Gå til innhold

Hjelp, hun spiser meg opp......:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er ny her inne og har en babyjente på 2 uker. Hun har hele tiden spist hyppig og melkeprod er god tror jeg. Saken er den at hun spiser lite, men ofte ca hver 1.5 time døgnet rundt og nå egynner jeg å kjenne på søvn mangelen. Er det noen som har litt tips og råd på hvordan jeg kan få i henne mer og litt sjeldnere? Hun våkner mange ganger etter 1.5 time og spiser litt og sover videre, dette kan hun gjøre et par ganger på rad. Har forsøkt å amme, skifte bleie (holde henne litt våken) for så å tilby igjen uten at hun er intressert, for så å våkne en time etterpå og er da rå sulten..... Kan jeg gi henne litt mme for litt mer tyngde i magen kanskje?

En annen ting er natten, da roter hun fælt ved brystet, suger litt, slipper, griner, suger slipper griner. Hva er det da? Hun roter mest om natten, da går det i pupping, lite søvn, og misnøye. Må legge til at hun har også en del luft... Er det noe jeg har spist kanskje?

Ble langt dette, men håper dere her inne kan øse av deres erfaringer og hjelpe meg litt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De gode nyhetene er at det blir nok bedre snart!

Men i mellomtiden. Fortell:

Hvordan er vektoppgang, humør ellers? Antall våte bleier i døgnet?

Hva har du spist til middag/kvelds (detalj, med drikke) i de dagene hun har vært tufs?

Ja, de kan gjerne spise 12 ganger i døgnet, det er vanlig for en nyfødt. Det OG blir bedre snart!

Har du lest på ammehjelpen.no om søvnige barn?

Bruker dere samme posisjon på natt som dag?

Skrevet

Hei.

Takk for at du svarer:)

Skal vi se:

Vekt oppgangen vet jeg ikke da jeg ikke har vært på helsestasjonen enda, men hun veide 100g over fødselsvekta da vi dro fra sykehuset:) Skal veie henne neste uke

Hun har et greit humør på dagen, rolig, men sier i fra når hun er misfornøyd. En del luft men mest på natten.

Vi har mange våte bleier og en del avføring. Sikkert 10 bleier i døgnet og nesten alle med avføring også. Skifter ikke like mye på natten nå.

Har vært forsiktig i matveien, sikkert for forsiktig. Holder meg unna det meste, men spiser brød, pålegg, middag uten særlig krydder og alt det andre vi bør holde oss unna:9 Glemte meg på onsdag og spiste sennep på pølse og det reagerte hun ganske kraftig på. Drikker mest vann, lite brus og saft, litt melk ingen juice.

Vi prøver å skille mellom natt og dag, så på natten ammer jeg på soverommet, av og til sittende, men da blir det mye kaving og styr ved brystet. Så vi ligger og det går litt bedre, men da sovner vi begge og jeg får ikke lagt henne tilbake i senga og mister oversikten på hva hun har fått i seg.....Mannen min mener hun ikke liker å ha det helt mørkt, at hun sover bedre med litt lys. Tok henne opp i vugga på stua i natt (hvor min mann for tiden befinner seg:)) tvn stod på og hun sov da mye bedre. Så kanskje vi prøver med litt lys i kveld.

Jeg håper det blir bedre snart, iallefall at hun spiser mer ved måltidene.Tror hun legger påseg greit,det ser slik ut iallefall:)

Ble langt dette:)

Skal lese litt mer på ammehjelpen, takk for tipset

Var ikke meningen å være anonym her heller:)

Skrevet

Jeg er enig i at du antakeligvis er for forsiktig i matveien. God mat er bra for deg! Synes at om barnet ikke er kolikkbaby(?) så er det ikke noe stort poeng å kutte ut store matvaregrupper (som melk!). Eple og pærejuice er ihvertfall ingenting galt med! Du får og syresvak appelsinjuice med ekstra kalsium. Det der med sitrus-melk-jordbær-nøtter-skalldyr etc er bare for ekstreme allergikerfamilier, og du kan lese om det på allergiviten.no!

Ting jeg som ammehjelper anbefaler at man er forsiktig med om barnet reagerer er "ikke egentlig mat", som brus, kaffe, agurker(!), chili, sjokolade... Noen barn liker ikke at mor spiser salat. Da kan man forsøke baby-spinat istedenfor.

Ting med miljøgifter er ting som det brune i krabber og hummer, samt store dyr fra havet og innsjøer (laks er ok) og måsegg.

Det er mange barn som ikke liker å ha det mørkt og stille. Det er tilogmed de som sover på kjøkkenet med vifta på, som en stor favoritt.

Se om hun er klar til annen stimuli enn brystet. Drøy 10-15 min med "klargjøring", tur i stua, prat etc. Skifte på først? Ta av klærne så hun ikke blir varm og sovner?

Jeg tror hun legger mye på seg og at du har mye melk fra det du forteller. Det blir bedre!

Gå og få henne veid ukentlig i begynnelsen, da eliminerer det masse alternativer (som hadde vært aktuelle om vekta ikke går opp!).

Skrevet

Tusen takk for kjempefint svar! Ja jeg burde nok være litt mer avansert i kosten. Er bare så redd for å gå på en "smell". Med første mann (6år siden) spiste jeg rikelig med rosenkål og løk samme dag som jeg komigjen fra sykehuset og ja, du kan tenke deg.....

Har prøvd å drøye våken tiden hennes litt i dag og nå har hun tatt begge brystene før hun sovnet, men har fortsatt mye luft. Så jeg er spent på når hun er sulten igjen.Men er det ikke slik at tarmsystemet deres er ganske umodent enda og at det er grunnen til all luft og promping. Leser at mange er plaget med dette hos nyfødte.

Så flott at du er ammehjelp da. Har du tips til hvordan å unngå at hun svelger så mye luft under ammingen?

Tuden takk for gode råd og hjelp:)

Skrevet

Stort sett er det å ta det litt med ro (ikke så greit om man har sprelsk utdriving!) og gjerne bruke liggende amming om det går. Husk at med liggende amming så skal hodet ditt på puten, skulderen på madrassen, underste arm rett frem og bøyd i albuen ned om barnet, og om du gir det nederste brystet så legger du deg litt BAKOVER med en pute bak stussen. DA går det så greit så. Jeg likte spesielt å bruke babysovepose (de med vest oppe), for da kunne jeg så greit heise henne hit og dit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...