Gå til innhold

Dette er en fin ordning/tilvenning, er det ikke?

Anbefalte innlegg

Jenta vår er 9 mnd og skal begynne i bhg på mandag. Jeg har er arbeidsledig, da jobben gikk konk under permisjonen min. Sambo har fortsatt ikke tatt permisjonen sin, men skal ha den når jeg begynner å jobbe (forhåpentligvis snart!).

Slik har vi tenkt det: Jenta vår skal være 2-3 timer i barnehagen hver dag, frem til samboeren min har hatt 3 uker permisjon. Deretter skal hun i barnehagen fulle dager 3 dager i uken (tirs, tors, fre). Når hun er ca 1 år kommer hun til å gå fulle dager hele uka.

Høres dette ut som en fin ordning, selv om vi er hjemme, eller skurrer det for dere at vi går hjemme, mens hun er i barnehagen?

Det skal sies at hun stoooooortrives der! Jeg har allerede vært der noen ganger med henne i forbindelse med åpen barnehage.

Fortsetter under...

Jeg syns egentlig ikke at dette høres ut som en bra løsning. Barnet ditt kommer til å bruke utrolig lang tid på å forstå hva som egentlig skjer. Hvem skal dette egenlig være en god løsning for. Barnet bør få ha lengre dager, ser ikke helt hva 2-3 timer hver dag skal være godt for. Barnet ditt kommer jo bare til å bli oppbevart i noen timer, får ikke mulighet til å bli kjent med de voksne og barna i barnehage.

Som ped.leder ville jeg aldri anbefalt dette.

nei det er kanskje sant det.. tenkte det var det beste, ut i fra at hu var så lita jeg.. Hvor mange timer er "anbefalt" da? Regner med vi får veiledning fra barnehagen også, men er jo greit å vite litt på forhånd..

Takk for svar :-)

Hei

Jeg vil ikke anbefale dette. Hun skal vell også sove i løpet av dagen og da rekker hun ikke å bli kjent med de voksne.

Av erfaring (er ped.leder), så har barn med denne tilvennignen en tøffere start enn de andre. Den blir dratt ut med tanke på hun har korte dager. Greit med korte dager, men da minimun ca 5 timer.

Ville enten ha startet for fult eller ventet til permisjonstiden er over.

Jeg hadde nok anbefalt 6t15m minimum 3 dager i uken. eller om dere venter til dere trenger plassen. Det kan være forvirrene nok for en voksen å være en plass 2-3 timer hver dag, så jeg mene og tror at barnet vil bli usikre på en veldig kort dag.

Men om den barnehagen du skal ha ditt barn i ønsker å være med på den løsningen du/dere kom med, så er jo det opp til din barnehage.

Lykke til:)

Grunnen til at vi ønsker å ha henne der fra hun har fått plass er for at hun trives så utrolig godt der. Merker at hun kjeder seg lett hjemme, og hun liker at det skjer litt rundt seg. Men igjen så vil vi jo fortsatt være med henne mens vi har muligheten.. mulig vi korter ned denne perioden sambo skal være hjemme, slik at vi heller får 3 fulle dager i uka over lengere tid da.. Får se..

Men takk for innspill :-)

Annonse

Jeg har en på ett år som ikke er i barnehage og han kjeder seg ikke hjemme. Har heller ikke all verdens tid til å leke med han, han må leke en del alene mens jeg jobber på dataen. Jeg jobber 40% hjemmefra og strekker dermed permisjonen slik at han iallfall er 17 mnd før han må i barnehagen. Vi skal snart begynne i åpen barnehage slik at han får truffet andre barn, kan ikke åpen barnehage være et alternativ for dere også istedet for tidlig barnehagestart?

Venta vel egentlig på denne..

hun må i barnehagen nå for jeg skal tilbake i arbeid så kjapt som mulig. Jeg skal også ta kveldsundervisning to kvelder i uken, så derfor har vi valgt å dele opp permisjonen til samboeren på denne måten, samt at han er av typen "må på jobb" mann.

Vi finner på en hel del ting med jenta vår, men hun er utrolig glad i andre barn og stortrives sammens med dem, og vi ser at hun elsker å være på barnehagen. Det er også økonomisk umulig for oss å ikke jobbe.

Vi behøver ikke å ha henne i barnehage allerede, nettop på grunn av at jeg ikke har jobb enda, og pappaen ikke er ferdig med permen sin. MEN vi tenkte at vi må jo betale for plassen alikavel, så hvorfor ikke benytte den slik at hun får laaang og gradvis tilvenning på å være der. som sagt så må hun være der fulle dager etterhvert her nå.

Trodde jo at dette var en kjempefin måte å gjøre det på, men det er det jo tydeligvis ikke da...

Jeg har full forståelse for at dere må ha henne i bhg tidlig, og tror også at en litt lengre tilvenning enn vanlig kan være ok. Jeg dømmer ingen.

Var bare det at en baby på 9 mnd kjeder seg hjemme..., som jeg reagerte på. For det tror jeg ikke går an nemlig. At hun trives sammen med andre barn er fint, men at hun kjeder seg hjemme sammen med mamma tror jeg ikke.

Masse lykke til.

Jeg tror alle barn er forskjellige og tåler ulike tilvenningsordninger ulikt. Barn i 8-9 mnd alder er i en sårbar fase i forhold til tilknytning til omsorgspersoner (som regel mamma og pappa), og derfor har fagfolk ofte "advart" mot å starte i barnehage eller hos dagmamma ved 8-9mnd alder og delvis tilsvarende ved 1,5 års alder. Nettopp derfor kan det jo være lurt å ha en gradvis tilvenning nå. Problemet er vel heller den dagen dere MÅ la henne være hele dagen i barnehagen. Da blir det i praksis en ny tilvenningsperiode, for hun skjønner jo ikke selv at det er forskjell på når mamma og pappa har fri og når mamma og pappa må jobbe.

Ellers tror jeg det for mange kan oppfattes som om også små barn kjeder seg hjemme. Egentlig tror jeg i noen tilfeller det dreier seg om mammas eller pappas feiltolkning og kanskje egen frustrasjon over å måtte leke baby på gulvet hele dagen. Det er ikke alltid like gøy når man ønsker bittelitt voksentid og synes barnet er stort nok til å kunne underholde seg selv i mer enn 2 sekunder av gangen...

Tror det går bra uansett hvordan dere gjør det. Lykke til!

Det å kjede seg hjemme var vel å ta i da. Jeg satte det på spissen, noe som kanskje ikke er så lurt når man skriver no.

Men jeg ser forskjell på henne i forhold til når vi er hjemme og når hun er rundt andre barn. Det er så tydelig at hun koser seg skikkelig, og det er så godt å se henne sånn! Det skal sies at jenta mi er veldig tillitsfull, og vi har som sagt allerede vært å hilst på de på avdelingen flere ganger, og vært der i ca 1 time av gangen. Hun krabbet rett bort til de ansatta og barna, tok på de, snakket til de og satte seg til i fanget.. Så jeg tror ærlig talt det med at vi ikke er der sammens med henne skal være noe problem.

Jeg må innrømme at jeg ble veldig lei meg da jeg fikk så mange negative svar, og vurderte faktisk å droppe hele barnehagen.. Men etter å ha tenkt på det, og når jeg tenker tilbake på feks i går når vi var der sist, så vet jeg at hun har så godt av det!

xx/xy, du har vel rett i forhold til dette med kjede seg vs at vi må underholde. Hun leker fint alene, og jeg/vi leker masse sammens med henne, og jeg er faktisk ganske flink til å finne på ting med henne, og vi har det veldig gøy sammens:-)

Vi skal snakke med de på barnehagen på mandag, så regner jeg med vi finner best mulig løsning for jenta vår jeg!

Annonse

Må ho begynne i bhg så tidlig ja så må ho, det er berre sånn situasjonen er for dekan nå, forstår det.

Eg ville gjort det som du sa.

Brukt lang tid på tilvenning. Ikkje så mange timene om gangen til å begynne med, kanskje frå frukost og fram til ho skal sove. Eller omvendt???

Det er mange inntrykk for ein så liten i bhg, og det kan være greit å sleppe det heile dagen. Å få litt fred og ro rundt seg til å fordøye også.

Men vær klar over at ho kan få ein periode med gråting når du går uansett kor lang tilvenning ho får og kor trygg ho er på personalet. Det har litt med alder å gjere. Eg er dagmamma til ein gut, han har vore hjå meg sidan han var 9 mnd. I begynnelsen var det intet problem, men nå når han er 1,5 år, gråter han sårt når mammaen går. Det har med alder og hans forsåelse for situasjonen å gjere. Sjølv om han er heilt trygg på meg og koser seg sammen med oss, så er alltid mamma og pappa best :o) (selvfølgeleg)

Gjer det sånn som du føler er best for barnet og deg sjølv.

jeg vil bare si at alle barn er forskjellige, og noen barn leker godt hjemme, mens andre faktisk kjeder seg ja.

sønnen min på 13 mnd kjedet seg hjemme. jeg er gravid og har ikke orket å finne på så mye med han. han kjeder seg hjemme på stua. selv om jeg setter meg på gulvet sammen med han så skriker og hyler han, slår seg helt vrang. blir sint bare vi nærmer oss stua og sofaen. peker bort mot ytterdøra eller andre rom. er blid og fornøyd hvis vi er ute og gjør ting, på besøk hos andre osv.

han har nå begynt barnehage selv om jeg går hjemme og skal gå hjemme 1 år med nestemann snart.

og dette gjør jeg med god samvittighet, vet at han trenger mere stimuli enn jeg kan gi han. vet at han har godt av det og er mere fornøyd.

Du kjenner ditt barn best og vet hva hun trenger.

stol på deg selv og gå etter planen din du. går sikkert kjempefint :o)

lykke til!

klem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...