En snupp - og en knert i magen Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 Var på 6-ukers kontroll i går. Hun veier nå 4,53 kg og var 37,5 cm rundt hodet. Det virket som om legen mente hun hadde lagt på seg litt lite. Hun veide 3332g da hun ble født, men gikk ned til 3032g før vi reiste hjem - og det er vel den vekten hun bør regne etter? Da er det 250g i uka, det er jo bra? Hun var 46 cm da hun ble født, de målte visst ikke lengde på 6-ukers kontroll (?), men vi målte henne selv til 54 cm. Hun får kun mm og er en veldig aktiv unge.
orkide75 Skrevet 21. august 2008 #2 Skrevet 21. august 2008 mi jente er 7 uker, veier 3940 g, 54 cm og 37 rundt hodet ¨'¨¨ men var 2340 g v fødsel, 47 cm og 33 rundt hodet . hun var fullgått, så jeg tror det er så individuellt siste uka har hun lagt på seg 300 g og vokst 2 cm
Krusemynthe Skrevet 21. august 2008 #3 Skrevet 21. august 2008 Høres mer vanlig ut... I spedbarnsboken står det at de i snitt legger på seg 250g i uka fram til 3-4 mnd alder (deretter er det 150 g pr uke). Vi ble lengdemålt på 6uker - men de ville ikke måle på 4ukers-kontrollen. Om du er i tvil: Be om å få se vekstkurven på pc'n dems. Den gir fin indikasjon om dere er i riktig retning. eventueøt kan du jo plotte inn noen tall i den prosentil-kurven som du finner på side 56/57 i den samme spedbarnsboken (som vi fikk på føden).
En snupp - og en knert i magen Skrevet 21. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. august 2008 Både mamma og jeg synes nemlig det høres helt vanlig og gjennomsnittlig ut. På babyverden står det at 4,6 er gjennomsnittsvekt ved 6-uker, og hun var jo såvidt under gjennomsnittet på vekt da hun ble født også, så kan liksom ikke se vitsen med å kontrollveie om en mnd, jeg da. Men, men I spebarnsboken for i år ser det ut til at percentilskjemaene er tatt ut, og gjennomsnittlig vektøkning er satt til 200g i uken frem til 3 mnd, så sånn sett er hun godt innenfor i alle fall. Men hun reagerte nok litt på hodeveksten hennes, men de har nok målt feil på føden. For nå virket det som om hun bare har økt 1 cm i hodeomkrets siden fødselen, men hun har nesten vokst ut av en luestørrelse, så så lite kan det ikke være
Krusemynthe Skrevet 21. august 2008 #5 Skrevet 21. august 2008 Har jeg fått en gammel utgave!!??!! Hmpf!! Dattera mi er jo bare ei uke eldre en din! Ja, ja. Se på kontrollmåling som ekstraservice! Gøy å få vite og følge med på synes jeg!
En snupp - og en knert i magen Skrevet 21. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. august 2008 Sant nok Og takk for svar og oppmuntring. Man blir jo så lett bekymret for disse små. Nå ligger hun i alle fall ved siden av meg på sofaen og snorksover, så jeg får legge henne over i vognbagen og ta en tur ut nå som det ikke regner!
Natalina ´08 og snuppa ´10 Skrevet 21. august 2008 #7 Skrevet 21. august 2008 Til sammenligning veide vesla mi 4,5 kg på 3 mnd-kontrollen. Og det var litt lite. (3330g og 49cm v/fødsel) Men hun fulgte sin kurve. Nå er hun 7 mnd (over 8 kg og 70cm), og ligger ca på gjennomsnittet iforhold til vekt og lengde! Vokser i rykk og napp..
Gjest Skrevet 21. august 2008 #8 Skrevet 21. august 2008 Snuppa vår var født 3285g og 49 cm (så slankere enn din), på hjemreisedagen tre dager senere var hun gått ned til 3015g, og på 6-ukerskontrollen var hun 4850g og 55,8 cm. Såvidt jeg kan se har hun vokst rimelig likt med din - og vi fikk beskjed av helsesøster om at hun har lagt på seg VELDIG godt... (var tre uker siden siste veiing, og hun hadde gått opp 960g) Nå vet jo ikke jeg om du har hatt noen veiinger mellom fødsel og 6 uker - vi veide to ganger i mellom der og hun har hatt forholdsvis jevn tilvekst - men det skulle vel overhode ikke være grunn til bekymring om hun har lagt på seg nogenlunde jevnt
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 21. august 2008 #9 Skrevet 21. august 2008 Synes det høres ganske normalt ut Tulla her, veide 4,73 kg da hun var 4 mnd... Var 2900 gr da vi reiste hjem fra sykehuset.
En snupp - og en knert i magen Skrevet 21. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. august 2008 Det virker som om vi ligger veldig på normalen, det er jo betryggende. Vi målte henne en uke etter vi kom hjem fra sykehuset og da hadde hun gått opp neste 275g, så det virker som om det har holdt seg ganske jevnt Men det kan jo bli gøy å veie henne igjen om fire uker bare for å se.
petite fleur Skrevet 21. august 2008 #11 Skrevet 21. august 2008 Gutten min veide 3398 da han ble født, og 4300 på 6ukerskontrollen. Hs hadde ingenting å utsette på det. Han er nederst på kurven ja, men har hele tiden fulgt kurva si :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå