CrazyCat Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Hei! Er det noen som vet om jeg kan gå til vanlig massør når jeg er gravid? Har nemlig en time med ordinær rygg/nakke-massasje. Kan oljene være skadelige?
Gjest Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Jeg hadde massasje på rygg når jeg var gravid.. Var ikke så veldig langt på vei, uke 17-18.. Bare sa i fra at jeg var gravid, og spurte om det var noen oljer som hun ikke kunne bruke. Hun jeg går til bruker kun natur produkter.. Veldig greit å si i fra hvis det ikke syns. (Er kanskje ubehagelig å ligge på magen hvis du er relativt langt, eller har fått stor mage..)
Gjest Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Man skal være forsiktig med bruk av disse aroma-oljene eller hva det nå heter. Så sist jeg var inne brukte hun bare en vanlig basis-olje uten noen duft-greier i. Hun sa at man kunne bruke lavendel om ønskelig, men det er jo avslappende og jeg var så trøtt på den tida at jeg i hvertfall ikke trengte noe som gjorde meg enda daffere ;-) Kos deg med massasjen!
tussemor5 Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Heisann!!!!!!! Jeg er utdannet klassisk massør og massasje på gravide er kontraindisert, det betyr at gravide i utgangspunkte ikke bør få massasje pga at det kan føre til abort. Vi har noen punkter i ryggen som kan utløs abort hvis de blir trykket på. Dette sier jeg ikke for å skremme, men vi fikk det spikret inn i hodet da jeg utdannet meg. Skulle du av ulike grunner ha behov for massasje ville jeg hatt med meg en legeerklæring på at det evt er greit. Jeg var selv på massasje time da jeg var gravid med førstemann (viste ikke at jeg var gravid da),men hun som masserte kunne ikke faget sitt, så det gikk bra, men jeg var helt skjelven etterpå når jeg oppdaget det. Men det er jo mye behgaelig du kan gjøre da. Få f.eks hodebunnsmassasje, føtter og hender, ansiktsbehandling osv...Lykke til å kos deg med graviditeten!!!!
siddismamma Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 I følge svangerskapsboka mi anbefales ikke ryggmassasje i 1. trimester. Deretter anbefales det at man går til steder som tilbyr svangerskapsmassasje. Jeg går på SPA-senter og får svangerskapsmassasje to ganger i mnd jeg. Det er helt herlig!
NormaJean Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 jeg har nå fått godt med ryggmassage både i 2 og 3 trimester, er fortsatt gravid jeg;) hadde en kjempedeilig spa tur nå i juli, gjorde underverker. anbefales!!!
Gjest Skrevet 22. august 2008 #7 Skrevet 22. august 2008 hmmm...... gubben knør ryggen min flere ganger i uka + at jeg blir knekt opp av kiropraktor en gang i uka i hele ryggen og bekkenet. Er dette noe jeg burde være nervøs for? Har gjort dette siden før jeg ble gravid, og er nå i uke 24. Har aldri hørt før at det skal være noen risiko forbundet med dette.
Lykke X 4 Skrevet 23. august 2008 #8 Skrevet 23. august 2008 Gikk hos fysioterapaut og fikk grundig massasje på rygg og sete på grunn av bekkenløsning og ryggplager, store deler av 2. og 3. trimester med forrigemann og det gikk fint. Gjorde at jeg klarte å fungere noenlunde bra under den graviditeten. Fikk også masse massasje hos mannen min. Har hørt at man skal være forsiktig med oljene når man er gravid.
tussemor5 Skrevet 23. august 2008 #9 Skrevet 23. august 2008 Det var ikke meningen å skremme noen altså. Ville bare fortelle hva vi lærte da jeg tok min massasje utdannelse. Vet at det er en del spa anlegg steder som ordner spesielle behandlinger for gravide og det må jo bare være helt nyyyyyyyyydelig. Når det kommer til fysioterapeuter og kiropraktorer regner jeg med at de vet hva de gjør;) Vi fikk værtfall beskjed om at så lenge vi hadde legeerklæring på kundene våre (uanset kontraindikasjon) var det bare å knø i vei. Gubben min masserer meg også litt, men han får kun lov til å ta nakken, men så er han god til å stryke på ryggen da;) Hvis en er usikker ville jeg bare gitt beskjed til massøren eller spurt legen/jordmor på en konsultasjon hva de mener. Man skal da ha litt kos og nytelse når man går gravid også, mener nå jeg...
ea79 Skrevet 23. august 2008 #10 Skrevet 23. august 2008 Hei. Når jeg er kommet meg over det første trimester skal iallefall unne meg en aromaterapibehandling, vil kanske være forsiktig med å gå til en vanlig massør.... Det er mange oljer en skal holde seg unna men det er også en del oljer en godt kan bruke under graviditeten. En erfaren aromaterapeut skal ha kunnskap om hvilke oljer som er trygge og hvilke doseringer en kan bruke. Selve aromaterapimassasjen er ofte mye roligere og ikke så hard så mange andre typer massasje. ( men det varierer litt fra terapeut til terapeut) Dessverre er det mange som utfører slike behandlinger uten tilstrekkelig utdanning og kompetanse så det er viktig å forhøre seg på forhånd.
husmus &2 Skrevet 23. august 2008 #11 Skrevet 23. august 2008 Min massør sa til meg før jeg ble gravid, at en skulle være forsiktig med massasje i korsryggen når man var gravid. Jeg velger heller å tro på noen med en utdannelse som sier det, enn noen som har tatt en massasje og det gikk bra. Men det kan vel kanskje ha noe med hvilken uke man er i? Jeg personlig har gitt opp tanken på fysio, kiropraktor og massasje, det får vente til etterpå fordi jeg ikke føler meg komfortabel med å ta det nå. En venninne av meg fikk trykket på seg prolaps under massasje og måtte operere, det er neimen ikke alle som vet hva de gjør.
74skytte Skrevet 23. august 2008 #12 Skrevet 23. august 2008 Jeg skal til Tallinn og ha spa behandling der, men da er det kanskje lurt å være forsiktig der, spesielt pga språket. Ikke sikkert de får med seg at jeg er gravid. Men kan godt tenke meg fotmassasje eller hodebunnsmassasje og. Mmmm......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå