dette, det var jo masse igjen på den? Det begynnte å gnage ubehag i meg. Har mannen gjemt den? Lette rundt og fant den oppå toppen av kjøkkenskapet, helt inne ved veggen. Ikke naturlig sted å sette en vinkartong, man må klatre opp på stol og strekke seg for å få tak i den... Er så lei meg. Først ble jeg sint og hellte vin i glasset mitt på trass selv om klokken ikke er 12 engang på formiddagen og jeg ikke engang har lyst på vin, nå har jeg tømt det ut og erstattet med kaffe. Er bare lei meg. Det må jo virkelig være noe mannen ikke liker siden han går til skrittet å gjemme kartongen for meg?! Jeg har fått en vekker håper jeg. Jeg må rett og slett kutte alkoholen helt ut i ukedagene, dette er for dumt. Jeg drikker 2-4glass hver gang. Nå må jeg holde meg til 2-4 glass på lørdager. Kan noen gi meg litt støtte og oppbacking, tror ikke kjeft og fordømmelse er det riktige for meg nå. Jeg er ikke gravid om noen tror det og jeg har aldri rørt så mye som en dråpe i mine svangerskap.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2009 #13 Skrevet 16. april 2009 Huff da. Dette er ikke bra, men kan ikke si at jeg ikke kjenner meg igjen! Jeg har bodd i Frankrike i 10 år, og har vært vant til å drikke vin, om ikke hver dag, så i hvertfall annenhver dag, i nesten alle disse årene. Da jeg flyttet hjem til Norge, fortsatte jeg. Drakk meg aldri full i uka, men kunne gjerne bli på en snurr i helgene, og det var ike noe problem å sette til livs både 1 1/2 og 2 flasker på en kveld. Da jeg ble gravid i januar, ble jeg skikkelig bekymra. Hvordan skulle dette gå? Men jeg blr overrasket, og hadde ikke engang lyst på alkohol. Så hadde jeg en SA, og trøstet meg med et par glass vin samme kvelden. Siden har det blitt vin 3-4 kvelder i uka. Men jeg har ikke følt meg slapp eller dårlig, og synes det fungerer greit. Men innerst inne vet jeg at det ikke skal være sånn. Det blir for mye, man er ikke 19 og student lengre. Jeg tror man må prøve å erstatte alkoholen med noe. Alkoholfri vin er ingen høydare, men jeg kan gjerne ta meg en Aass uten eller Clausthaler, synes det er helt OK. Dessuten tror jeg det er viktig å tenke at selv om du føler at det er greit, er det ikke det. Du viser stor selvinnsinkt ved å skrive disse innleggene, og du skjønner selv at det er galt. Hvis du slutter nå, kan du fremdeles ta deg litt vin i ny og ne, men hvis ikke, kan det hende du ALDRI kan nærme deg vinflaska igjen, med fare for å ramle utpå skikkelig. DET skremte meg! Du klarer å gjennomføre dette hvis du virkelig vil! La vær å kjøpe kartonger, og kjøp flasker kun til helgene. Hvis det ikke ervin i skapet, har du jo heller ingenting å drikke på. Også kan du belønne deg selv litt i helgene, men husk at barn ikke har godt av å se foreldrene på en snurr, dette er veldig skremmende for dem. Nylig fant jeg ut at jeg er gravid igjen, og da ordner alt seg liksom selv. Ikke lyst på noe. Tror kroppen har godt av en 9 -måneders pause. Du har gjort et godt valg med å begrense deg til helgene. Jeg er sikker på at du kommer til å klare dette helt fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå