Gå til innhold

Samboer var "sikker", nå er han usikker pga studiene

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min var først veldig usikker på om han ville beholde eller ikke, men kom frem til at vi skulle beholde. Nå er han usikker på om han vil alikevel vil på grunn av at jeg er student og bare har en ekstra jobb ved siden av, mens han har full jobb. Vil vi klare oss økonomisk med studielånet mitt og hans inntekt? Han har billån, huslån, forsikringer etc. han må betale....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei:) skjønner at dere er litt usikre om å beholde barnet. Men tror ikke du skal bekymre deg for det økonomiske. Jeg venter barn i januar og er fulltidsstudent og har kun en helgejobb ved siden av. han har fast jobb, men også en del mere utgifter enn meg. vi har aldri sett på dette som noen hindring i å få barn.

du vil jo få en del støtte av lånekassen, engangsstønad eller evnt foreldrepenger om du har tjent deg opp det. i tilegg kan du jo spare deg opp litt penger gjennom den jobben du har. At han har en fast inntekt hjelper jo masse! kanskje kan dere spare inn på noen unødvendige utgifter? jeg ville ha sjekket opp hvilke rettigheter du har på stønader og diverse. tenk bare på hvilken gave dere har fått:) er ikke alle som er så heldige desverre.

nå vet jo ikke jeg hvor mye dere må ut med i mnd på ulike utgifter, men tror nok det er andre som har fått barn og som venter barn som har det mye vanskeligere økonomisk enn det dere har. dere er jo begge i jobb noe som absolutt er en fordel:) råder dere til å sette dere ned og gå over økonomien deres i fellesskap, se på hvilke rettigheter dere har på div stønader osv. ring til lånekassen og nav og finn ut av ting. det tror jeg nok vil hjelpe:)

Lykke til:)

Skrevet

Jeg tror og håper vi skal klare oss....jeg tror bekymringene hans gjelder etter det første året når barnet må i barnehage osv...han er redd for at vi ikke skal ha råd til slike ting. Jeg skjønner han også, men det er jo andre par der begge er studenter eller sikkert har mindre penger enn oss som klarer seg....

Er det slik at alle barn under 18 år får barnetrygd forresten? Det er jo bare litt i underkant av 1000 kroner, men det hjelper jo barnet litt....

Skrevet

ja det stemmer, barnetrygd gis for alle barn under 18 år. den ligger vel på 970 kr i mnd. ikke så mye, men den utgjør jo litt. er du fulltidsstudent så har du krav på fødselsstipend i 42 uker dersom du har vært student i 6 mnd før fødsel og har hatt krav på lån og stipend fra lånekassen. Dette sier nav om fødselsstipend:

Dersom ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt under kr 23 370 har du krav på kr 9 860

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt mellom kr 23 370 og

kr 25 637. Du har krav på kr 8500 - kr 9860

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt over kr 25 637. du har krav på kr 8 500

Enslig forsørger m/overgangsstønad og utdanningsstønad. du har krav på kr 9 860

du kan også ha krav på forsørgerstipend. det kommer helt an på hva samboeren din tjener. alt dette står det om på www.lanekassen.no

skjønner at samboeren din bekymrer seg litt, da det er et stort annsvar å få barn og man bør jo egentlig ha økonomien i orden før man bestemmer seg for å ta et slikt valg. men i deres tilfelle så har det jo skjedd, dere venter et lite barn. å jeg vil tro at når barnet kommer så vil gleden over dette barnet overgå alle bekymringer dere hadde i forkant. selvsagt kan det være vanskelige tider da en føler at pengene ikke strekker til, men hvem opplever ikke det? nå skal ikke jeg fortelle dere hva dere skal gjøre, det er jo opp til dere. men jeg vil tro at dere skal klare dere fint økonomisk:) det er jo også mye som kan ha endret seg for dere økonomisk innen barnet har begynt i barnehagen. et råd, ta en dag av gangen:)

Skrevet

Vi har jo god tid å spare på siden jeg kun er 7 uker på vei....så jeg håper vi skal klare det. Kan være at panikken har tatt han litt også stakkar...dette var ikke planlagt så det er stor forandring for oss begge.

Skrevet

Uff ja, det kan fort bli litt panikktilstander når ting ikke går helt som planlagt.plutselig har man annsvaret for et lite, uskyldig liv. å det er klart at mange tanker farer gjennom hodet på en. Men gi han litt tid, så vil han nok venne seg til tanken etter hvert skal du se:) Det er jo ingen tvil om at hverdagen blir helt annerledes når man får et barn, og det er mye som må tenkes gjennom. men jeg kjenner ihvertfall ingen som har angret på at de har fått barn selv om det ikke var planlagt. de fleste kan ikke forestille seg et liv uten barna sine:) tror jeg glemte å fortelle at dersom du ikke har opparbeidet deg fødselspenger så har du krav på et engangsbeløp på 33584 kr som kan komme godt med:) da har du fødselstipend, engangsbeløp og barnetrygd i tilegg til samboeren din sin inntekt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...