Gå til innhold

Jeg student. Far i full jobb. Far tar all permisjon

durace

Anbefalte innlegg

Hei. Har et spm jeg håper jeg kan få svar på. Er mye at og fram i mange forskjellige artikler ute på den vide web om dette, og jeg blir en smule forvirra.

Jeg kommer til å føde i Mars neste år, og ønsker å gå tilbake til studiene (4. og siste året på høyskole) høsten etter jeg har født. Kan far ta ut permisjon da? 39 eller 29 uker, 80% eller 100% utbetalt (såpass har jeg fått med meg:P). Er dette en rett faren har, eller er det mange arbeidsgivere som har nektet dette? -Som mener mor skal ta ut, ikke far..

Vet jeg ikke får permisjonspenger/stipend om vi gjør det på denne måten, men har hørt det er diverse andre pengestøtter man får i mnd? Hvilke er det? Og vil vi få den engangsstøtten alle snakker om?

Jeg er fulltidsstudent.

Håper noen er snill å svare meg om de vet noe om dette : )

Fortsetter under...

Jeg anbefaler deg å lese denne tråden for å se hvordan du kan få mest mulig støtte og ikke miste stipendet selv om far tar ut fødselspengene:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/137321043

Foreldrepenger/permisjon er en lovbestemt rett. Ingen arbeidsgivere kan gi ansatte dårliger vilkår enn det som er fastsatt i arbeidsmiljøloven. Imidlertid må far ta ut delvis permisjon (tidskonto) for at du ikke skal miste fødselsstipendet. Dette må gjøres i sammarbeid med arbeidsgiver. Dvs far jobber deltid i en periode som tilsvarer de ukene med 80% eller 100% utbetaling. Hvis han tar ut full permisjon, altså er hjemme hele tiden, vil du ikke ha krav på fødselsstipend.

Hvis arbeidsgiver ikke vil at far skal ta ut delvis permisjon må arbeidsgiver kunne vise at det vil være til vesentlig hinder for bedriften å skulle gjennomføre det. Det holder altså ikke at de synes det er en ulempe, eller at de ikke ønsker det, det stilles større krav for at det ikke skulle gjennomføres og det er arbeidsgiver som må har "bevisbyrden" Les mer om det her :

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28501

• 3 uker senere...

Veldig viktig info som vi ikke fikk: far må ta ut sine 39 eller 29 uker permisjon innen 51 eller 41 uker (100% eller 80%) etter fødsel!

Dette fant vi ut først da vi fikk vedtaket selv om vi har lest NAVs nettsider og vært på NAV og forklart situasjonen.

Du får fødselsstipend fra tre månder før fødsel til et år etter fødsel med unntak av den perioden far har permisjon.

Engangsstønaden får du helt sikkert da:)

Men tar han det ut gradert trenger han ikke gjør det ferdig innen de 51 eller 41 ukene. Dvs han kan strekke det ut til antall permisjonsdager er brukt opp. (men ikke lenger enn til barnet fyller 3 år)

Fødselstipend får du fra tre uker før fødselen til 39 uker etter fødselen, 42 uker tilsammen.

Tar far permisjonen gradert får du fødselstipend samtidig med at far får foreldrepenger.

Og engangstønaden får du ja.

Takk for flere oppklarende svar her :)

Så om jeg har forstått rett så kan man starte det graderte uttaket når man vil, så lenge det skjer innen barnet er 3 år?

Hvor mange, eller hvor få dager i uka må faren jobbe for at jeg skal få fødselsstipend da? (Og får jeg fødselsstipend uansett jeg ikke er permitert fra studie, at jeg studerer fulltid?)

Annonse

Far må begynne den graderte permisjonen 12 uker etter fødselen. Venter han for eksempel til 20 uker etter fødselen, mister han 8 uker av permisjonen.

Han har totalt 145 dager han kan ta ut permisjon (ved 100% dekning). Så har han permisjon en dag i uka i 145 uker er permisjonen over i det barnet fyller 3 år.

Far må avtale det med jobben hvordan det skal legges opp. Det står ikke klare regler i trygdeloven, derfor er det å anta at den graderte permisjonen kan legges opp etter eget ønske med feks x antall dager per uke til dagene er oppbrukt. Eller ei uke jobb, ei uke perm til dagene er oppbrukt. Etc.

Søknaden om at far skal overta foreldrepengene må inn i god tid!

Fødselstpend får du uansett om du har perm eller ikke og så lenge far tar permisjonen gradert. Far får ikke foreldrepenger dersom du velger å ta permisjon fra studiene, da må du i tilfelle jobbe minst 75% for at han skal få det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...