dimeglio Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 I dag er lillegutt 9 mnd og jeg er litt nysgjerrig paa hvordan vi ligger an i forhold til rytmer og matvaner. Her er vaare: 08: staa opp 09: gròt med fruktmos og mm 11: sove 1/2 til 1,5 time 13: middagsmat (f.eks. kylling og grònnsaker) 15-16 tiden: sove 1/2 til 1,5 time 16-17 tiden: gròt med fruktmos og mm 20: Kveldstell og gròt 21: mm og synge, synge, syyyyyyynge til han sovner 24: vaakner, gir mm 03-05: vaakner, gir mm Hvordan er deres dag? Dere som ammer og ikke gir mme: Hvor mye mm trenger de i lòpet av dagen? Holder det med tre-fire ganger om dagen? (Tenker aa pròve aa venne ham av med de to gangene han vaakner etter at han har lagt seg, eventulet dròye det siste nattmaaltidet til 05-06) Nattammer dere enda? En annen ting: er det mye med tre gròtmaaltider om dagen? (Han spiser sjelden tre FULLE porsjoner, da) hva gir dere eventuelt istedet? Han vil ikke ha bròd, selv om han har 8 tenner. Han har ikke skjònt greia med aa tygge, tror jeg, eller saa er han bare lat....... Hadde vaert fint aa hòre litt hvordan dere gjòr!
Propellmamma til 2 Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Gutten min er 10 mnd :-) 04-06-tiden: stå opp... zzzzz....sliten mamma 07: brød og drikki 10: sover ca 30 min 11: grøt 14: yoghurt, frukt 15: sover 30 min-1,5 time 17: middag (det vi spiser) 19: brød og drikki 1930: natta (leser, synger og sovner) Ammer ikke lenger (han ville ikke mer) og han vil ikke ha mme... har funnet ut at han elsker disse drikki-pakkene og de er det jo mme i, så vi bruker dem frem til vi kan begynne med kumelk. Ellers drikker han MYE vann, men innimellom får han eplejuice blandet med vann, 50/50. Jeg gir grøt bare en gang om dagen, men det er fordi han ikke er så glad i å mates med skje. Han foretrekker å spise biter på egen hånd :-) 7 tenner.
Gjest Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Jenta vår er 9,5 mnd. 07 : står opp 08: grøt og vann 10: mm og sove i 1,5 time 12: brød og frukt, vann 15: mm og sove 1/2-1time 16: middag og vann 18: grøt og vann 19 :mm og nattasang 05: mm
gep68 har fått jenta:-) Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Her er jenta 8,5mnd. 8 Brød og mme 10 til 12 sove 13 Brød og mme 15 til 16 sove 16,30 middag og vann ca20 Brød og mme. Også er det natta,sover hele natta. Hun vil ikke ha grøt lengre.
tyrjente76*mammatil2imars10* Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 frøken snart 10 mnd; kl 7-8 mm og stå opp og grøt ca 1 time etterpå våken i 2-3 timer så mm og sove 1,5 time etter det er det tid for lunsj brød og fruktmos eller noe og mm middag ca kl 14-15, middagsglass evt dessert (fruktmos, sviskemos etc) mm ved forespørsel;) pleier å være 2-3 av dem mellom middag og kveldsgrøt... så grøt ca 1/2 time før legging som er ved 19-20 tida sover til 7-8 igjen eneste hele porsjonen hun spiser er kveldsgrøten ellers er det halvt glass etc. derfor er det ikke alltid det er lunsj her,for så heller å spise mer middag. nattavvenningen her skjedde ved at jeg 'sovna' fra hennes småpludring og da sovna hun igjen og, så verre var det ikke her;) hun gråt aldri.
BEA-77 Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 Sånn ser dagene til vår gutt på 8,5 mnd ut: -Våkner rundt 7 -Frokost kl. 7.30 som består av 100 ml MME, en porsjon grøt og litt pæremos -Soving ca kl. 9 sover oftest 1 time og 15 minutt -Lunsj kl. 11 som består av 100 ml MME og brødskrive -Soving ca kl. 12.30 sover enten ca 30-45 minutt eller 1 time og 15 minutt -Middag kl. 14.30, hjemmelaget mat av ulikt slag og vann -Soving kl. 15 sover enten 30-45 minutt eller 1 time og 15 minutt -Kveldsmat ca kl. 18 som består av 100 ml MME og en porsjon grøt og litt sviskemos -Kl 19 er det natta, synger en sang og går der i fra. Sovner som regel i løpet av 5 minutter og sover stort sett helt til neste morgen. Det hender at vi må finne smukken for ham, dersom han har rotet bort alle tre som han har i sengen. Totalt fire måltider i løpet av dagen og soving i tilsammen 2,5-3 timer. Han får ikke sove etter 16.15 for da blir det bare tull på kvelden.
Ranveig R Skrevet 22. august 2008 #7 Skrevet 22. august 2008 Jenta vår er 9,5 mnd og omtrent slik er vår dag: 07: Pupp, står opp, stell, leik 08: Frukost saman med meg og storebror, tuppa "jobbar med" ei halv skjeve, et så godt som ingen ting 09.30: Pupp og så sove. Søv ca 30 min 10.30: Leik, i dag var vi ute og åt gras, veldig spennande ;o) 11.30: Lunsj, får det som vi andre et, får i seg forsvinnande lite 13: Pupp og sove. Søv ca 1 time 14: Leik/tur 15.30: Pupp 17: Middag, ho får (igjen) det same som vi andre et, får i seg lite 18: Kveldsstell, pupp og i seng. 18.30: Sover Og så får ho pupp ca 3 gongar i løpet av natta. Som ein kanskje forstår har vi litt problem med fast føde. Har prøvd "alt" av graut, moste grønsaker/middag, fruktmos og anna babymat, men ho nektar PLENT. Dersom det kjem på skei, eller vi prøver å putte det i munnen på ho vrir ho seg vekk og begynner å grine viss vi blir for pågåande. Så den nye taktikken vår er å la ho få sitte ved bordet når vi andre et, og få ete det same som oss, og få holde på/sutle med maten på eiga hand. Mykje søl, men no SMAKAR ho i det minste på maten, og kanskje med tid og stunder finn ho ut at det har noko for seg å ete... Begynner å bli sliten av å amme mange gongar i løpet av natta, men kan heller ikkje avvenne så lenge ho ikkje et fast føde om dagen. Ho har ikkje tenner forresten, men har ingen problem med å "tygge" brød eller pære eller kokt gulrot (dersom ho vil).
Line_78 Skrevet 22. august 2008 #8 Skrevet 22. august 2008 Har ei på 8,5 måned. Hun er fortsatt rimelig selvregulert, så har ikke de samme klokkeslettene fra dag til dag, men her er sånn ca våre dager (hverdager). ca 7 - står opp, steller henne og storebror på 2,5 halv 8-8 - frokost (grøt) 9-9.30 - triller ned til storebrors barnehage og leverer ham. Hun sovner gjerne i vogna enten dit eller tilbake, og sover fra noen minutter (hvis hun vekkes av noe og føler seg ferdig) til en time eller to. Hvis det er fint vær triller vi gjerne bare videre fra barnehagen ut på tur. 11.30-12 - lunsj (vanligvis fruktmos eller litt middagsrester) Forsøker å få til en dupp etter lunsj, enten på trilletur eller inne. Hvis hun sover noe sover hun alt mellom 30 minutter til to timer. 15-15.30 - henter storebror i barnehagen (hender hun sover litt i vogna da, som på formiddagen) 16.30-17 - middag, hun får vanligvis middagsglass ca 18.30 - kveldsmat (grøt) ca 19 - stelles og legges, pupp på senga før hun legges i egen seng Pupp noen ganger til i løpet av kvelden/natta/morgenkvisten (mest på kvelden og morgenkvisten, så det går greit) Ellers får hun pupp når hun ønsker det på dagtid (så har ikke tatt det med på oversikten), men hun vil vanligvis ikke ammes veldig ofte, og har ikke tid til å die lenge av gangen. Ammer nok like mye på kvelden/natta og morgenkvisten som på dagen.
Line_78 Skrevet 22. august 2008 #9 Skrevet 22. august 2008 Og får litt vann til måltidene, glemte det :-)
Moosh Skrevet 23. august 2008 #10 Skrevet 23. august 2008 Hun er 8,5 måneder og dagene ser ca slik ut: 8-9 står opp 9-10: Grøt og vann 11-1230 sover ca 13: Fruktmos og skive og vann 14-15 mm 16: middag 19: Grøt og mm 1930 mm 20: sover ca kl 6: mm Sover så videre til 8-8-tiden Hun vil ikke ha flaske og mme, så jeg ammer 3-4 ganger hvert døgn. Har jobbet med nattavvening i disse dager så det blir av og til litt grining i 2-3 tiden, men det hjelper ofte med litt vann. Det tok litt tid før hun ville ha brød, men nå får hun små terninger med brød og smatter og fukter det før hun svelger det. Begynne med litt oppmuldret brød og vær tålmodig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå