Larvik får en til i mai-09 Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 Har ei frøken på ca 2 år.Hun har alltid sliti litt med avføringen.Nå har det virkelig toppet seg.Går 7-10 dager mellom vær gang hun bæsjer.Har tatt det opp med legen gang på gang.Han sier vær gang at det er normalt å ikke ha avføring på 3-4 dager.Spesielt dem som er på denne alderen.Grunnen er vist at de drikker for lite. Har sagt det gang på gang at det er slik vær gang.Begynner å bli litt desperat.Vurderer nå å ringe en annen lege for å høre.Har prøvd alt av kjerring råd som eks svisker, rosiner ol. Er det fler som sliter eller har sliti?Hva har dere gjort og har det ordnet seg av seg selv eller måtte dere få hjelp? Å til dere som bare slenger dritt så glem å skriv svar.De ubrukelige svarene dere gir har jeg ikke bruk for!!!!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2008 #2 Skrevet 21. august 2008 Har det samme problemet her i huset. Men her går det 4-5 dager mellom hver avf. Har holdt på i ca 2 mnd nå. Slitsomt. Minien plages av det, den dagen avf kommer klarer han nesten ikke å leke. Sier bare "jeg ikke bæsje". Har normalt kosthold. Men det er noe psykisk tror jeg da, Han er "redd" for å bæsje, synes det er ekkelt. Det er vel forstoppelse, men det er ikke hard avf. Har snakket med hs, men hun kunne bare anbefale meg riktig type mat. Men det får han jo. Jeg skal bestille legetime i morgen. Har fått noen råd om å prøve å kutte ut melk for en periode. men vet ikke om melk har innvirkning på det. Jeg gir han duphalac og klyster når det blir for gale.
mai mammaen til to Skrevet 21. august 2008 #3 Skrevet 21. august 2008 er det vondt for henne å få det ut? vi har slitt mye med hard mage på snuppa vår. vært til legen en milliard ganger og det eneste som kunne hjelpe var å drikke laktulose og spise minst mulig sukker.... ikke drikke brus og søt saft osv... har en jente som NEKTET å drikke laktulosen da... men klarte å lure det i henne... laktulose er ikke farlig å gi dem så du kan gi dem masse... 20 ml gav vi 2-3 ganger om dagen. da ble det bedre etterhvert.... nå er hun heldigvis fin i magne igjen
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Uff dette må jo være vondt for henne, synes du tenker riktig ved å ta henne til en annen lege. Kan jo ikke være normalt å gå over 1 uke uten å bæsje.
Fru.Gravidpåny :-) Skrevet 27. august 2008 #5 Skrevet 27. august 2008 Hei, jeg svarte på et annet innlegg hvor det gjaldt en liten tass som etter å ha fått rift i rompa ikke turte å bæsje. Legger ved dette svarte her, håper det kan hjelpe deg noe: Hei Jeg måtte svare på innlegget ditt da jeg vet hvor fortvilet du er nå. Vi har svart belte i "redd for å bæsje". Gutten vår slet i 2 år til sammen, han begynte allerede som 6 mnd med forstoppelse og var ikke "frisk" før han var nesten 2,5 år. vi har prøvd alt fra klyster, laktulose, sviskemos, sviskesaft, linfrø, grovt brød, knuste solsikkefrø, biola, homeopati, fotsone, ikke hvitt mel, ikke mye sukker og vanlig melk, frukt, masse vann, masse væske, bæsje i grønnsåpevann, osv osv.....vært til masse undersøkelser og leger for å utelukke sykdom. Det var kun fokus på dette problemet og jeg tror vi som foreldre (jeg som mor) prøvde for hardt når det gjaldt kosten, mulig jeg gjorde vondt værre? Nå har han bæsjet normalt i 4 mnd og vi har fått et helt nytt liv HURRA!!!! Plutselig en dag gikk det over av seg selv, utrolig. Det skjedde faktisk etter et opphold i syden hvor han fikk litt løs mage, mulig han glemte redselen for å bæsje når vi kom hjem. Et rift gjør kjempevondt og man kan skjønne barna som holder igjen. Det som ikke kommer ut blir bare hardere så veldig viktig å få det ut rimelig raskt. Det viktigste er væske, drikk så mye som mulig!! Masse frukt!! Biola er fint for magen, vår drikker litt hver dag. Grovt brød, ikke hvitt mel. Laktulose gjør tarminnholdet mykt og smidig, kan være bra for dere nå. Et tips som kanskje hjelper er å smøre med vaselin i rompa, smør godt på slik at det blir glattere når han prøver å bæsje. Du kan også prøve å sette han i balje/adekar med grønnsåpe og la han bæsje i vannet, mye lettere. Tror det er viktig å ikke vise barnet hvor bekymret du/dere er, ikke ha altfor mye fokus på dette men vær selvfølgelig en støtte og trøst for barnet. Ikke prat om det "over hodet" på barnet, de fanger opp mer enn vi tror. Ønsker dere lykke til, det går over og det er ikke farlig, bare veldig ubehagelig når det står på. Hør også med lege/helsestasjon om råd og tips.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2008 #6 Skrevet 27. august 2008 Så det stod at du hadde prøvd svisker og diverse,men vil allikavel gi deg et råd som har funket her hos oss. Bland en halv pakke svisker en halv pakke aprikoser en halv pakke rosiner og 5-6fiken. Putt dette i en kjele sammen med 4-5 dl vann og kok i ca 1.5 time. Avkjøl og mos med stavmikser så det blir en gøtlignende masse. Gi en liten spiseskje morgen og kveld.Ha det i kjøleskapet og kok opp mer når det trengs,Guttungen elsker det og har nå..endelig normal avføring,ca hver dag.Jeg gir fortsatt som forbyggende.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #7 Skrevet 29. august 2008 Vann er veldig viktig melk og andre tiper væske kan ikke erstatte det (saft og andre kan ha vanndrivende effekt-tapr kroppen for vann) om du kan lære ungen din å like vann( må ikke få noe annet) ferske frukt ( ikke noe mos) Kjempe godt! god erstatning til søtsaker dem inneholder mye fiber vet du lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå