Gå til innhold

Når far er student og mor i jobb..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva har vi rett på da? Fortell gjerne alt dere vet.. er helt grønn:) For når mor studerer og far jobber får man noe fødselsenger eller noe.. fungerer dette andre veien og? Og hva kalles disse pengene og hvordan fungerer det? Vi har jo like dårlig inntekt som om jeg skulle studert? Håper dere kan hjelpe meg!

har aldri trodd vi har rett på noe, men jeg bare lurer:)

Fortsetter under...

Fedre har sammer rett til fødselsstipend så vidt jeg kan forstå. Hvis du tar ut full permisjon så mister far rett til fødselsstipendet, Hvis du tar ut delvis permisjon (tidskonto), feks at du jobber en dag i uken, vil far ha rett til fødselsstipend. Far kan få fødselsstipend fra 6 uker etter fødselen, altså etter at mor har hatt sine "obligatoriske" 6 uker.

Fødselsstipend betyr at du får hele det beløpet du ellers ville fått som stipend og lån, som stipend i en periode på inntil 42 uker.

Når foreldrene bor sammen, men bare mor har arbeidet 6 av de siste 10 månedene før fødsel er stønadsperioden 44 uker med 100 % dekningsgrad og 54 uker med 80 % dekningsgrad. (sitert fra nav).

Du får dermed flere permisjonsuker enn hvis far også hadde krav på fødselspenger.

Jeg er ikke helt stødig i dette, men jeg tror forskjellen blir slik når det er far som studerer og mor jobber:

-Dere får ikke engangsstønad, fordi mor har krav på fødselspenger.

-Mor får 44 uker permisjon i stedet for de vanlige 29 ukene, regnet i vanlig full permisjon med 100% dekning.

-Far har krav på fødselsstipend fra 6 uker etter fødselen, gitt at mor tar ut delvis permisjon (tidskonto). Fødselsstipeng gis i intill 42 uker.

Tusen takk for svar! Jeg er helt klønete når det blir så mange regler, men regner med at om jeg leser gjennom det nok ganger så kanskje forstår jeg det. hehe

Har jeg skjønt det riktig hvis:

- Vi får ikke engangsstønad pga at jeg har fødselspenger

- Hans studielån kan bli gjort om til fødselsstipend i opptil 42 uker

Hvor lang permisjon kan jeg ta da? Får jeg automatisk hans uker fordi han er student? Bær over med meg!:) haha

Du har skjønt det riktig :)

Når det gjelder fordelingen av permisjon mellom deg og far så gjør dere i utgangspunktet slik dere vil. Far har imidlertid ikke rett til fedrekvote fordi han ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger.

Det vil si at hvis du velger å jobbe og far er hjemme i permisjon, så vil du ikke motta foreldrepenger (men vanlig lønn) mens far vil motta fødselsstipend.

Hvis du er hjemme i delvis permisjon med barnet og far studerer vil du motta foreldrepenger og far vil motta fødselsstipend.

Hvis du er hjemme i full permisjon og far studerer vil du motta foreldrepenger mens far mister retten til fødselsstipend.

For å få mest stønad og mest tid sammen med barnet for begge foreldrene vil det være mest lønnsomt om du tar ut delvis permisjon (tidskonto). Da vil far kunne motta fødselsstipend. Hvis du for eksempel jobber 20%, altså en dag i uken, vil far ikke miste fødselsstipendet. Du gjør en avtale med din arbeidsgiver om hvordan dere løser dette. Du kan for eksempel jobbe mer i perioder og mindre i andre, men gjennomsnittlig må du jobbe den % stilling som er avtalt. Feks hvis du er mer hjemme når far har eksamensperioder, og så er far mer hjemme når han har sommerferie, og du får jobbe inn timer.

For at arbeidsgiver skal nekte deg i å ta ut permisjonen via tidskonto må arbeidsgiver vise at det vil være svært vanskelig å gjennomføre det. Bevisbyrden er altså hos arbeidsgiver. Tror det måtte være vesentlig ulempe eller noe sånt, tviler på at det er noe problem. Det må nok være ganske spesielle stillinger for at det ikke skulle gå greit.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...