Gå til innhold

Noen her som har hatt baller nok til å

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 1 måned senere...

Det har vel ingenting med baller å gjøre.

Selv har jeg hatt en UC, men det var ikke frivillig. Selv om det gikk veldig, veldig bra, så er det ikke noe jeg vil anbefale. En grunn til at spedbarns og mødredødeligheten har gått ned i verden og fremdeles går ned i den tredje verden, er jo at de føder med kvalifisert personell tilstede i større utstrekning enn før.

Jeg tror mange her i Vesten har misforstått prinsippet med back to nature og tar den altfor langt.

• 2 uker senere...

Selvsagt ikke og jeg ville aldri gjort det. Det er uansvarlig. Rett og slett. Jeg støtter hjemmefødsler, så absolutt, men å føde uten assistanse er rett og slett egoistisk.

Om man vil være alene, så fød med jordmor i huset i det minste, om du ikke vil ha henne i det samme rommet.

• 1 år senere...

Annonse

Hovedgrunnene til at spedbarns- og mødredødligheten har gått så kraftig ned mange steder er faktisk ikke det at det er kvalifisert personell tilstede ved fødselen, men at oppfølgingen av mor under sv.skapet er blitt så mye bedre, mors kosthold er blitt bedre og rensligheten ved fødselen er blitt så mye bedre.

Fascinerandes å vere heilt aleine og måtte ta alt ansvar for det som skjer, men absolutt ikkje noko eg higer etter. Nei, forstår ikkje heilt poenget - spare peng? Som nemnt ovanfor - jordmor kan jo vere i huset, men i eit anna rom...

• 1 måned senere...

Jeg planlegger hjemmefødsel med jordmor. Men om jeg ser at jeg føder så fort at jordmor ikke rekker fram (tar drøye to timer å komme seg hit) kommer jeg nok ikke til å reise til sykehuset tror jeg. Jeg stoler på at en rask fødsel vil gå bra, og at jeg vil merke om noe er galt fatt. Og selv om hjemmefødselsjordmor bruker lang tid hit, er vi bare fem minutter (ikke i fartsgrense, men dog) fra sykehuset med fødeavdeling og operasjonssavdeling her.

• 3 uker senere...

Jeg er litt enig med deg Freija. Det er flott med hjemmefødsel, men at det kan være greit å ha en jordmor til stede i tilfelle det skulle oppstå komplikasjoner underveis eller rett etterpå. Om jordmor da i hvert fall er i naborommet og kanskje får sjekke opp litt innimellom. Må da være en ekstra trygghet for den fødende også det?!

Her planlegger vi hjemmefødsel, med hjemmejordmor, men ønsker å klare mest mulig selv. Hjemmejordmor blir en ekstra støttespiller og hjelp når vi trenger det. Vil jo ikke ta unødvendig risk heller?? Det er 40 minutter til nærmeste sykehus, 40 min for jordmor å kjøre hit når det setter i gang. Skulle det gå veldig fort så håper og tror jeg at vi skal få til det fint på egenhånd også, frem til jordmor kommer frem. Men allikevel godt å vite at hun evt. er på vei!!! Så hun kan sjekke om alt står bra til med oss begge, både mor og barn, etterpå. Kanskje blir det behov for noe så vanlig som å sy et par sting??? Tror ikke jeg lar mannen min ta seg av den biten gitt..... ;) he he...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...